Bracco Italiano?

TaxLady

Trådstartare
Hej,

Är väldigt sugen på en Bracco Italiano som nästa hund (låååångt i framtiden dock ;)). Någon som har erfarenhet av rasen? Jag har bara träffat en handfull, alla trevliga dock, vilket ju såklart inte säger så mycket om rasen i helhet men kanske är en liten indikator på hur rasen är. Väldigt få som gått BPH så det finns inte riktigt någon statistik där tyvärr. Kanske någon som jagat med en och vet hur de är som jakthundar också?:)
 
Hej,

Är väldigt sugen på en Bracco Italiano som nästa hund (låååångt i framtiden dock ;)). Någon som har erfarenhet av rasen? Jag har bara träffat en handfull, alla trevliga dock, vilket ju såklart inte säger så mycket om rasen i helhet men kanske är en liten indikator på hur rasen är. Väldigt få som gått BPH så det finns inte riktigt någon statistik där tyvärr. Kanske någon som jagat med en och vet hur de är som jakthundar också?:)
Jag vet väldigt lite om de egentligen men de jag träffat har varit trevliga individer. Dock en hel del problem med allergier och otiter så det skulle jag kolla upp så nogrannt det bara går.
 
Jag har bara träffat dom i jaktsammanhang. Trevliga hundar med mycket energi, mer än de ser ut att ha ;)
Jag har inte pratat ev. sjukdommar med ägarna annat än att torka dom noooooga efter vattenapportering pga hudvecken (dom är inte generellt vattenintresserade), vi har bara pratat praktisk jakt. Finafina apportörer!
 
Jag vet väldigt lite om de egentligen men de jag träffat har varit trevliga individer. Dock en hel del problem med allergier och otiter så det skulle jag kolla upp så nogrannt det bara går.
Får jag låna tråden och fråga om en liknande ras? Har du sett någon spinone i jobbet? Det är en ras där jag gillar de få individer jag träffat.
 
Jag har träffat några i jaktliga sammanhang, men ja… Jag vet inte? Jag har ju jaktlabbar själv och tycker det är obegripligt när man behöver motivera fågelhundar för att ta varmvilt. Nu är det ju stående fågelhundar och inga rena apportörer så det är ju skillnad så klart, men jag har jagat lite med pointer, vorsteh och setter och tycker att de är betydligt säkrare jaktliga kort än braccon.
 
Får jag låna tråden och fråga om en liknande ras? Har du sett någon spinone i jobbet? Det är en ras där jag gillar de få individer jag träffat.
Jag har träffat en hel del spinone, främst på jaktprov, samma med bracco där jag nog träffat en 30-40 individer, ca 20-talet med spinone.
Det första att framhålla är att jag aldrig träffat någon otrevlig i nån av raserna. Ingen hanhundsaggressivitet, inga sura miner, ingenting. Det verkar i stort sett obefintligt.
Spinonen är för långsam för mig. Det finns en rivig individ i Sverige som fått två kullar, de hundarna är väldigt roliga, men de är ändå ganska egensinniga och svåra att föra. Om man vill ha en okomplicerat hund men som är en utmaning att träna är nog spinonen rätt.

Braccon är ojämn. Det finns rena jaktmaskiner som jagar oavbrutet och det finns de som varken tar vilt eller lämnar förarens sida. Där får man vara nogrann om man verkligen vill jaga. Glada och okomplicerade hundar det också! Mycket problem med öronen, flera jag träffat behandlar i förebyggande syfte med typ Betnovat. Ögonen är också i riskzon pga hänget, även hudvecken kan vara bekymmer. En del höftledsfel, finns såklart lite ovanliga sjukdomar, men jag tycker det verkar som att de har en bra överblick inom rasen och öppen kommunikation kring det.
Hej,

Är väldigt sugen på en Bracco Italiano som nästa hund (låååångt i framtiden dock ;)). Någon som har erfarenhet av rasen? Jag har bara träffat en handfull, alla trevliga dock, vilket ju såklart inte säger så mycket om rasen i helhet men kanske är en liten indikator på hur rasen är. Väldigt få som gått BPH så det finns inte riktigt någon statistik där tyvärr. Kanske någon som jagat med en och vet hur de är som jakthundar också?:)
 
Kompisen bytte från weimaran som hon fött upp och tränat i liten skala till bracco. Jag tyckte det var obegripligt, från snyggingar till clowner. Men braccosarna är charmiga som sjutton.
 
Kompisen bytte från weimaran som hon fött upp och tränat i liten skala till bracco. Jag tyckte det var obegripligt, från snyggingar till clowner. Men braccosarna är charmiga som sjutton.
Och jag som tycker att Braccosarna är snyggare (och trevligare mentalt, av de jag träffat) än weimaraners :);)
 
Jag har träffat en hel del spinone, främst på jaktprov, samma med bracco där jag nog träffat en 30-40 individer, ca 20-talet med spinone.
Det första att framhålla är att jag aldrig träffat någon otrevlig i nån av raserna. Ingen hanhundsaggressivitet, inga sura miner, ingenting. Det verkar i stort sett obefintligt.
Spinonen är för långsam för mig. Det finns en rivig individ i Sverige som fått två kullar, de hundarna är väldigt roliga, men de är ändå ganska egensinniga och svåra att föra. Om man vill ha en okomplicerat hund men som är en utmaning att träna är nog spinonen rätt.
Tack för input! Har stora snabba brukshundar nu. De två spinone jag träffat har varit milda, trevliga och just långsamma men inte ovilliga till arbete. Tänkte att det kanske skulle vara en passande ras när man inte orkar med stökiga brukshundar längre.
 
Och jag som tycker att Braccosarna är snyggare (och trevligare mentalt, av de jag träffat) än weimaraners :);)
Snyggare är ju en smaksak ;) Men weimaraner är också en ganska splittrad ras med superbra individer och ganska tråkiga individer. Det är också en fråga om linjer, så man bör vara ganska påläst.
Samma med bracco där det finns lite väl mjuka individer. Men till skillnad från weimaraner så har de inte den skärpan och brukar inte bli lika otrevliga om de har mentala brister.
 
Tack för input! Har stora snabba brukshundar nu. De två spinone jag träffat har varit milda, trevliga och just långsamma men inte ovilliga till arbete. Tänkte att det kanske skulle vara en passande ras när man inte orkar med stökiga brukshundar längre.
Ovilliga till arbete är de inte, men det handlar mer om de ska göra det föraren vill eller det de själva vill:D
Jag gillar dem! Men pälsen är avgörande för att jag aldrig skulle skaffa en... De kan verkligen få med sig en hel kardborre-armada efter att ha sökt efter nåt jaktbart. Och de är ju snårjägare, det är det de är framavlade till och används till i Italien. Så de har inga problem att snirkla sig in i områden med nässlor, björnbär och tistlar, där andra hundar gärna backar om de har lite självbevarelsedrift.
 
Snyggare är ju en smaksak ;) Men weimaraner är också en ganska splittrad ras med superbra individer och ganska tråkiga individer. Det är också en fråga om linjer, så man bör vara ganska påläst.
Samma med bracco där det finns lite väl mjuka individer. Men till skillnad från weimaraner så har de inte den skärpan och brukar inte bli lika otrevliga om de har mentala brister.
Aa precis, håller med dig! Av de Braccos jag träffat har ingen varit skarp och jag vill ha en hund utan nämnvärd skärpa. Har haft en skarp/osäker hund och vill inte ha en likadan hund igen 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp