Bra tandläkare västmanland

cec

Trådstartare
Har ni någon tandläkare ni går hos som ni kan rekommendera?
Bor i Västerås.
Efter att min tandläkare slutat har jag inte hittat någon jag trivs med. Är inskriven på Bäckby folktandvård sedan tidigare, där jag gick innan tandläkaren tyvärr slutade.
 
Har ni någon tandläkare ni går hos som ni kan rekommendera?
Bor i Västerås.
Efter att min tandläkare slutat har jag inte hittat någon jag trivs med. Är inskriven på Bäckby folktandvård sedan tidigare, där jag gick innan tandläkaren tyvärr slutade.
Vad är en bra tandläkare? Vad är det som gör att den du går hos nu inte är "bra"?

Det borde finnas oceaner av privata tandläkare?
 
En bra tandläkare har bra handlag. En bra tandläkare jobbar mycket för det behövs kontinuerlig, daglig träning precis som för en proffspianist för att vara bra. Tandläkare är ett mycket knepigt jobb, på så sätt att det krävs tunga akademiska kunskaper, parallellt med oerhörd hantverksskicklighet, både finmotoriskt och med kraft.

Alltså är riktigt bra tandläkare sällsynta. Mitt råd är att flytta efter den gamla.
 
Vad är en bra tandläkare? Vad är det som gör att den du går hos nu inte är "bra"?

Det borde finnas oceaner av privata tandläkare?
Fast TS skriver ju om någon att trivas med och jag förstår det precis. Eftersom de ska våldföra sig i munnen på en minst en gång om året är personkemin viktig, man måste funka ihop.
 
Fast TS skriver ju om någon att trivas med och jag förstår det precis. Eftersom de ska våldföra sig i munnen på en minst en gång om året är personkemin viktig, man måste funka ihop.
Fast nog kan man väl definiera bättre än så?
Någon som kommunicerar mycket och berättar, nån som är tyst, nån som är väldigt försiktig, någon som är snabb.
Det finns oändligt med variabler vilket gör att den som i ens ögon är perfekt är jobbig i någon annans.
 
Fast nog kan man väl definiera bättre än så?
Någon som kommunicerar mycket och berättar, nån som är tyst, nån som är väldigt försiktig, någon som är snabb.
Det finns oändligt med variabler vilket gör att den som i ens ögon är perfekt är jobbig i någon annans.
Ja såklart, det var mer din sista mening jag svarade på. Den lät som att eftersom det finns så många privattandläkare är det bara att hugga nån.
 
Ja såklart, det var mer din sista mening jag svarade på. Den lät som att eftersom det finns så många privattandläkare är det bara att hugga nån.
Ja det är det. NÄR och OM man vet vad man letar efter.

T.ex. om man som jag är tandläkarrädd. Då letar man upp någon som är extra bra med just sådana patienter.
 
Ja det är det. NÄR och OM man vet vad man letar efter.

T.ex. om man som jag är tandläkarrädd. Då letar man upp någon som är extra bra med just sådana patienter.
Precis det jag menade. Jag var också jätterädd i alla år, tills jag kom till en tandläkare som botade min rädsla. Hon var underbar. Sedan dess är jag inte rädd, jag tycker bara det är väldigt obehagligt.
 
Precis det jag menade. Jag var också jätterädd i alla år, tills jag kom till en tandläkare som botade min rädsla. Hon var underbar. Sedan dess är jag inte rädd, jag tycker bara det är väldigt obehagligt.

Jag tror att det är få människor som kontrollerar att tandläkaren är uppdaterad på senaste dentala forskningsrönen eller har tillräckligt med kunskap för att kunna avgöra om det är en hantverksmässigt och korrekt utförd rotfyllning. En aspekt är väl just den att vi utgår från att tandläkare, läkare m fl har den kunskapen eftersom vi inte kan kontrollera och kolla. Sen med google som verktyg är det många som ifrågasätter läkares diagnoser och gärna hittar egna diagnoser. Kanske lite svårare med tandläkare.

Jag lagade mycket när jag var barn. Hade en tandläkare som jag tror var kusin med djävulen. Bedövning fick jag inte, tyckte det var fascinerande att höra vuxna prata om bedövning hos tandläkaren. Istället sade han att jag skulle säga "aaaaa" när det gjorde ont, då skulle han ta paus. Men varje gång jag sade "aaaaa" så viskade han "Nu är jag snart klar...får du vara lite stor nu så är det snart färdigt" och så fortsatte han.

När jag blev vuxen tog jag "paus" från tandläkeriet, tills jag bet av en tand så den kändes halv. Letade upp en tandläkare som hade rykte om sig att vara "bra". Var beredd på en dental dödsdom men det blev en lagning och 900 kr fattigare som resultat. Efter det har jag gått vartannat år. Idag var det dags igen.

Han är lugn. Har en torr humor. Förklarar vad han ska göra och varför. Pratar om lite vardagliga saker och säger "det var ett tag sen vi träffades första gången men känns inte längesen" vilket ger en känsla av att vi har en relation. På skoj frågade jag exakt när vi gjorde den lagningen och det var 2002. Efter det har jag inte behövt laga något.

Liksom all annan vård är den personliga kontakten nummer ett. Förtroende, tillit och känna sig delaktig. Om man med "bra tandläkare" menar någon som är extra duktig på rotfyllningar rent tekniskt kan det bli svårt att leta rätt på den.

Två år till nästa besök! :D
 
@Mixoman Japp, jag håller med om den personliga kontakten. För mig kom öppningen när jag fick vara rädd. Jag fick hojta och protestera och då tog hon allting ännu lugnare och förklarade minsta lilla moment hon skulle göra. Efter några år hos henne hade skräcken släppt.
 
Är inte tandläkarrädd, så jag är bara intresserad av de hårda kvaliteterna hos en tandläkare, dvs själva hantverket. Normal social kompetens är förstås inte i vägen, men skickligheten är viktigast. Brukar fråga vilken tandläkare tandläkaren själv kan tänka sig att gå till. De flesta har en förvånansvärt kort lista.
 
Senast ändrad:
Välj en tandläkare med utbildning från någon av de Nordiska länderna!
Varför då? Min tandläkare på folktandvården är från Irak och utbildad där. Har aldrig haft en bättre tandläkare i mitt liv. Skicklig, snabb, pedagogisk och trevlig - dvs allt man kan önska sig!
 
Varför då? Min tandläkare på folktandvården är från Irak och utbildad där. Har aldrig haft en bättre tandläkare i mitt liv. Skicklig, snabb, pedagogisk och trevlig - dvs allt man kan önska sig!
Jobbar som tandsköterska. Har jobbat med tandläkare utbildade i Sverige, Norge, Danmark o Finland - syns att utbildningarna i norden håller hög standard. Sen har jag jobbat med några tandläkare med utbildning från "övriga europa" där jag slitit mitt hår och vid många tillfällen undrat om dessa tandläkare fått sina legg i Cornflakes paketet... men... trevliga och socialt kompetenta var dom...
 
Jobbar som tandsköterska. Har jobbat med tandläkare utbildade i Sverige, Norge, Danmark o Finland - syns att utbildningarna i norden håller hög standard. Sen har jag jobbat med några tandläkare med utbildning från "övriga europa" där jag slitit mitt hår och vid många tillfällen undrat om dessa tandläkare fått sina legg i Cornflakes paketet... men... trevliga och socialt kompetenta var dom...
Jag inbillar mig att många utbildningar, t.ex. från Irak och Syrien, är väl så bra som de nordiska. Min tandläkare, som jag har gått hos i flera år nu, är utbildad tandkirurg i sitt hemland Irak. En tandsköterska som jag känner, och som har arbetat mycket tillsammans med honom, anser honom vara mycket skicklig.
 
Lånar tråden lite,
Jag har fått en ny tandläkare och ska laga en tand. Men hen är helt nyutbildad och jag tycker det är obehagligt med tandläkaren så jag vill faktiskt ha en gammal rutinerad. Ja hen är säkert superduktig men jag vill ändå inte gå till hen. Enligt folktandvården kan/får jag inte byta? Är det verkligen så? Har sånt tand-abonnemang.
 
Lånar tråden lite,
Jag har fått en ny tandläkare och ska laga en tand. Men hen är helt nyutbildad och jag tycker det är obehagligt med tandläkaren så jag vill faktiskt ha en gammal rutinerad. Ja hen är säkert superduktig men jag vill ändå inte gå till hen. Enligt folktandvården kan/får jag inte byta? Är det verkligen så? Har sånt tand-abonnemang.
Om man läser här verkar det ju som om det är helt fritt att byta. Dock vet jag inte hur enkelt det är i praktiken? https://www.1177.se/Kronoberg/Regler-och-rattigheter/Rattigheter-inom-tandvard/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag går på Remsima som jag tar var sjätte vecka på sjukhuset, den är för min Ulcerös kolit. För 1,5v sen var jag hos tandläkaren och...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: Tjingeling
·
  • Artikel
Dagbok Jag var hos tandläkaren i morse och blev drogad. Fick dock rådet att inte gå och lägga mig när jag kom hem. I informationsbladet om...
Svar
15
· Visningar
1 067
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Senast: Blyger
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 214
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp