Bra utegångstäcke till grövre häst med kort rygg?

Rodluvan

Trådstartare
Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte trådskaparen ett täcke för en smal bog medan någon i en annan tråd ville ha tips om täcken som passade en grov bog, både tipsades om Shires-täcken och Börjes Himalaya-täcken..? :confused:

Hästen är i alla fall 160+ i manken, har kort rygg och ganska stor bog (morganhäst). Jag har just nu ett 145-täcke från Hööks, men det är för långt och sitter dåligt framtill. Han blir liksom begränsad i sina rörelser och det ser inte bekvämt ut. Det hamnar väldigt långt ner på manken.

Har trott fram tills idag att ett 135-täcke kommer vara för litet, men mätte idag hans rygg till 130 cm? Kan det stämma? Om jag köper ett 135-täcke känns det dock som om bogen inte kommer få plats..

Så vad finns det för olika slags märken i täcken som skulle kunna passa? Helst av allt vill jag ju ha halvhals. Gärna budget (max 1000 kr), men tipsa även om de dyrare varianterna också då det kan finnas begagnat :)
 
Kolla Horseware, jag har för mig att de har täcken för olika typer av hästar. Har själv samma problem, 135 täcken är lagom för ryggen men jag får då välja om de ska gå att knäppa där fram eller om de ska täcka rumpan...:mad: Han får gå med 145 täcken nu, hellre lite långt och att det täcker ordentligt.
 
Kolla Horseware, jag har för mig att de har täcken för olika typer av hästar. Har själv samma problem, 135 täcken är lagom för ryggen men jag får då välja om de ska gå att knäppa där fram eller om de ska täcka rumpan...:mad: Han får gå med 145 täcken nu, hellre lite långt och att det täcker ordentligt.

Min häst är nog lite lika i kroppen, alltså lite grövre men kort. Hon har ett 135 regntäcke Rhino från Horseware som sitter helt okej! Sen ett 140 halvhals Rhino (wug) som är på gränsen till för trångt i halsen... Så tänk på att halvhalsarna kan va lite trängre där. Och sen tycker jag weatherbeta sitter riktigt bra! Har ett i 140 (vintertäcke) som jag tyckker ligger allra bäst. Blir inte för långt och hindrar ej bogrörelse.

BIlder för att jämföra rygglängd och bog... på ett ungefär. Sadeln är 16,5" om det gör det lättare :)
_DSC9676.jpg

_DSC9565.jpg
 
Min häst är nog lite lika i kroppen, alltså lite grövre men kort. Hon har ett 135 regntäcke Rhino från Horseware som sitter helt okej! Sen ett 140 halvhals Rhino (wug) som är på gränsen till för trångt i halsen... Så tänk på att halvhalsarna kan va lite trängre där. Och sen tycker jag weatherbeta sitter riktigt bra! Har ett i 140 (vintertäcke) som jag tyckker ligger allra bäst. Blir inte för långt och hindrar ej bogrörelse.

BIlder för att jämföra rygglängd och bog... på ett ungefär. Sadeln är 16,5" om det gör det lättare :)
_DSC9676.jpg

_DSC9565.jpg
Snyggt med orange och grått på din!

KL

Shires brukar vara bogbreda.

Till min breda och kortryggade hade jag alltid lite för stora täcken för att få plats med bogen. Vi körde Horsewear för det mesta. Men jag vet att de kan vara på gränsen till för tighta på vissa. Shire verkar bättre där.

Har för mig att Hansbos är rätt breda med.
Men jag gillar tyvärr inte riktigt tyget i dem. Det är lägre denier än man kan få i HW och Shire. Men priset är ju också lägre visserligen.
 
Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte trådskaparen ett täcke för en smal bog medan någon i en annan tråd ville ha tips om täcken som passade en grov bog, både tipsades om Shires-täcken och Börjes Himalaya-täcken..? :confused:

Hästen är i alla fall 160+ i manken, har kort rygg och ganska stor bog (morganhäst). Jag har just nu ett 145-täcke från Hööks, men det är för långt och sitter dåligt framtill. Han blir liksom begränsad i sina rörelser och det ser inte bekvämt ut. Det hamnar väldigt långt ner på manken.

Har trott fram tills idag att ett 135-täcke kommer vara för litet, men mätte idag hans rygg till 130 cm? Kan det stämma? Om jag köper ett 135-täcke känns det dock som om bogen inte kommer få plats..

Så vad finns det för olika slags märken i täcken som skulle kunna passa? Helst av allt vill jag ju ha halvhals. Gärna budget (max 1000 kr), men tipsa även om de dyrare varianterna också då det kan finnas begagnat :)


shires har jag alltid haft till mina kallblod. Även horsewares breda variant kan funka. Hansbo är breda, men halsskärningen är mysko på dem.
 
Nu har jag aldrig testat dem själv (eftersom jag bara haft spinkhästar), men vet att jag sett att Horseware har något/några "quarter horse"-täcken som då ska vara rymligare just över bogen och sådär. Känns ju rimligen som att det skulle kunna vara ungefär vad du söker? :) Någon nämnde Rhino, men enligt min erfarenhet och vad jag läst mig till ska det vara deras minst rymliga modell, dvs. passar bättre på tunnare hästar.
 
Börjes Himalaya fungerar bra på både smala och breda bogar. Det är en jättebra konstruktion på täcket som gör att det fungerar. Mitt sto är en islandskorsning på ca 150 cm, hon har ganska grov och bred bog. På henne sitter himalaya perfekt! Att täckena dessutom är billiga och håller väldigt bra gör ju inte det hela sämre :)
 
@FiaM Jag har kikat runt lite på Horseware, men hade ju helst av allt velat satsa på ett lite billigare täcke ändå. Ska bort till en vän här i närheten och prova hennes olika 135 cm täcken och se om de passar eller om de blir alldeles för små, så jag inte beställer något som jag sedan får skicka tillbaka :)

@fridaxi Jättebra med bilder, tack! Jo, jag har läst mig till att halvhalsarna brukar vara lite mer trånga vid halsen/bogen :( Det är synd då jag tycker att de sitter bäst annars! Men jag har läst att just Rhino är lite smalare än Amigo och Bravo, så om jag ska satsa på Horseware ändå så blir det nog någon utav dem!

@tuaphua @MaRomer Så Shires är alltså till för bredare bogar då? Man blir ju lite förvirrad när det står i en tråd att de är till för smala och i en annan att de är till för breda :p Ska kika lite på dem då!

@DeadSerious Hmm, har inte sett någon sådan modell när jag letat runt, men det är ju värt att kolla upp! Tack!

@TinyWiny Låter ju väldigt bra då de är så himla billiga! Saknar dock att de inte har ett övergångstäcke i Himalaya-modellen. Men går ju köpa regntäcket och vintertäcket i alla fall! Du tycker alltså att de har bra passform, håller tätt, är slitstarka mm? :)

@skiesabove Aldrig hört talas om det, men får googla runt!

Någon som har erfarenhet av Horze Avalanche-täckena då? Läste i någon tråd att det med fleece inte var något bra då det var fleece även i bogen = skavrisk. Men de andra har ju nylon, halvhals och finns med 0, 150 och 300 grams fodring. Ser ju bra ut på kundbilderna de har på hemsidan och alla recensioner där verkar vara positiva! Någon som har erfarenhet om passform, tålighet, stora/små i storleken mm? :)
 
Horseware har XL på både Amigo Hero och Amigo Bravo :). Lite rea hos en av de vanligaste återförsäljarna av det just nu ;).
 
@Rodluvan jo detkan jag tänka mog att de är förresten... Min dam är ju i och för sig inte så bred över bogarna i sidled liksom...:) undra om inte amigo skulle fungera då!

Håller med om halvhals! De sitter stbilare då och åker inte bak på manken o trycker på samma sätt tycker jag!
 
Horseware har XL på både Amigo Hero och Amigo Bravo :). Lite rea hos en av de vanligaste återförsäljarna av det just nu ;).
Ja jag sökte runt lite nu och hittade en med rea på de täckena :D Men frågan är om han är så pass bred att han behöver XL.. Såg dock att de hade rea på det vanliga Amigo Bravo-täcket med.

@Rodluvan jo detkan jag tänka mog att de är förresten... Min dam är ju i och för sig inte så bred över bogarna i sidled liksom...:) undra om inte amigo skulle fungera då!

Håller med om halvhals! De sitter stbilare då och åker inte bak på manken o trycker på samma sätt tycker jag!
Ja precis. Min har ju väldigt stora bogblad. När jag tog hem honom och han fortfarande var lite "oklar" i kroppen så stack dem ut jättemycket :D Jag hade aldrig sett något liknande och tyckte han såg så ful ut, men nu har han lagt på sig runt om så de inte syns så mycket längre!

Lite KL
Jag funderar nu antingen på att köpa en uppsättning med Horze Avalanche-täcken, men för samma pris får jag ett ofodrat Amigo Bravo 12-täcke med två liners till (100 + 300 gram).. Är liners något att ha? Vad skulle ni valt? Sen finns ju också alternativet att köpa Börjes Himalaya-täckena.. Dock blir det ju utan halvhals om jag tar Börjes eller Horseware.. Så svårt det är! :(
 
Ja jag tycker att himalaya är riktigt bra täcken. Mina äldsta himalaya täcken är sju eller åtta år gamla och trots att jag har en uppgrusad hage vintertid som ju då sliter mer när de rullar sig så håller de fortfarande tätt. Jag har inte impregnerat dem ens när de har blivit tvättade men de håller tätt ändå. Mitt sto var dessutom unghäst när hon fick de första med allt vad det innebär av extra slitage. Mitt sto är extremt skavkänslig men hon har inte fått skav utav de täckena iallafall. Jag tycker att det är mycket täcke för pengarna helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp