Bra westernsadel

Polly_Mulle

Trådstartare
till tt hyfsat pris?
Jag letar efter en bra sadel som ska hålla i många år, och kan lägga max 15.000 ungefär. (Kommer ta mig en halv livstid o spara ihop de pengarna).
Den måste finnas i ljust läder och mycket vid bom. Sak dessutom passa ryttare med korta ben.
Någon som har någon idé om märke och modell? Ingen syntet o jag rider förresten reining...
 
Double C gör sadlar av hög kvalitet till ett kanonpris. De är dessutom utsvängda framtill så att de inte klämmer på hästens bogar. Deras "classic reiner" kostar ca 12 000. De har råhudsklädd träbom med 10 års garanti. Finns i ljust läder. Hade en trailsadel av samma märke, jag tyckte att den var kanon, men tyvärr så passade den inte till min hästs raka rygg, den passar nog hästar med lite mer svank i ryggen. Annars var den kanonfin!
 
Som mitt varmblod då... Rak och jättekort rygg (ca 118 cm från manke till svans) Kanske inget märke som passar din häst då, min erfarenhet är att det är svårt att hitta en sadel som passar om man har en sån häst. :( Jag har prövet en hel del men nu har jag gett upp och ska köpa en bomlös. Ville ju ha westernsadel mest för att det är bekvämare än engelska sadlar. Men en bomlös ska ju vara som en liten soffa att sitta i har jag hört! :D Lycka till med sadelletandet!
 
Jag ska tvunget ha en westernsadel och sååå kort är inte min. Han är 128 cm, och 163 hög. Men han är så grov! Har ju haft westernsadel innan som passade3 tills han breddade sig så det borde ju finnas bredare utan att de är längre, eller?
 
Testa en med arab-bom då. De ska ju vara extra breda framtill. Har jag hört i alla fall.
 
Jag har en Dakota 500 basic roper till min nordsvensk. Den kostar nog ca: 10 000 kr ny.
 

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 547
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 200
Senast: super
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 053
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp