Bränn märkning på Dansk ponny

F

favoritponny

Känner någon till något om bränn märkningar??
Har en ponny hemma med en brännmärkning på rumpan/låret. Har inte sett ordentligt vad det står men det ser ut som om det är en krona längst upp, NF nedan och underst 700.
Vet någon vad detta betyder??
:confused:
 
Precis så har "min" ponny. När hon kom var hon en korsningsponny med okänd härstamning. Efter några år upptäckte vi märkningen och jag hittade henne på en dansk databas (HesteData). Så hon var visst en New Forest med full stam... :crazy: Det är en båge högst upp, NF under, och sedan de 3 sista siffrorna i ponnyns danska registreringsnummer. "Min" har 086. Jag tror inte att man har tillgång till den där databasen längre om man inte betalar tyvärr...Länk dit finns iaf på den här sidan: http://www.newforest.dk/ Men du kanske redan har stam på den?
 
Jag har abbonemang på HesteData och kan kolla om du vill :)

Jag vet ett danskt varmblod som har 407 inbränt på vänstra låret, och det är de tre sista siffrorna i hans sjusiffriga registreringsnummer.
 
Det vore super snällt om du ville kolla!!
JAg är inte säker, skall kolla extra noga men det såg ut som NF 700.
Skall raka bort pälsen för att se om det syns bättre!
:idea:
 
Ja du, Han kom till Sverige utan något! Så då är det väl inte möjligt antar jag. Han heter i dag Rodrigo.
Vet inte hur länge han varit här. Kom till mej för en vecka sedan.
Går det inte då??
 
Jag vet inget om hästen. Han kom till mej för försäljning förra veckan. Jag a när vi var och tittade att det såg ut som om han var märkt, men dom sa -Nej det är nog bara pälsen som vänt sej lite...
Hm...
Men nu när han kom hit och det hade regnat på honom så syntes märkningen tydligare.
Jag trodde att det var en welsh korsning då han har det utseendet. Men det var tydligen helt fel.
Namnet har han fått i Sverige och är helt utan papper!
 
Jag kan tyvärr inte kolla då :(

Men kanske kan någon ponnyavelsorganisation typ SPAF hjälpa dig!
 
Vad synd! Men tusen tack för att du försökte!!
:bow:

Kram
 
Joodå det går att kolla ändå! Jag hittade "min" ju...visste bara brännmärkningsnumret och när hon är född. Det fanns bara ett brunt sto fött 1991 med de siffrorna...Så det är bara att börja leta... :crazy: "Min" hade ju då även ett annat namn egentligen, men hennes svenska namn är finare, så hon får heta det ändå. Men det är ju kul att ha stam på hästen! :)
 
Hittade ni henne på hestedata??
JAg har mailat en massa danska NF folk så jag hoppas att någon kan hjälpa mej där!!
:bump:
 
Jaa, det var en dansk uppfödare som hjälpte mig att hitta henne, jag gav honom de uppgifter jag hade, dvs. brännmärkningsnumret, födelseår och färg. Och det räckte! :) Jag har hans mejladress, om du vill ha den? PM:a mig isåfall! :)
 
Fråga!
Vi har en korsnings häst ifrån Danmark som är vit och vi har inte hittat nåtmärke men har ett namn.
Kan man kolla om det finns en häst registrerad i danmark ändå på det namnet och se om det är hon?
eller måste man ha nummer?

Om det går så heter Hon Michella och är född 1990.

tack Lina!!
 
Jag kollade alla 7 Michella som fanns registrerade i hesteData men tyvärr fanns det ingen som var född 1990 och ingen som var vit eller skimmel :(.
 
jag har ett danskt halvblod med brännmärkning på vänster lår. Jag vill ta reda på lite om hans förflutna men vet inte hur man gör? någon som vet hur man gör?
 
Jag har ett abbonemang på danska HesteData som kostar en 400:- (minns inte exakt) för ett år. Där kan man kolla på antingen hästens identitet, som stamboksnummer eller 7-siffrigt reg-nr eller hästens namn. Det man ser är härstamning, uppfödare, föräldrarnas avkommor och prestationer, hästens eventuella prestationer och visningspoäng och omdöme.

Jag kan kolla din häst om du vill.

Alla hästar finns inte i systemet och en del står med okänd stam trots att den inte är okänd, men det går också att hitta mycket roligt!
 
ja tack du får gärna kolla. han heter Lakopal född 1991, regnr.54919029. och på låret står det 872å. 1000-tack
 
Hm... har en fundering. Kollade en annans NF ponnyn reg nummer och konstaterade att de fyra första siffrorna hade med åldern att göra. Han är född i juni 93 och hade alltså 9306... (för att göra hästen anonym så skriver jag inte ut de sista tre siffrorna.)
Så om min ponny n u är född 97 och kanske säger vi i maj så borde väl hans reg nummer vara 9705701???

Går det inte att kolla i hestedata efter det jag vet??

Har rakat honom vid märkningen nu och det kom fram en båge NF 701
JAg har lite brått att få tag på uppgifter om hästen då jag har köpare på honom som vill ha papperen.
Snälla vill du kolla igen??
Han är brun, har bläs, två vita fötter och enligt mina uppgifter så är han i år 6 år dvs född 1997. Vore oerhört tacksam!!
:D
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Kände att jag inte ville kapa Vi som letar häst-tråden nåt mer till mina spiltfunderingar och samtidigt fortsätta prata om dem...
2
Svar
33
· Visningar
4 078
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp