Bukefalos 28 år!

BRÅDIS - hur ger man vetekli?

F

FTW

Ska man blöta eller inte blöta vetekli?
Och hur mycket kan man max ge per dag?
 
Man blöter kli för att det inte ska damma, det behöver alltså bara fuktas lite.

Jag har för mig att maxgivan ligger på 200g/100 kg häst, är inte säker dock. Håll koll på fosforn och var medveten om att vetekli innehåller Kadmium (tungmetall).
 
Min häst började hosta när hans vetekli inte var blöt nog.

mvh Jessica
 
jag har läst også nyss att vetekli skall alltid blötas upp,så det inte sväller i halsen.
men det var bara det jag läste i ett blad.
 
Kli sväller knappt märkbart, så det var bara strunt. Däremot kan det fastna i halsen om man ger det torrt. Prova själv!
 
Är det inte vetekli som man ger som en gröt?
Man blandar det med varmt vatten (kokt) och låter det svalna till ättemperatur. :confused:
 
Jag har för mig att det är max 100 gram kli per 100 kg häst. Om du ger hästen betfor samtidigt behöver du inte tänka på att blöta kliet.
 
Om man ska göra mäsk har man kli (bland annat) och har på varmt vatten. Men man behöver inte göra mäsk bara för att man ger kli.
 
bara en parantes. Kli väger väldigt lite. ca 100 g för en halvliter.
Så ska man komma upp i maxdos får man ge flera liter för en normalstor häst!
 
Nja, riktigt så lite väger det inte. 33g/dl ungefär, dvs 3 dl är 100g.
 
Jag ger 400 gr vetekli och det är ca 1 liter torr kli.

mvh Jessica
 
*kankse dum fråga* Du har inte fått med vikten på kåsan också?

mvh Jessica
 
nop och jag har vägt vid två olika tillfällen, sådär 4 månader emellan, med en elektrisk våg. Fått mellan 80-90 gram. Skumt! Hur har ni andra vägt?
Måste ut och väga lite imorgon igen! :confused:
 
Blanda ner tillsammans med betforn! Finns ingen risk att det ska damma då!
 
Mina tre damer får vetekli, 2 av dem har ätit det hela livet (19 o 15 år). La även om till kli på det yngre stoet med ett enormt resultat på päls, man och svans.
Maxgivan som jag har lärt mej är 100g/100Kg häst.
Blandar med lite melass och kallt vatten, varmt vatten tillsammans med kli har lösande effekt. I mitt fall behöver jag ett kalktillskott för att balansera kalcium/fosfor.
 
Man SKA blöta vetekli! Ger du hästen det torrt så fastnar det i halsen, och hästen lper MYCKET stor risk att forderstrupsförstoppning...så en billig livförsäkring = blöt kliet!
 
Ja :smirk:

Jag får mitt halvlitermått med kli till att väga 200 gr.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Ger sedan en tid tillbaka extra magnesium för att testa vad som händer om jag justerar upp kvoten mg-ca. Har köpt Trikems magneisum och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 139
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
902
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp