Brännmärkning/märken

N

Noffelover

Jag tittade lite på Flyinges hemsida. De har ju speciella sidor till alla sina hingstar och det står ett par märken vid varje häst. Jag undrar vad de betyder? Jag tittade lite hos For Feeling och jag känner igen ett av märkena men vet inte vad det betyder, tror att det är ett holsteiner-märke. Ämnet kanske inte riktigt hör till avel men ändå...

Så det skulle vara jättesnällt om någon skulle kunna förklara hur alla märken ser ut och vad de betyder. De brännmärker ju hästarna med dem i alla fall utomlands. En häst som stod på stallet där jag rider hade ett sånt märke på låret.
 
Sv: Brännmärkning/märken

Jag vet att någon här har en lista, så den kommer säkert ut snart.
Vad jag tycker kan vara lite missvisande på Flyinges sida, är att den första symbolen, står för hästens födelseland, eller i det förbund den är reggad i som föl.
Sedan är de som regel inte godkända i just det det förbundet...
Men väl i de förbund vars symboler därefter följer.
Vilket kan ge lite huvudbry! I alla fall för gamla gummor som mig, som har gått på ungefär hur många aprilskämt som helst i dag!

mvh
 
Bränmerken??

Vet ej om jag lakt denna tråden rätt :confused:

Finns det nån sida där dom olika brenmärrkena är så man ser vad dom betyder osv?
 
Sv: Bränmerken??

Det finns ett par på Flyinges hemsida. Det är ju avelsförbundets brännmärken som finns där...antar att det var det du ville ha. Under Avel och avelsinformation.
 
Sv: Brännmärkning/märken

Det finns förklaring på Flyinges hemsida under Avel/ Avelsinformation.
 
Sv: Bränmerken??

Är det något speciellt brännmärke du undrar över?

T ex Danmark brände åtminstone tidigare in delar av hästens registreringsnummer tillsammans med Dansk Varmblods symbol.
 
Sv: Bränmerken??

Görel skrev:
Är det något speciellt brännmärke du undrar över?

T ex Danmark brände åtminstone tidigare in delar av hästens registreringsnummer tillsammans med Dansk Varmblods symbol.

I solen ser det ut som min häst är brändmärkt på vänstter sida jag ska klippa henne där och se..
 
Sv: Brännmärkning/märken

Noffelover skrev:
Jag tittade lite på Flyinges hemsida. De har ju speciella sidor till alla sina hingstar och det står ett par märken vid varje häst. Jag undrar vad de betyder? Jag tittade lite hos For Feeling och jag känner igen ett av märkena men vet inte vad det betyder, tror att det är ett holsteiner-märke. Ämnet kanske inte riktigt hör till avel men ändå...

Så det skulle vara jättesnällt om någon skulle kunna förklara hur alla märken ser ut och vad de betyder. De brännmärker ju hästarna med dem i alla fall utomlands. En häst som stod på stallet där jag rider hade ett sånt märke på låret.

När det gäller For Feeling så är han Hannoveranare, och ingår i Hannover Verbands program, därav H-märket... Alla märken tar ett tag att förklara, det finns ju ett otal små halvobskyra avelsförbund i Tyskland. Kolla länken som Görel rekommenderade. :banana:
 
Sv: Brännmärkning/märken

Om du hittar några siffror på henne kan jag kolla efter henne i HesteData igen!

Fast du har kanske fått tag på stammen nu?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 374
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp