Bra täckande benskydd...??

FamPont

Trådstartare
Jag har ett litet problem, eller rätt stor kan man säga....gäller benskydd till min häst.
Han sparkar sig själv väldigt ofta, mestadels på tävlingarna. Jag anv. benskydd, har två olika, som täcker lika mycket men inte tillräckligt.
Ett vanligt skydd slutar ju nedanför kotan och det är precis där han sparkar sig (det är på bakbenen) och på fram sparkar han sig på ballarna, främst på sidorna.
Han är en travare som gärna slänger fram bakbenen vilket är orsaken till dessa skador.
Han kan heller inte ha sånna skydd som täcker hela hoven,(kommer inte på va de heter,men sånna som liknar nedersta delen på transportskydden)för de blir som en glipa mellan dem å senskyddet som han sparkar mellan, men iaf. så måste jag hitta nått liknade. Nått som är helt.....Hoppas det är någon som förståt mina lite konstiga förklaringar å har nått förslag.....!!
Tack :confused: :confused: :confused:
 
Finns ju sådanna som många weternryttare använder. Dom är heltäckande, dvs benskydd o boots sitter ihop o täcker hela benet nedanför knät o över hoven. Förstod du...?
Lägg en tråd på western o hör med dom...?
 
Min häst sparkade sig själv på frambenen innan han kom i balans i ridning och i hagen.. Det har dock hjälpt SÅ MKT med att verka av tån. Nu är han välbalanserad i hela kroppen... Men jag vågar inte släppa ut utan boots ännu...
Om du får ngt napp om dessa skydden de pratar om på Westernsidan får du gärna kontakta mig med! ;)
 
Hööks och börjes har ju skydd som går över kotan vad jag vet.
Hööks har svarta och ett par vita Börjes har bara svarta vad jag vet!
Har du provat med dom ??
 
Jag har de beskydd som é svarta, av märket equi-guard, från hööks. De är tyvärr för korta.
Jag ska lägga in en tråd på western sidan å höra om de har nått förslag.
Tack så länge, återkommer snart.
 
Proffessionals choice (ursäkta min stavning) är helt klart bäst av den typen av skydd som du söker. De har även skydd där benskydd och boots sitter ihop. Inte billiga dock!
// Linda
 
Har fått tag på ett par jätte bra skydd, ett par combo-boots från Lil Western Store. Inte billiga dock men värda det.
Tack för all hjälp.
Häls.
Carro å Harry :bow: :bow:
 
Till travhästar finns det ett benskydd som heter gamascher och ser ut som ett senskydd (finns i hög och låg modell) De har den extra finessen att det går ned ett skydd under kotan och ned till kronranden. Som en bred hård plastad flärp.Endast på insidan av benet men jag antar att det inte är på utsidan såren kommer.
Jag vet att bla Racing Tack har sådana skydd och de finns i alla travbutiker det är något som de flesta har när de startar sina hästar.
Värt att kolla upp då det inte blir några skav alls av dessa när hovleden böjs.
Mona
 
Hej! Det är ett ganska vanligt fenomen på just travhästar som din häst har. :idea: Gå till en travshop o fråga efter gamacher. Det är heltäckande bakbensskydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja min häst fick ju bli halvblind här för ett tag sedan då vi opererade bort ögat, såret har läkt och hästen funkar fin fint som enögd...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: Dopy
·
Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 055
Senast: Jozelle
·
Träning I går när ja skulle ut en sväng med pållen så började han ca 100 meter från stallet att sparka med bak benen upp i magen, slår irriterat...
Svar
10
· Visningar
3 915
Senast: smultronfot
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp