Bra sadel till ponny?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Vi har en liten c ponny och har idag en knights robin hood som tyvärr blir för vid trots minsta koppjärnet och som åker fram när dottern på 8 år rider. Sadeln i övrigt är väldigt bra. Har ni tips på en annan sadel som är smalare i midjan som skulle kunna funka?☺
 
Hej!
Vi har en liten c ponny och har idag en knights robin hood som tyvärr blir för vid trots minsta koppjärnet och som åker fram när dottern på 8 år rider. Sadeln i övrigt är väldigt bra. Har ni tips på en annan sadel som är smalare i midjan som skulle kunna funka?☺
Hur ser hästen ut i ryggen? 😊
 
Jag tycker att det låter konstigt att den skulle vara för vid även med det smalaste koppjärnet. Inte många hästar som behöver så smala sadlar enligt min erfarenhet. Har du bild på hur sadeln ligger?
Ett tips är att kontakta en sadelutprovare, som kan hjälpa att hitta en sadel som passar både ryttare och häst.
 
Hej!
Vi har en liten c ponny och har idag en knights robin hood som tyvärr blir för vid trots minsta koppjärnet och som åker fram när dottern på 8 år rider. Sadeln i övrigt är väldigt bra. Har ni tips på en annan sadel som är smalare i midjan som skulle kunna funka?☺
Jag får inte ihop din frågeställning.
När sadeln åker fram är det oftast för smal bomvidd som är problemet. Möjligen handlar det även om att sadelgjordsläget är betydligt längre fram än sadelläget, vilket kan medföra att sadelgjorden drar sadeln framåt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska ta hjälp av sadelprovare framöver, men söker ändå lite input. Vi har en swb/welsh sekt B med ganska ”welshisk” rygg. Nästan...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Elisha
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp