Bra vet för HD/ED-röntgen

SKK har ett dataprogram som kan justera viss snedhet i bilderna. Därför kan det för oss se ut som de läst av väldigt sneda bilder men det är inte i den form som de har läst av då deras program "rätat" upp dem.

Jag har varit varierade noga med klinik. Första hunden tog jag närmsta kliniken. Andra hunden tog jag en med en duktig ortoped och till tredje hunden tog jag en klinik som grannar rekommenderat och där det faktiskt gick att boka tid (under pandemin). Helt ok bilder alla gånger. Lite lite snett på sista hunden men antagligen inget som påverkat resultatet.

Mest intressant var det att vara med när ortopeden röntgade så hade jag haft den möjligheten igen hade jag tagit den.

Enklast är kanske att fråga andra hundägare i området? Folk du tränar med har kanske röntgat sina hundar i närheten?
Jo jag har fått lite rekommendationer. Men jag är intresserad av vad som skiljer. Ni säger att hunden kan ligga snett. Någon pratar om mängden sedering hunden får och att det spelar roll.
 
Det finns absolut skillnader på kliniker. Jag har sett en del gräsliga plåtar på hundar som ligger snett mm.
Jag har dock ingen koll på runt Halland. Jag har röntgat i Göteborg.
Var i Göteborg? Jag har röntgat en hund på Blå stjärnan en gång för 10 år sen typ.
 
Jo jag har fått lite rekommendationer. Men jag är intresserad av vad som skiljer. Ni säger att hunden kan ligga snett. Någon pratar om mängden sedering hunden får och att det spelar roll.
Mängden sedering spelar ingen roll för resultatet. Är en höft B eller en armbåge Ua så är den.
Däremot så har det iaf tidigare kunnat skilja nån siffra ibland i indexet mellan kliniker. Om det är så fortfarande låter jag vara osagt. Oavsett ska det inte påverka val av klinik.
 
Jo jag har fått lite rekommendationer. Men jag är intresserad av vad som skiljer. Ni säger att hunden kan ligga snett. Någon pratar om mängden sedering hunden får och att det spelar roll.

Det är väl främst hur kunniga och rutinerade de är på hur hunden ska ligga och hur mycket de kämpar för att få till raka bilder som skiljer.

Får hunden för lite sedering skulle det kunna dölja slappa höfter i och med kvarstående muskeltonus som inte är önskad.

Det finns enstaka kliniker där man inte skickar in de "fulaste" bilderna (inte pga snett utan ex. glapp som syns) men det är inte ok.
 
Det är väl främst hur kunniga och rutinerade de är på hur hunden ska ligga och hur mycket de kämpar för att få till raka bilder som skiljer.

Får hunden för lite sedering skulle det kunna dölja slappa höfter i och med kvarstående muskeltonus som inte är önskad.

Det finns enstaka kliniker där man inte skickar in de "fulaste" bilderna (inte pga snett utan ex. glapp som syns) men det är inte ok.
Är hunden för klent sederad kan du även riktigt dåliga bilder eftersom hunden kämpar emot.
 
Jag har rensat i tråden, det är inte okej att prata om utomstående och i stort sett namngivna personer när de inte har en chans att försvara/förklara sig.
Moderator Snurrfian
 
Annonsera mera pekar inte ut enskilda uppfödare eller individer med namn, om någon gör det hoppas jag att du och andra rapportera. /Moderator
Där citeras delar eller hela annonser som gör dem lätta att hitta. Här skrevs varken kennel, uppfödare el ort ut.

Kanske borde en forumregel bli att man aldrig skriver ut sin hunds namn då allt som sedan skrivs kan härleda till uppfödaren?
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 797
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp