Bra ston - var finns dom?

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag inte så mycket mer än lusläser annonser.

Jag och sambon har planer på att om ungefär ett år börja kika efter en gård och flytta ut på landet. Nu kan det ta flera år innan har hittat våran gård och flyttat in, men jag har ändå kollat hästannonser redan nu. Till stor del för att hålla koll på marknaden, men framförallt att det är så roligt att dreggla över fina hästar :d.

Vad jag har kikat efter är främst avelsston, vilket finns en hel del på marknaden. Men jag förfasas över vilken dålig kvalité det är på stona :eek:

Många annonser finns inte ens stamtavlan utskriven. Att stoet är äldre eller triangelmärkt gör henne automatiskt klassat som ett bra avelssto!

Jag har ingen erfarenhet av egen avel, men arbetat en hel del med både halvblods och fullblodsavel (lite RP också), men främst har jag arbetat med ridning och utbildning av hästar. Har utbildat hästar från scratch till svår klass. Tycker mig börja få en del koll på hblstammar och tänkte använda denna tid innan jag drar igång avel själv att lära mig så mycket jag bara kan. Till hjälp har jag bla erfarna hbl-upf som jag sammarbetat med och ridit hästar åt.

Har inte tänkt o ha mer en ett par ston, o det är inget jag räknar med att tjäna pengar på, utan blir glad om jag går plus minus noll någon gång i framtiden. Däremot är jag helt inne på att satsa på kvalité före kvantitet. Jag vill ha bra ston med meriter i minst 130-140 klasser, ska det undantagas så ska härstamningen vara riktigt :d:d:d.

Men jag tycker mest man ser ston som gått 110-120 (vilken häst kan inte det?).

Och framförallt vill jag avla på hållbarhet, vilket jag anser har blivit lite förbisett de senaste decenniet i denna prestationskoncentrerade avel. Att ta ett sto till avel som blivit T-märkt pga en spark, ordentlig omkullridning etc är en grej, men att ens fundera avla på ett sto som t-märkts pga återkommande kotledsinflammationer?

Jag förstår själv att man inte hittar ett bra sto som har några år kvar i 15-20 000 kronors klassen, men problemet är att jag sällan ser ston över den prisklassen, som tidigare varit i avel.

Tjuvhåller ni på era bra ston så dom aldrig kommer ut på marknaden, är det ont om dessa ston eller ska man helt enkelt köpa en tävlingshäst och avbryta karriären?
Eller är dom så eftertraktade att dom inte hinner komma ut på öppna marknaden?
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Ingen som vill berätta var ni fått tag i era ston, vad det är som gör dom unika och ev. nackdelar som ni försöker avla bort?
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag var i din sits för ett par år sen. Mitt ena sto fick jag tag på genom att maila alla större stuterier i mellansverige, för att höra efter vad de hade. Många sållar ju bland sina moderdjur och det behöver absolut inte vara dåliga hästar! Den andra hittade jag på hopphästklubbens hemsida.

Sen kan jag hålla med om att inte avla på t-märkta hästar huromhelst, men man ska vara medveten om att om de t-märks när de kommit uppåt i ålder så kan det vara lite mycket en försäkringsfråga :grin:. Jag skulle inte vara orolig att avla på ett sto med kotledsinfl t ex, om hon hade presterat år efter år i svår klass.

Jag har funderat lite själv på hur jag ska göra när mina ston blir för gamla. Jag har två sto-föl efter vardera som jag tänker behålla att avla på, för båda mina stostammar är riktigt bra, men jag skulle gärna vilja få in fler gamla tävlingsston. Man kanske ska ta kontakt direkt med tävlingsryttarna?
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Det enda avelssto som jag har köpt via annonser hittade jag genom att jag satte ut en köpesannons på nätet.
Jag fick många intressanta svar på den annonsen...

Detta + diskussion med några vänner har gjort att jag är ganska övertygad om att de flesta riktigt bra hästarna - avelsston eller tävlingshästar - säljs inte via saluannonser, utan via kontakter eller genom att säljaren kontaktar en köpare som formulerat en annons som tilltalar säljaren.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Tror som de andra här att man hittar fina ston genom kontakter.
Tror att man ska ha riktig tur om man hittar via annons.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

De allra bästa stona kommer sällan ut på marknaden - man talar tydligt om för ägaren när man ser ngt intressant på tävlingsbanorna att OM/när den är sluttävlad får dom gärna höra av sig - för man är väldigt intresserad av ett eventuellt köp då. Ibland är det "kö" på dom, och det gäller att ha snabba pengar och agera fort i dom lägena.

Av de 5 ston vi har i dagsläget i avel, är 4 köpta genom kontakter (ej genom annonsering) 1 är en gammal tävlingsponny som blev kvar sedan barnen passerat 18 års strecket.

Det ena stoet väntade vi väldigt många år på :D, 2 andra ca 2 år( då visste vi ungefär vilken stam vi sökte osv), 4an fanns hos en god vän som inte ville ha kvar henne.

Jag skriver även in passet att ägare gärna får höra av sig i framtiden OM tillfälle till avel skulle komma... man kan ju alltid tacka nej om det inte känns Ok då...hellre det än att missa ett bra sto ;)

Vi har även annonserat efter intressanta ston.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag har i år köpt ett mycket fint fullblodsto med föl vid sidan. Mkt bra stam på både stoet och fölet och skadefria. Stoet är 9år. Hon kostade inte många kronor i inköp

Jag anser inte att stoets egna meriter bara är avgörande om de tävlat upp till 120cm så räcker det mer än väl. Alla kommer inte till proffsryttare.

Kotledsinflammationer behöver absolut inte betyda att stoet har dålig hållbarhet det kan mycket väl bero på ryttaren/ägaren.

Däremot pålagringar etc hade jag avvaktat med.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Självklart finns det bra ston, till salu. Men dom kommer nog aldrig ut på själva marknaden.
De ston som kanske inte själva har gjort någonting, men har lämnat långt över genomsnittet på sina avkommor(diplomer, tävlingsresultat osv), de stona är nog sällan att finna på annonser.

Det är ingen garanti, att stoet lämnar bra, därför att hon själv kan hoppa 1.40 eller är tävlad.
På det viset är det kul med avel..det finns inget givet.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Att stoet "bara" gått 1,10 -1,20-klasser tror jag säger mer om ryttaren än om hästen. Visst, de flesta hästar kan ta sig runt en 1,10-bana, men HUR har de gjort det? Har den bra teknik? Är den modig, svängbar? Trivs den på tävlingsbanan? Ett sto med gott temperament anser jag vara den absoluta grunden för att få fram bra avkommor. Men att avla på ston som blivit t-märkta p g a annat än skador är jag mycket tveksam till.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag köpte ett sto som jag kände, hon var inte utannonserad utan jag frågade ägaren om jag fick köpa henne. Stoet hade vissa meriter, hennes mor 1.40, är efter elithingst och det finns ett antal medelsvårhästar på mödernet (vad jag lyckats hitta, utländskt). Hennes enda nackdel är att hon inte är stamboksberättigad p g a icke godkänd mormorsfar men eftersom avkommorna får gröna papper bekymrar det mig inte.

Har också genom åren blivit erbjuden att köpa bra ston som inte varit utannonserade, så jag säger som andra, det handlar mycket om kontakter. Skulle jag leta nytt avelssto är det några kontakter jag skulle be hålla utkik åt mig hellre än att läsa annonser.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Förstår precis hur det är att leta avelssto via annons. En och annan gång kan man hitta guldkorn den vägen men det är inte ofta. När man väl hittar ett bra sto på annons så gäller det också att vara snabb för de försvinner ofta väldigt fort. Jag gjorde ett försök för några år sedan att hitta ett sto på annons men gav upp efter några månader.
Nästa bit är att det fel årstid just nu för avelsston. Inte många köper ett icke dräktigt sto så här års för att hålla henne över vintern. Fram i vår kommer fler bra ston ut på marknaden inför nästa års betäckningssäsong. Sedan är inte priserna så väldigt höga ens på bra ston, det är ju marknaden som styr och med tanke på hur pass mycket det kostar med avel så finns det inte så många köpare heller.
Ett sätt att få bra ston är att höra med etablerade uppfödare som kanske ska sälja ut lite äldre ston för att de har avkommor till henne som istället tar över i avelsboxen. Eller att byta in ston som är lite till åren som tävlingshästar mot lovande unghästar. En del ryttare har ju varken kunskap eller förutsättningar för att hålla på med avel själv. Men vill gärna se sitt fina sto avelsboxen utan att bli utan ridhäst.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag ska ev. sälja mitt ena sto och har problem åt andra hållet, jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bevisa hur bra hon faktiskt kan vara.

Låter konstigt, men jag är ingen tävlingsryttare, iofs börjar väl nerverna komma på plats nu, men jag har aldrig vågat tävla henne i mer än 1.10, men jag har ju tränat henne betydligt högre. Dessutom har jag inte en enda bild på hästen när hon var i form osv...

Iaf, så tror jag som många andra, medelmåttiga ston finns det gott om (som mitt) och de åker ut på annons, men de andra går igenom kontakter. Många behåller ju också lovande stoföl för att sedan avla på dem.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Svarar alla:

Fast ska inte ett sto hålla även om hon presterat på hög nivå i några år? Nu finns det ju självklart gott om ryttare som rider som kråkor, och det är därför hästarna inte håller, men överlag.

Jag har tidigare sammarbetat med flera uppfödare, och gör lite fortfarande (även om jag fn inte rider pga graviditet och bruten fot) och har ganska stora möjligheter att köpa hästar därifrån till förmånliga priser. Bla ett sto som jag är väldigt sugen på, som dock inte gjort något, men har en bra stam, bra exteriör och hoppar gudomligt. Dock är jag lite osäker på att ta in ston för avel, som själva inte presterat något, just pga att jag själv är grön inom avelsbiten. Det känns ändå något säkrare att avla på ett sto som har har bra linjer och har presterat, än ett sto med bara bra linjer, även om det självklart inte är någon garanti.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

När jag ska bedöma ett sto för avel så är hennes möderne betydligt viktigare än egna prestationer Om mödernet lämnat många välpresterande hästar betyder det betydligt mycket mer än att stoet själv lyckats. Som andra har skrivit innan så kan en bra eller dålig ryttare göra så att det blir det ena eller andra. Men ett prestationssäkert möderne är mera värt en egen prestation, speciellt om det inte finns andra i familjen tidigare.
Så som du beskriver det stoet du är intresserad av så hade jag hellre valt henne än ett sto med egna prestationer men utan bra möderne.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

En stor del av problematiken är att hästarna generellt rids in förtidigt. Freddie Wegelius bla menar att bra hästar inte har möjlighet att utvecklas färdigt innan de utsätts för en för stor och många gång fel belastning. Bra hästar som inte får visa sin kapacitet när dom är mogna för det för då är de redan lite slitna i sin kropp. Sen finns det naturligtvis hästar som klarar detta och de blir mycket värda på marknaden. En svårklass häst avlar man inte gärna på innan den har tävlat klart. En stor andel har kanske förslitningar när de ska gå över till avel. Jag håller med dig att man inte bör avla på en trasig häst.

Summan av kardemumman -Det stora problemet är att vi människor har bråttom. Enligt Freddie skulle det finnas mycket fler bra hästar om vi inte började för tidigt.

Eloge till dig som vill satsa på kvalitativ och hållbar avel!
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

För att ta stoet ifråga som exempel.

Jag känner både hennes mamma och mormor, mamman avled dock tyvärr i julas.

Hennes mamma är inriden och visad på treårs, därefter bara gått i avel. 41p på gångarterna och 45p i hoppningen.
Mormor har uppfödaren som privat tävlingshäst, en häst som faller mig otroligt bra i smaken. Nu rider h*n dressyr endast pga en skada, och det är främst i hoppningen hästen har en otrolig kapacitet.
Mormors mor gick som avelssto hos samma uppfödare och har själv inte presterat ngt, men är A-prem och har lämnat bla en avkomma med flera placeringar i svår klass.

Stoet ifråga är fem år, men inte inriden ordentligt ännu. En transportolycka gjorde henne skygg och svårhanterad, och jag la ner mycket tid på att arbeta henne från marken. Hann även sitta på henne ett par gånger. Sedan blev hon lite bortprioriterad pga dom andra unghästarna och andra omständigheter.

Om du vill kan jag PM'a stammen
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

När jag ska bedöma ett sto för avel så är hennes möderne betydligt viktigare än egna prestationer Om mödernet lämnat många välpresterande hästar betyder det betydligt mycket mer än att stoet själv lyckats. Som andra har skrivit innan så kan en bra eller dålig ryttare göra så att det blir det ena eller andra. Men ett prestationssäkert möderne är mera värt en egen prestation, speciellt om det inte finns andra i familjen tidigare.
Så som du beskriver det stoet du är intresserad av så hade jag hellre valt henne än ett sto med egna prestationer men utan bra möderne.

Så är det absolut. Däremot har jag en känsla (jag vet inte alls om det stämmer för jag har alldeles för få exempel som grundar min uppfattning), att om man ska sälja till tävlingsryttare så säljer det bättre om mamman själv är tävlad. Det verkar vara få köpare som verkligen värderar en solid stostam? Vilket är synd.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

För oss är stostammen enormt viktigt. AStt den är fertil, har presterat bra och att den är stark och sund.

det hjälper ju tyvärr inte hur mycket ett sto presterat själv om hon inte är fertil:o:crazy:

Givetvis är det + även för egna prestationer, och vissa ryttare ser enbart till det - men tack o lov så är de flesta rätt så pålästa, hat dator och kan kolla upp stoets släktingar osv numera.

Det finns förmodligen många riktigt bra ston ute i landet som aldrig hamnat hos rätt ryttare eller liknande...

Ju mer man själv lär sig om olika linjer/stammar/kombinationer - ju lättare är det att "plocka russinen ur kakan " :)
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Ju mer man själv lär sig om olika linjer/stammar/kombinationer - ju lättare är det att "plocka russinen ur kakan " :)

Därför känns det säkrare för oss som är gröna inom avel att satsa på ston med egna meriter.
Har stammen på fyra unga ston som inte presterat ngt, som jag blivit erbjuden i min närhet.
Skulle du vilja titta o säga vad du tror?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick men "van"(?) bukefalist... Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Egentligen undrar jag om det finns flera som inte har...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 332
Senast: modig2017
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 765
Senast: smulan87
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 710
Senast: fridshem
·
Avel Hur bedömmer ni kring era ston som ni har i avel. Jag har alltid lagt stor vikt vid mödernet, inte bara stammen och egna prestationer...
Svar
6
· Visningar
1 528
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp