Bra (uppdaterad) bok i svensk grammatik

strawberrysylt

Trådstartare
Jag har svenska som modersmål och tycker om att skriva, både skönlitterärt och skoluppgifter och skulle därför vilja utveckla mitt skrivande ännu mer.

Har ni tips på bra böcker i svensk grammatik på den nivån?
😊
Jag tänker att det kanske finns gamla/nya skrivregler och kanske ord man inte använder så ofta och kanske har glömt/inte lärt sig osv.
 
Två grundläggande böcker är Svenska skrivregler och Språkriktighetsboken.

Jag kan även rekommendera Tydliga texter - Snabba skrivtips och språkråd.

Ovanstående är lättfattliga böcker som inte kräver någon större förkunskap från läsaren. Det finns även många bra böcker inriktade på mer specifika genrer etc, men jag kan råda bättre om det är något specifikt du vill utveckla.
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej alla! Jag har ett litet problem eller vad man ska säga som jag skulle vilja få tips om! Jag har två c-ponnyer. En som jag har haft...
2
Svar
31
· Visningar
4 140
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 988
Senast: Ajda
·
Gnägg Min morfar var ryttmästare under sina unga år och samlade på sig en massa intressant hästrelaterad konst och litteratur under sitt liv...
2
Svar
28
· Visningar
3 161
Senast: ancan
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 464
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp