Bra underlakan?

DeadSerious

Trådstartare
Kära buke, jag behöver era bästa lakantips nu när det är dags att köpa lite nya!
Jag är uppväxt med sådana där vanliga enkla lakan som man helt enkelt viker in under madrassen, men gillar dem inte eftersom de dels ligger i en hög i mitten på sängen varje morgon (vet inte om jag kan med att skylla på hunden, vi har nog delat ansvar när det gäller att riva upp lakanen) och dels för att jag är helt värdelös på att bädda med dem, det blir aldrig rakt och bra och slätt. Har dock ändå kört på det i princip alltid av ren vana.

Köpte för ett tag sedan ny säng av ny storlek och behövde därmed köpa in helt nya lakan. Valde då att vara lite vågad och modern och köpa kuvertlakan. JAG ÄLSKAR DEM! När de är nya.... Efter första tvätten är de för små för bäddmadrassen. De går på, men hörnen på bäddmadrassen står rakt upp. Det rättar visserligen till sig efter typ första natten, men ändå. Besvikelsen var enorm när jag insåg detta. :down:

Så - finns det någon variant av lakan som är typ som kuvertlakan som man bara trär på (resår eller liknande är också ok), men som inte krymper i tvätten (jag tänker inte sträcka dem, jag vägrar)? Jag vill gärna ha vanliga vita, och så får de såklart gärna vara sköna att sova i. Men helt ärligt får de gärna vara obekväma så länge de är enkla med och inte krymper. ;)
 
Jag kör med dra-på-lakan från Ikea. Kvaliten är sådär men jag har aldrig upplevt att de krympt i tvätten iaf!
 
Jag kör med dra-på-lakan från Ikea. Kvaliten är sådär men jag har aldrig upplevt att de krympt i tvätten iaf!

Då ska jag testa dem, tack!
Behöver ändå köpa flera, så jag hoppas på fler förslag så att jag kan köpa "massa" olika och (förhoppningsvis) hitta mina favoriter :)
 
Jag använder också ikeas dra på lakan. Jag har ett svart som har tappat färgen lite men det är välanvänd så inte så konstigt
 
Sedan några år tillbaka använder jag enbart dra-på-lakan med stretch i tyget som är köpta på Lidl. Helt fantastiskt sköna att sova på och de krymper inte. De ligger alltid perfekt tack vare stretchen. Det som började med ett panikköp för att hunden hade bäddat sönder nästan alla mina lakan slutade med att jag numera enbart använder sådana lakan. Bra pris är det på dem också och hållbara är de med. Hunden har peppar peppar inte lyckats bädda sönder något av dem, förmodligen tack vare stretchen. De brukar kosta 69 kr för lakan som passar för 90x200 cm stora madrasser. Enda nackdelen är att de inte alltid har dem men de brukar ha dem ganska ofta.
 
Nu kapar jag tråden lite men jag undrar om någon har tips på var man kan få tag i dra-på-lakan för 120-sängar? I svart eller grått. De verkar helt ha försvunnit ur allas sortiment och mitt sista gav upp för ett tag sedan.
 
Vi har köpt våra kuvertlakan på Sova, märket heter Zebra Collection. Vi har bara två stycken så de går rätt hårt i tvättmaskinen/torktumlaren, sträcks ungefär aldrig och håller passformen perfekt.
 
Nu kapar jag tråden lite men jag undrar om någon har tips på var man kan få tag i dra-på-lakan för 120-sängar? I svart eller grått. De verkar helt ha försvunnit ur allas sortiment och mitt sista gav upp för ett tag sedan.
Nu har jag visserligen inte förstått skillnaden mellan kuvert o drapålakan. Själv stoppar jag in min bäddmadrass i ett dynvar.
 
Nu kapar jag tråden lite men jag undrar om någon har tips på var man kan få tag i dra-på-lakan för 120-sängar? I svart eller grått. De verkar helt ha försvunnit ur allas sortiment och mitt sista gav upp för ett tag sedan.

Jysk har flera varianter och det finns på butiker som Sovtex, Sova, Texstyle osv.
 
Nu har jag visserligen inte förstått skillnaden mellan kuvert o drapålakan. Själv stoppar jag in min bäddmadrass i ett dynvar.

Kuvertlakan har ingen resår och är (mig veterligt) bara gjorda för bäddmadrassen, dvs max höjd ca 8 cm. Dra på-lakan kan vara så djupa att de täcker både bäddmadrass och resårsängen (dvs upp till ca 30 cm).
 
Vi kör på Hemtex dra på-lakan i Satin. Har i flera olika storlekar till de olika sängarna och är supernöjd!
 
Nu kapar jag tråden lite men jag undrar om någon har tips på var man kan få tag i dra-på-lakan för 120-sängar? I svart eller grått. De verkar helt ha försvunnit ur allas sortiment och mitt sista gav upp för ett tag sedan.

Finns på Lidl. Finns även för 180 cm breda sängar där.
 
Jysk har flera varianter och det finns på butiker som Sovtex, Sova, Texstyle osv.

Nej, inte till 120-sängar, jag har redan varit på både hemtex, jysk och IKEA. Bara vanliga lakan eller kuvert och jag får samma problem med kuvert som TS, bäddmadrassen är för hög.

Ska kolla övriga ställen, tack!
 
Bra fråga :D Jag får mäta när jag kommer hem men det är en rejäl variant från IKEA, Någon sultanmodell tror jag och den har några år på nacken.

Vi har också en riktigt tjock variant, men enklast borde vara att mäta den och fråga t.ex. på Sova om deras kuvertlakan klarar av den tjockleken, så slipper du köpa grisen i säcken (kuvertlakanet).
 
@Tassetass

Jag får nog göra så, bor en bra bit ifrån vettiga sängvaruhus men de borde ju kunna svara på liknande frågor över telefon.

Sedan är vita lakan något jag helst undviker själv, de passar inte med övrig inredning alls :p. Färgglada kan däremot gå an om inte gråskala finns. Dagens i-landsproblem ;).
 
@Tassetass

Jag får nog göra så, bor en bra bit ifrån vettiga sängvaruhus men de borde ju kunna svara på liknande frågor över telefon.

Sedan är vita lakan något jag helst undviker själv, de passar inte med övrig inredning alls :p. Färgglada kan däremot gå an om inte gråskala finns. Dagens i-landsproblem ;).

Ringa är nog en god idé, och något ställe kanske kan ta hem gråa lakan även om det inte finns i ordinarie sortiment. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Främst påslakan men även underlakan. Använde innan Hemtex eco smooth, de var mjuka och kliade inte men ändå inte för sladdriga. Nu finns...
Svar
13
· Visningar
469
Senast: Shaggy
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 863
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: Saija
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 714
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp