Bra tillskott??

M

Maxmax

:bump: Läs detta!
Min sköt/foderhäst skulle behöva protein och mineraler. Han står idag på enbart hö av dålig kvalité. :(
Hon som äger hästen tycker att det räcker med att ge enbart hö. Vi har gjort en foderstat till henne men hon tycker att det är så krångligt att ge tillskott. Anledningen till det är att hon inte vet något om foder och vad en häst behöver.

Nu till min fråga. Vad kan man ge hästen som innehåller alla tillskott som han behöver? Jag har funderat på att ge lusern, vad tycker ni om det?
Han rids ca 3 dagar i veckan rätt så lungt. Det syns tydligt på honom att han har brist på olika ämnen som tex. protein. Han är lite bukig och svnkig.

Jag har tidigare haft en tråd om foder där ägaren vägrar att ge hästen något annat. Om det är någon som kommer ihåg det? Den tråden var det många som svarade på. Tack för att tips då! Hoppas att ni kan hjälpa mig nu oxså :bow:
 
Sv: Bra tillskott??

I vissa fall kan det räcka med att ge hästen enbart hö men då måste det givetvis vara av bra kvalitet. Även om höet är bra vad gäller energi och protein så är det sällan det innehåller tillräckligt med mineraler. Har ni en analys på höet? Det underlättar ju ifråga om vilka tillskott som behövs. Tydligen syns det ju redan på hästen att det behövs mer protein så lusern är inte fel att ge, det innehåller mkt kalk och kan ju tex kompletteras med Kraffts miner vit.
 
Sv: Bra tillskott??

Hej!

Man skulle ju kunne ge Krafft Pluss då det innehåller mycket smrp + vitaminer och mineraler.

Bra vitamin och mineralfoder är Mustang Mineral Röd.

Mvh Lisa
 
Sv: Bra tillskott??

Ja, vi har analys på höet. Det är jätte dåligt! Kommer inte ihåg värden men det innehåller i princip inget alls. Det saknas mycket protein och mineraler.
 
Sv: Bra tillskott??

Då får ni ge något som kompenserar för höets dåloga värden. Vilket fodermdel eller tillskott som passar beror på grovfodrets värden. Kan du kanske kolla upp dem?
 
Sv: Bra tillskott??

Konstigt att ägaren gjort analys på höet utan att sedan använda den till nåt... Det måste väl på något sätt gå att övertyga henne om att det inte är så krångligt utan nödvändigt att komplettera ett dåligt hö med andra fodermedel för att hästen ska må bra. Du kanske t ex kan erbjuda dig att blanda iordning några burkar med foder så att hon kan ge en burk vid varje mål - eller nåt sånt. Ska hon ändå ge hö så är det väl inte så mkt mer besvär att töma en liten burk i krubban... :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 571
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp