Brainstorming

Modett

Trådstartare
I väntan på tid hos veterinären tänkte jag åter ta Buke till hjälp för att fundera på vad som felas.

Det började med att vår hanhund fick rejäl diarré, som följdes av fasta och risavkok = gav med sig snabbt. Ett par dagar senare fick tiken (Rottis på 7 år) också diarré, och kräktes även lite. Samma procedur, men denna diarré höll i sig längre (1½ dygn ung. även om det inte kom mer än ett par droppar mot slutet). Dock åt hon sina små risportioner, drack vatten och var pigg i övrigt.

Men nu har hon blivit stel i bakbenen, och har det besvärligt att ställa sig upp. Piper till och ser uppragen ut i buken, går sakta och har det besvärligt att ta sig upp för trappan. Har inte bajsat på ett dygn.

Erfarenheter eller teorier? Vet. undrade först om det kunde vara en löp på gång, mjaa vore i sådana fall väl tidigt och hon har aldrig haft sånahär problem vid löp. Hon har heller inte visat någon stelhet vid höfterna tidigare.
 
Sv: Brainstorming

Kan vara så att hon ätit i sig något som ligger och blockerar och då kan de få sk förstoppningsdiarré och kräkningar.

Har för x antal år sedan haft 2 hundar (med några års mellanrum) som betett sig exakt som du beskriver (stapplighet etc.) och båda hade ätit i sig olämpliga saker som fick opereras ut.
 
Sv: Brainstorming

:eek:

Bara hon blir bra så får det väl bli operation om så krävs. Är bara så livrädd att det ska vara något obotligt.. Hur pass avancerade operationer var det för dina hundar? Värsta rötmånaden börjar väl vara över men vore inte så toppenkul med ett operationssår.. :(

Kom lite gaser nyss, så ett visst "genomflöde" verkar finnas.
 
Sv: Brainstorming

Har haft en labbe som fick en sådan "magsjuka" - med främst diarée under ett drygt dygns tid - att hon vägrade gå på bakbenen alls. :crazy:
Troligtvis gjorde det så ont att räta ut benen att hon låg som en liten "krok" och vägrade kliva upp. Kopplade henne och efter lite övertalning och med mycket möda och stort besvär kliver hon upp väldigt stel och "stapplig" och lägger sedan över all vikt på frambenen och går på enbart frambenen (!!!) med bakbenen uppdragna under magen!
Lyfte då upp henne och bar henne till bilen för ilfart till vet.
Dropp, kramplösande och vila räckte för oss. Samma eftermiddag var hon lite bättre och dagen därpå gick hon som vanligt.

Så för oss var det "bara" en MYCKET smärtsam bacill!

/Swat
 
Sv: Brainstorming

Aj då, stackars liten! Ja man vet ju själv hur kul det är med rejält magknip :crazy:
 
Sv: Brainstorming

Kolla så det inte är borelia, det är vanligt med stelhet och dåliga magar.
 
Sv: Brainstorming

Kan vara precis som Gnist säger sk förstoppningsdiarré.
Kan även vara en pyometra (livmoderinflammation). Om jag var du skulle jag åka in och kolla upp det.
 
Sv: Brainstorming

Jo jag väntar på att få åka, har tid kl 14.

B-Queeb: Fästing har jag också haft i tankarna, men har inte hittat någon på henne. Dock får vet. givetvis kolla både borrelia och erich..vaddetdåheter om det krävs.
 
Sv: Brainstorming

Vad bra. Hoppas de hittar vad det än är och att det inte är så allvarligt.
 
Sv: Brainstorming

Har varit där nu, och vet. tror att hon helt enkelt är utmattad av sjukdomen. Antingen ett virus eller en bakterie trodde hon, och att bägge hundarna fått det men att D - som börjar vara en mogen kvinna - drabbats hårdare. Så hon fick en stärkande shot där, och recept på Vetrimoxin samt Pro-Kolin. Och order att avvakta över helgen. Så då är det väl bara att hålla tummarna då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp