Bra underlag att ha i skogen?

Sezziyanen

Trådstartare
Vill ha nån bra sak för hunden att ligga på när vi sätter oss i skogen en stund och typ dricker kaffe eller dyl. Gärna väl isolerande neråt så den är trevlig på vintern, samt att den inte ska hålla en massa vätska (dvs inte bli "dyblöt" så lätt). Inte onödigt tung så den är smidig att ta med sig. Men går bra att rulla ihop den och sätta utanpå ryggan tex.

Vad använder ni? Nån som vet nån bra en? För en stor hund.
 
Jag har liggunderlag (tillklippt) för det (samt även till vandringar och dagsturer) Ska dock köpa nytt liggunderlag till min hund och har då tänkt köpa något likt denna. Det enda jag funderar på gällande denna är storleken, den ska finnas i olika storlekar men jag vill ha ett som helst är lite bredare men kortare. Dock så gillar jag denna modell.

https://www.outnorth.se/thermarest/z-lite-sol-regular-55441
Ja, ett liggunderlag är nog kanske bäst helt enkelt.

Säg till om du hittar nått som är bredare och kortare ! :D Alla är ju människostorlek liksom..
 
Vill ha nån bra sak för hunden att ligga på när vi sätter oss i skogen en stund och typ dricker kaffe eller dyl. Gärna väl isolerande neråt så den är trevlig på vintern, samt att den inte ska hålla en massa vätska (dvs inte bli "dyblöt" så lätt). Inte onödigt tung så den är smidig att ta med sig. Men går bra att rulla ihop den och sätta utanpå ryggan tex.

Vad använder ni? Nån som vet nån bra en? För en stor hund.

Kolla in värmemattan från Thermotic. Har två och använder framförallt den större hela tiden. Ultralätt och tar nästan ingen plats när man vikt ihop den.
 
Kolla in värmemattan från Thermotic. Har två och använder framförallt den större hela tiden. Ultralätt och tar nästan ingen plats när man vikt ihop den.
Bra tips! Precis nått sånt jag letade efter egentligen.. Antar att jag bara måste motivera ett utlägg på 695:- ... just nu kändes det mycket :D
 
Vi brukar ha en picknickfilt, en sån där ihopprullbar med plastad undersida som brukar finnas för någon hundring på många ställen. Hunden älskar den, men den är ju i lagom storlek för hela familjen och inte bara åt hunden.

Är det inte för blött lägger jag ibland ut ett fårskinn, också uppskattat.

Skulle jag köpa något nu så fastnade jag för något sånt här, med behandlad undersida:
https://www.xxl.se/nordic-sittunderlag-renskinn-brun/p/1068069_1_style
 
Vi brukar ha en picknickfilt, en sån där ihopprullbar med plastad undersida som brukar finnas för någon hundring på många ställen. Hunden älskar den, men den är ju i lagom storlek för hela familjen och inte bara åt hunden.

Är det inte för blött lägger jag ibland ut ett fårskinn, också uppskattat.

Skulle jag köpa något nu så fastnade jag för något sånt här, med behandlad undersida:
https://www.xxl.se/nordic-sittunderlag-renskinn-brun/p/1068069_1_style
Jo renskinn är ju superlyxigt :) Men lite dyrt+tungt att kånka för ett som passar för en stor hund..
 
Jag lägger alltid mina hundar på min ytterjacka. Dels för att en ytterjacka oftast håller tät och är med, dels för det är himla praktiskt om hundarna kommer vilse. Då lägger jag min jacka där de senast sågs. Tanken är att om de spårar sig själva tillbaka så kommer de att lägga sig på jackan.
 
Jag lägger alltid mina hundar på min ytterjacka. Dels för att en ytterjacka oftast håller tät och är med, dels för det är himla praktiskt om hundarna kommer vilse. Då lägger jag min jacka där de senast sågs. Tanken är att om de spårar sig själva tillbaka så kommer de att lägga sig på jackan.
Du tycker inte det är lite jobbigt att ha en blöt ytterjacka hela tiden när ni ska vidare? :)
 
Vill ha nån bra sak för hunden att ligga på när vi sätter oss i skogen en stund och typ dricker kaffe eller dyl. Gärna väl isolerande neråt så den är trevlig på vintern, samt att den inte ska hålla en massa vätska (dvs inte bli "dyblöt" så lätt). Inte onödigt tung så den är smidig att ta med sig. Men går bra att rulla ihop den och sätta utanpå ryggan tex.

Vad använder ni? Nån som vet nån bra en? För en stor hund.
Tovad ull gillar jag nästan bäst, värmen även om den är blöt. Den står även emot fukt underifrån relativt bra och lätt att rulla ihop och sätta på väskan. Rullar man den så är insidan torr även om det ösregnar. :)
 
Du tycker inte det är lite jobbigt att ha en blöt ytterjacka hela tiden när ni ska vidare? :)
Just nu har jag en liten hund med teflonpäls - med schäferhunden var det jobbigare, med taxarna funkade det bra. Vi är sällan ute och fikar i riktigt ruskväder. Fast jag kan bli kall om jag tar av mig när jag stannat.

OBS! jag skulle nog ha en helt annan strategi om jag hade en badanka som en flatte :) Ingen av mina har varit förtjusta i att bli blöta eller rulla sig (taxarna kunde rulla sig i rådjurskadaver, men efter det fikade vi inte tillsammans)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp