Bra spårsele?

Mia_R

Trådstartare
Vilka spårselar kan ni rekommendera till en belgare?

Vi kommer inte att vara ute och flänga alla dar i veckan, men jag vill ha en eller två bra spårselar som inte hindrar på något sätt att gå lagda spår och även spåra vilt med om det går så långt.

Jag har sett någon sida har angett storlekarna i schäfer hanne och schäfer hona. Nu är varulven visserligen en stor varulv men jag tror inte han har samma omfång som en stor schäferhanne, men det kanske passar med storlek tik? Helst i butik då jag vill slippa skicka om det inte passar utan kan prova direkt på plats.
 
Vad vill du ha för typ av sele?
Jag har dels "gammal" lädersele modell med brösta som jag tyckte funkade bra till tervarna (fanns inte så mycket att välja på då). Funkade som valpsele till Drentarna också.
Nu har jag Amoken.com till viltspårträningen och gillar modellen skarpt, men såg att Häromi hade en liknande *Länk raderad av moderatorn*
Till drag har jag Dragråttan, men vet att en del vill ha den typen som spårsele också (tervarna hatade Noomeselen när dom blev populära, dom ville inte ha linan vid svansroten).
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag kör med nomesele i de flesta fall. Skarpa eftersök med spårhalsband. En välsorterad djuraffär brukar ha både vanliga selar och dragselar, så du kan prova olika storlekar.
 
Vad vill du ha för typ av sele?
Jag har dels "gammal" lädersele modell med brösta som jag tyckte funkade bra till tervarna (fanns inte så mycket att välja på då). Funkade som valpsele till Drentarna också.
Nu har jag Amoken.com till viltspårträningen och gillar modellen skarpt, men såg att Häromi hade en liknande *Länk raderad av moderatorn*
Till drag har jag Dragråttan, men vet att en del vill ha den typen som spårsele också (tervarna hatade Noomeselen när dom blev populära, dom ville inte ha linan vid svansroten).
Jag hade inte tänkt någon med brösta men vad tror du om storleken? Vad hade du till tervarna?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag kör med nomesele i de flesta fall. Skarpa eftersök med spårhalsband. En välsorterad djuraffär brukar ha både vanliga selar och dragselar, så du kan prova olika storlekar.
Måste missat det där med välsorterat när jag kollat på Arken Zoo, tycker de verkar mest ha till småhundar? :cautious:
 
Jag hade inte tänkt någon med brösta men vad tror du om storleken? Vad hade du till tervarna?
Svårt att säga, bäst är att mäta. Varje modell verkar vara olika i mått O_o
Jag tycker att Amoken har gjort en bra mått-tabell och det finns lite bilder också på olika raser som vägledning.
 
Måste missat det där med välsorterat när jag kollat på Arken Zoo, tycker de verkar mest ha till småhundar? :cautious:
Glöm arken... håller med, det är mest till småhundar.
Åker du till Gävle/Falun-hållet någon gång så hoppa in på Jennys Hund & Katt vid Köpis i Valbo, där kan man snacka om välsorterad affär... ;)
 
Måste missat det där med välsorterat när jag kollat på Arken Zoo, tycker de verkar mest ha till småhundar? :cautious:
Okej, Arken Zoo där jag bor har iallafall två märken som har både dragselar och spårselar. Har de inte rätt storlek hemma så får de väl ta hem det så du kan prova.
 
Vi använder Amoken när vi kör viltspår. Ergonomisk, fin passform och bra kvalitet Men det är ju en smaksak. På förra träningen var det 7 hundar och alla hade olika selar😉

Finns inte så många fysiska butiker som har Amoken men som någon skrev ovan:
Det finns ganska bra bilder på deras hemsida så man kan kolla och få ett hum om storleken.
 
Vi använder Amoken när vi kör viltspår. Ergonomisk, fin passform och bra kvalitet Men det är ju en smaksak. På förra träningen var det 7 hundar och alla hade olika selar😉

Finns inte så många fysiska butiker som har Amoken men som någon skrev ovan:
Det finns ganska bra bilder på deras hemsida så man kan kolla och få ett hum om storleken.
Den kommer inte för högt upp på halsen när man spårar?
 
Den kommer inte för högt upp på halsen när man spårar?
Det är inget jag har upplevt. Det är kanske lite olika beroende på anatomin hos hunden.
Slänger med en kass bild😉
145DD037-2FEB-4C04-B8F4-FAD453506821.jpeg
 
Hur bra Amoken sitter är nog mkt individuellt. Använder den selen när vi spårar men helt nöjd med selen är jag inte. Vid halsen sitter den helt ok men den sitter lite för nära min hunds framben enligt mitt tycke. Inte alls som på @Predator hund - där ser den ut att sitta mkt bättre.
Nu använder vi bara Amoken selen när vi spårar så den korta tiden det blir funkar det men skulle jag köpa en ny skulle det bli en annan. Kvalitén är dock mkt bra och den ser nästan helt ny ut trots att den är 3-4 år gammal (används dock bara en gång per vecka när vi spårar, vilket ju påverkar hur väl den hållit).
 
Hur bra Amoken sitter är nog mkt individuellt. Använder den selen när vi spårar men helt nöjd med selen är jag inte. Vid halsen sitter den helt ok men den sitter lite för nära min hunds framben enligt mitt tycke. Inte alls som på @Predator hund - där ser den ut att sitta mkt bättre.
Nu använder vi bara Amoken selen när vi spårar så den korta tiden det blir funkar det men skulle jag köpa en ny skulle det bli en annan. Kvalitén är dock mkt bra och den ser nästan helt ny ut trots att den är 3-4 år gammal (används dock bara en gång per vecka när vi spårar, vilket ju påverkar hur väl den hållit).
Det är som du säger helt individuellt. Jag har provat massor av selar och täcken som passar jättebra på vänners hundar men som inte alls blir bra på Nova.

Därför är det ju också svårt att handla nya saker på nätet. Jag vill ju gärna prova och känna lite innan.
Just Amoken selen fick vi låna på en spårkurs av läraren som inte var så förtjust i den vi redan hade.
Med facit i hand så var ju det tur.
Nu har vi hittat något som passar bra för oss😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 553
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 483
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 196
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 515
Senast: Tate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp