Bra takhöjd i sadelkammare?

Cherarriduracell

Trådstartare
Hur mycket takhöjd behöver man i sin sadelkammare? Är the more the merrier eller räcker det gott med 2-2,5 m? Golvytan blir ca 3x5,5.
 
Kräver mindre el för att värma upp om det är lägre i tak.
Jag som har en torkhiss som jag använder för att torka täcken uppskattar takhöjden i min sadelkammare (2,70). Då kan jag veckla ut täckena och hissa upp dem i taket utan att de släpar i golvet 🙂
 
Har du någon mer förvaringsyta? Kan tycka att hög takhöjd är bra för att plocka undan täcken efter säsong och förvara högre. Likadant med paddar/ lindor o.s.v. Beror ju på hur mycket hästar och utrustning du har. :)
 
Vi har bara ca 2,30 i sadelkammaren, men den är också en ren sadelkammare. Foder, täcken och annat har vi på andra ställen - bl a hänger täckena på täckesgalgar på en stång nästan 3 meter upp - helt suveränt.
 
Jag har "bara" 2 meter i takhöjd i sadelkammaren och det funkar faktiskt väldigt bra. Jag har en stor dynlåda med täcken. Om de inte får plats i den lådan så har jag för många täcken och jag behöver rensa ut. :angel:
 
Jag har knappt 2 meter i takhöjd och det funkar. Till och med en fördel kanske för mig som inte är så lång...

Vi platsbyggde en garderob som jag har täcken och sånt i och sen har jag byrå, diskbänk med underskåp och ett hyllsystem från IKEA som jag förvarar andra prylar i.
 
Att förvara saker högre upp blir ju bara jobbigt att få ner och upp.
Mjo men jag tänkte typ säsongsgrejer högre upp, typ vintertäckena sommartid och så. Förvarar grejer åt ungefär fem hästar.
Vi har bara ca 2,30 i sadelkammaren, men den är också en ren sadelkammare. Foder, täcken och annat har vi på andra ställen - bl a hänger täckena på täckesgalgar på en stång nästan 3 meter upp - helt suveränt.
Ungefär hur långt "blir" ett täcke i 155 på galge?
Har du någon mer förvaringsyta? Kan tycka att hög takhöjd är bra för att plocka undan täcken efter säsong och förvara högre. Likadant med paddar/ lindor o.s.v. Beror ju på hur mycket hästar och utrustning du har. :)
Det blir isf ovanpå sadelkammaren, lite knöligare att komma åt men görbart. Är ca 5,5m i takhöjd som högst, så det kommer gå att gå ut på sadelkammarens tak.
 
@Cherarriduracell Ah okej, det var ju smart, jag hade velat ha 2,20-2,40 i takhöjd för att inte känna att jag slår i huvudet jämnt.

Ett 1,55 täcke är ju måttet för manke till svansrot, sedan kommer svansflärpen och hängs det i bogspännena så det nästan behövas en meter till? + då själva upphängningen. Jag tänker på de galgar man ser där man trär på täcket.
Ett stall där jag stod hade vi en hemmagjord anordning som jag tyckte tog mindre utrymme, det var längs en vägg. Täckena hängde bredvid varandra som när man hänger tvätt. Har man många täcken blir det kanske knöligt om man ska ha det som är närmst väggen.
 
Ungefär hur långt "blir" ett täcke i 155 på galge?
Knappt 2,5 meter gissar jag, täckena på den här bilden är 145 och 135 och stången är ca 3 meter upp. Jag har sålt hästen som hade 155, men även de täckena hängde bra här. Däremot gick de ner till golvet (med svanslappen) om jag hänge över en boxvägg, tror de är 2,40 höga. Bilden är från när jag byggde täckeshängaren, så allt är inte klart än där.

wp-15867063379692879408736743978492.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
853
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp