Bukefalos 28 år!

Bra ridhandskar

gunhild

Trådstartare
Har i alla år använt Roeckl handskarna men tycker att de har blivit mkt sämre kvalité på dessa, har nu slitit ut ännu ett par och behöver investera i nya. Har ni tips på bra hållbara handskar? Krav: Smidiga/tunna, bra grepp och hållbara samt ett något så när vettigt pris (max 400:-) :)
 
Sv: Bra ridhandskar

Jag har handskar från Equipage som är grå med rosa blomma på.
De har hållt bättre än mina Roeckl handskar och dessutom kostar de bara 249:- :D
 
Sv: Bra ridhandskar

Jag har också varit fast vid Roeckl i många år men tröttnade på att de har blivit helkassa i kvaliteten de sista åren, köpte på ren chansning ett par Jacson av en vad jag tror ny modell (har inte sett dem tidigare i alla fall) i Falsterbo, kostade bara 99:- så tänkte det är ju värt att testa och de är kanonbra. Har bunkrat upp en hel hög till. Inte tillstymelse till slitage på dem hittills och jag rider flera hästar varje dag samtliga med gummityglar så brukar slita ut handskar snabbt.
Kollade i en handske nu och de är tydligen i polyuretan, känns ungefär som Roeckl handskarna och ger lika bra grepp. Googla Jacson handskar polyuretan så får du upp dem finns tydligen både som vanliga som jag har och dekorerade med bling.
 
Sv: Bra ridhandskar

Jag har handskar från Equipage som är grå med rosa blomma på.
De har hållt bättre än mina Roeckl handskar och dessutom kostar de bara 249:- :D

Jag har också gillat equipage, men de senaste jag köpte (249 kr) har redan börjat slitas ut, och då rider jag inte varje dag (visserligen rider jag ibland flera hästar när jag väL rider och nästan alltid med gummityglar, men ändå) . Haft dem i ett par månader bara... :(

Men jag kanske fick måndagsexemplar... Vet att många gillar just det märket.
 
Sv: Bra ridhandskar

Mina senaste handskar var ett par SSG TECHNICAL. De har varit helt underbara. Aldrig hala och greppet slits inte bort som på de flesta andra handskarna. De kan jag verkligen rekommendera. Jag köpte mina för 250 kr, vilket jag känner är helt klart värt det. Mina höll i typ två år innan min nagel skavde upp ett hål i toppen på ett finger. I övrigt är de lika bra som när jag köpte dem :)
 
Sv: Bra ridhandskar

Jag har också gillat equipage, men de senaste jag köpte (249 kr) har redan börjat slitas ut, och då rider jag inte varje dag (visserligen rider jag ibland flera hästar när jag väL rider och nästan alltid med gummityglar, men ändå) . Haft dem i ett par månader bara... :(

Men jag kanske fick måndagsexemplar... Vet att många gillar just det märket.

Vad var det för modell då? Var det samma som jag har med blomman på handen?
Det är den enda modellen jag gillat av Equipage handskar hittils.
Men jag är jättekinkig på passform och det får absolut inte finnas några obehagliga sömmar.
 
Sv: Bra ridhandskar

jag har gett upp att försöka hitta vantar som håller, köper billiga för max 100kr och har i ett halvår sen byter jag :p. sliter alltid upp sömmarna i fingrarna först så har x antal vantar med frisklufts intag på alla fingrarna :D, så långa naglar har jag faktiskt inte ;)
 
Sv: Bra ridhandskar

Vad var det för modell då? Var det samma som jag har med blomman på handen?
Det är den enda modellen jag gillat av Equipage handskar hittils.
Men jag är jättekinkig på passform och det får absolut inte finnas några obehagliga sömmar.

Nej jag har nog den modellen som heter "summer", men då ska jag leta dem du har :)
 
Sv: Bra ridhandskar

99:- var ju överkomligt, de tar jag nog en chans på :D

Har också märkt att Roeckl har blivit sämre, förut höll de i flera år nu slits de upp efter max ett halvår :rage:
 
Sv: Bra ridhandskar

Gummityglar äter ju handskar. Jag har equipage som jag haft vid mina 4-6 pass i veckan sen i juli och de har funkat super, till det att jag red två pass i rad med hästägarens gummityglar. Då blev de direkt slitna. Samma med Roeckl, de tål inte heller de tyglarna. Så nu rider vi med olika träns eller så byter jag tyglarna om jag ska träna. Däremot har en stallkompis fått problem med dem när hon hade kandar och därmed dubbla tyglar så de inte var förstärkta där hon hade tygeln. Men det var ju inte så konstigt, får kanske ändra tygelfattningen om det ska funka, det finns ju flera att välja på...

Det jag gillar bäst med mina Equipage är att de är tighta, trots att de inte finns i supermånga storlekar. Inget överblivet fluff uppe på handryggen. När jag hade på mig mina gamla vita (Roeckl tror jag?) kände jag mig som någon i Kalle Anka... :meh:
 
Sv: Bra ridhandskar

Ja så är det ju. Jag har ju inte valet att byta träns/tyglar då galoppörerna i princip uteslutande går med gummi,, skulle vara svårt med annat...

Man tycker ju att man borde kunna hitta bra handskar som håller för gummityglar också :). Jag får leta vidare...

De som hållit bäst för mig är nog nästan crouchet (stavning?)-handskar från t.ex. mountain horse... men de är lite väl kalla såhär års :D
 
Sv: Bra ridhandskar

Jag har faktiskt köpt ett par CRW från Hööks, nu vet jag inte vad de hette. Påminner mkt om Roeckl men kostade kanske 150 kr. Och tycker att de har hållit betydligt bättre än vad Roeckl gör. Tror de är 1,5 år gamla.
Idag använder jag de CRW och ett par gamla Roeckl (hela men slitna) för stallarbete. Och mina "nya" Roeckl vid ridning. De köptes på GHS 2013, och det är fortfarande väldigt fina. Men då användes de inte i somras, och de används bara ca 4-5 ridpass/vecka. Jag är väldigt rädd om dem, just för att de är så "ömtåliga".
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag står och går mycket om dagarna och har rätt höga krav på mina skor. Hittills har jag varit ok nöjd med mina Ariat med stålhätta men...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan En ny stalljacka behöver inhandlas. Vilken är den överlägset bästa stalljackan nu för tiden? Den ska vara slitstark! (föregångaren...
2
Svar
23
· Visningar
2 331
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Vad använder ni för promenadkläder under hösten/vintern? Börjar bli dags för mig att handla in nya kläder inför kallare årstiden och...
Svar
16
· Visningar
1 571
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp