Bra torrfoder

ufot

Trådstartare
Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch.

Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god aptit, men jag vill av praktiska skäl att hon är van att äta lite torrfoder vid resor och dylikt.

Jag funderar på Taste of the wild och Monster.

Någon som har erfarenhet av dessa, eller andra spannmålsfria foder?

Jag vet att smaken är som baken. Djurmat är en djungel utan dess like. ”Alla” säger olika och ”alla” menar att just detta foder är absolut bäst.

Jag vill mest ha tips på spannmålsfritt foder och personliga erfarenheter av dessa.

Är som sagt enbart tänkt att ges som komplement och måste finnas i typ 2 kg säckar eller mindre.
 
Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch.

Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god aptit, men jag vill av praktiska skäl att hon är van att äta lite torrfoder vid resor och dylikt.

Jag funderar på Taste of the wild och Monster.

Någon som har erfarenhet av dessa, eller andra spannmålsfria foder?

Jag vet att smaken är som baken. Djurmat är en djungel utan dess like. ”Alla” säger olika och ”alla” menar att just detta foder är absolut bäst.

Jag vill mest ha tips på spannmålsfritt foder och personliga erfarenheter av dessa.

Är som sagt enbart tänkt att ges som komplement och måste finnas i typ 2 kg säckar eller mindre.
Jag ger Magnusson torrfoder, deras spannmålsfria eftersom det var det Bille kunde tänka sig under en period utöver pondus 3xp. Nu är väl deras minsta säck på 4 kg, men kan vara värt att titta på. Jag uppskattar att det är svenska råvaror och lättillgängligt. Sen vet jag att många använder deras ångkokta som alternativ när det inte funkar att ta med färskfoder.
Jag ger torrfoder på morgonen och färskfoder på kvällen för att kunna variera vid behov.
 
Finns det någon anledning till att du vill ha just spannmålsfritt?

När min ena färskfoderhund kom över en öppnad påse Monster grain free lamb så var hon förvånansvärt bra i magen efteråt, när jag själv köper torrfoder nu, tex för att blanda med färskfoder, så kör jag på Four Friends adult, men då versionen med spannmål. Tycker att den ändå är trevlig för att vara ett torrfoder.
 
Finns det någon anledning till att du vill ha just spannmålsfritt?

När min ena färskfoderhund kom över en öppnad påse Monster grain free lamb så var hon förvånansvärt bra i magen efteråt, när jag själv köper torrfoder nu, tex för att blanda med färskfoder, så kör jag på Four Friends adult, men då versionen med spannmål. Tycker att den ändå är trevlig för att vara ett torrfoder.
Jag är ju mest van vid katt (dvärgpudeln är min första egna hund) och katter mår generellt bättre på spannmålsfritt.

Sen tänker jag så naturligt som möjligt. Vad åt vargen? Kött. Vad åt vanligtvis vargens byte? Gräs och sedan (när människan började ha tamboskap) spannmål.

Spannmål ser jag mest som utfyllnad och ingenting jag vill ge till hunden i onödan.

Sen att hon äter allt möjligt skit ute är jag inte direkt glad över … och försöker förhindra i den mån det går.
 
Jag är ju mest van vid katt (dvärgpudeln är min första egna hund) och katter mår generellt bättre på spannmålsfritt.

Sen tänker jag så naturligt som möjligt. Vad åt vargen? Kött. Vad åt vanligtvis vargens byte? Gräs och sedan (när människan började ha tamboskap) spannmål.

Spannmål ser jag mest som utfyllnad och ingenting jag vill ge till hunden i onödan.

Sen att hon äter allt möjligt skit ute är jag inte direkt glad över … och försöker förhindra i den mån det går.
Spannmålsfritt betyder inte att det inte är billig utfyllnad, bara att det är nått annat än spannmål (potatis, ris, bönväxter mm).

Jag ger Kaisa när de inte får färskfoder. 7% vete, resten kött, fisk, ägg och mineraler. Inget trams.
 
Spannmålsfritt betyder inte att det inte är billig utfyllnad, bara att det är nått annat än spannmål (potatis, ris, bönväxter mm).

Jag ger Kaisa när de inte får färskfoder. 7% vete, resten kött, fisk, ägg och mineraler. Inget trams.
Jag har sett det när jag börjat läsa innehållsförteckningen. Det är mycket sötpotatis, potatis och ärter. Kan inte tillräcklig mycket för att veta om hunden egentligen behöver detta.

Jag tänker spontant att hundar ska äta kött och vill därför ge mat med så hög kötthalt som möjligt.

Sen vilka andra ingredienser (utöver kött) som är bäst har jag faktiskt ingen aning om.
 
Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch.

Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god aptit, men jag vill av praktiska skäl att hon är van att äta lite torrfoder vid resor och dylikt.

Jag funderar på Taste of the wild och Monster.

Någon som har erfarenhet av dessa, eller andra spannmålsfria foder?

Jag vet att smaken är som baken. Djurmat är en djungel utan dess like. ”Alla” säger olika och ”alla” menar att just detta foder är absolut bäst.

Jag vill mest ha tips på spannmålsfritt foder och personliga erfarenheter av dessa.

Är som sagt enbart tänkt att ges som komplement och måste finnas i typ 2 kg säckar eller mindre.
Jag har gett foder från båda märkena och varit nöjd. Monster har jag dock för mig att det produceras närmare än Taste of the wild.
Ett förslag är att ge frystorkat foder när du är iväg med tanke på hur du vill att innehållet ska se ut. Inte så dyrt när man (bara) har en liten hund.
Jag ger frystorkat som topping till hundarnas vanliga mat. Mycket uppskattat.
 
Jag har sett det när jag börjat läsa innehållsförteckningen. Det är mycket sötpotatis, potatis och ärter. Kan inte tillräcklig mycket för att veta om hunden egentligen behöver detta.

Jag tänker spontant att hundar ska äta kött och vill därför ge mat med så hög kötthalt som möjligt.

Sen vilka andra ingredienser (utöver kött) som är bäst har jag faktiskt ingen aning om.
Precis. Det enda det egentligen handlar om är vad de fyller ut med.

På alla torrfoder av bättre kvalitet så står det hur många procent kött som är i. Vissa tillverkare kör på enkla innehållsförteckningar, andra har en mil långa innehållsförteckningar och delar upp innehållet i tex "majs, majsmjöl, majsgluten..." för att få själva "utfyllnaden" att hamna längre ner på listan.

Kom på nu att Standardt har trevligt innehåll också. Det hade jag nog föredragit som torrfoder om jag kunnat få tag på det lika enkelt som Fourfriends.

Jag har bara haft hundar med okomplicerade magar och helt enkelt tvärbytt från BARF till valfritt torrfoder om vi varit ute och campat ett par dagar. Jag förstår att det inte fungerar för alla, men ibland tror jag vi krånglar till det.
Så gör jag också. Eller som nu, mitt färskfoder började ta slut och jag hade lite torrfoder hemma. Bytte tvärt till torrfoder på unga dåren och blandar till äldre dåren för att slippa handla under helgen när det är mycket folk osv. (Äldre dåren har knepig mage och fungerar bäst på färskfoder, däremot har hon inga problem med tvära byten, det är bara att jag undviker torrfoder generellt till henne)
 
Jag har gett foder från båda märkena och varit nöjd. Monster har jag dock för mig att det produceras närmare än Taste of the wild.
Ett förslag är att ge frystorkat foder när du är iväg med tanke på hur du vill att innehållet ska se ut. Inte så dyrt när man (bara) har en liten hund.
Jag ger frystorkat som topping till hundarnas vanliga mat. Mycket uppskattat.
Jag ger frystorkat när vi är iväg. Det fungerar bra. Det är mer jag som vill ha en påse torrfoder hemma ”om krisen och katastrofen kommer”.

Jag är inte på något sätt någon preper, snarare tvärt om. Jag är inte ett dyft orolig för kommande krig och har ingenting hemma som MSB rekommenderar.

Men till djuren … jag ser alltid till att ha mat för flera veckor hemma (om något händer, om något är slut i affären…)

Vid en kommande katastrof har hunden och katten mat för flera månader. Själv kanske en vecka, om jag äter havregrynsgröt…
 
Min ena hund är finast i magen på spannmålsfritt, han äter Carrier spannmålsfri lamm och den fungerar jättebra. Jag vill inte trycka i honom massa baljväxter men deras foder innehåller till stor del potatis och det tycker jag är bättre. Drygar ut med mycket slaktrester.
 
Jag har sett det när jag börjat läsa innehållsförteckningen. Det är mycket sötpotatis, potatis och ärter. Kan inte tillräcklig mycket för att veta om hunden egentligen behöver detta.

Jag tänker spontant att hundar ska äta kött och vill därför ge mat med så hög kötthalt som möjligt.

Sen vilka andra ingredienser (utöver kött) som är bäst har jag faktiskt ingen aning om.
Hundar har enzymerna som behövs för att kunna bryta ner stärkelse. Behöver de den? 🤷‍♀️
 
Hundar har enzymerna som behövs för att kunna bryta ner stärkelse. Behöver de den? 🤷‍♀️
Ingen aning.
Frågan är hur de fått dessa enzymer.

Spontant tänker jag på hur hundarna utfodrades i början, när människan började ge de mat.

Kött sannolikt, samt övriga rester vilka troligen kom från jordbruket, potatis, vete, majs osv.

Sen vet jag faktiskt inte om hundar generellt mår bättre på potatis (spannmålsfritt) eller spannmål som utfyllnad till köttet.

Vet också att en del ger sina hundar vegetarisk kost. Har själv aldrig fördjupat mig i detta ämne. De hävdar själv att deras hundar mår bra. Jag är väl lite tveksam till om hundar verkligen klarar sig utan kött. Katter gör det bevisligen inte.
 
Ingen aning.
Frågan är hur de fått dessa enzymer.

Spontant tänker jag på hur hundarna utfodrades i början, när människan började ge de mat.

Kött sannolikt, samt övriga rester vilka troligen kom från jordbruket, potatis, vete, majs osv.

Sen vet jag faktiskt inte om hundar generellt mår bättre på potatis (spannmålsfritt) eller spannmål som utfyllnad till köttet.

Vet också att en del ger sina hundar vegetarisk kost. Har själv aldrig fördjupat mig i detta ämne. De hävdar själv att deras hundar mår bra. Jag är väl lite tveksam till om hundar verkligen klarar sig utan kött. Katter gör det bevisligen inte.
Katter är en helt annan art.
 
Ingen aning.
Frågan är hur de fått dessa enzymer.

Spontant tänker jag på hur hundarna utfodrades i början, när människan började ge de mat.

Kött sannolikt, samt övriga rester vilka troligen kom från jordbruket, potatis, vete, majs osv.

Sen vet jag faktiskt inte om hundar generellt mår bättre på potatis (spannmålsfritt) eller spannmål som utfyllnad till köttet.

Vet också att en del ger sina hundar vegetarisk kost. Har själv aldrig fördjupat mig i detta ämne. De hävdar själv att deras hundar mår bra. Jag är väl lite tveksam till om hundar verkligen klarar sig utan kött. Katter gör det bevisligen inte.
Evolution är svaret. Hundar som har haft många genkopior för att bryta ner stärkelse har överlevt bättre än de utan. Det finns också en viss rasskillnad, vissa raser är bättre på att bryta ner stärkelse än vad andra är. Jag har dock inte i huvudet vilka raser som är bättre/sämre på det. Men det borde vara hyfsat enkelt att ta reda på om du är nyfiken.
 
Hundar har varit sopätare i rätt många tusen år.
Det har katter också.
I det vilda äter katter råttor, möss och vad de hittar i soptunnor. Inte jätteolikt det hundar äter.

Skillnaden är att katter inte kan ta större byten (älg, ren, hjort osv.) som vargen kan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
13 854
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 627
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Jag skall byta torrfoder då jag tycker att han inte riktigt funkar hundra på detta. Tycker att han bajsar, fiser och dricker mycket. Han...
2
Svar
25
· Visningar
3 168
Senast: Kivina
·
Övr. Hund Letar ett torrfoder att ha som träningsgodis. Jag vill ha så hög kötthalt som möjligt, småååå bitar, spannmålsfritt. Gör inget om det är...
Svar
12
· Visningar
1 369
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vinterridbyxor
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp