Bråk i ny flock

Helophora

Trådstartare
Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort i åratal tidigare). I lördags var det stamp och skrik men ändå inte så farligt. I söndags rök han ihop ordentligt med en av de andra valackerna i flera omgångar. Pälstussar flög och det viftades med framhovar. Det var den andra hästen som bara plötsligt gick på honom. Idag var det lite lugnare men de andra två jagar bort honom titt som tätt och han sticker iväg till ett hörn uppe i skogen.

Han har aldrig tjafsat med några hästar alls förut. Uppvuxen på Island, bra språk, säker på sig själv men inte aggressiv. Det har gått att släppa honom med vilka hästar som helst. Han brukar aldrig vare sig bita eller sparka. Ägarna till de andra är också frågande för det var inga problem sist det kom in en ny häst.

Jag undrar hur länge man ska ha is i magen och vänta ut det hela? Stackarn stod genomsvettig i sitt hörn efter senaste jakten och såg väldigt olycklig ut. Jag kan inte se att han gör något annat än att försöka backa och gå undan men den andra valacken ger sig inte utan fortsätter, jag är ju dock ingen häst så han kanske mopsar på sätt jag inte begriper. Ingen är skadad än, det är lite bortsliten päls och någon bula efter en framhov på båda och den andra hästen har sträckt ena benet efter att ha rusat runt.
 
Spontant skulle jag tro att det löser sig. Två hästar som gått tillsammans tidigare kan ju bli väldigt tighta och då rätt "vaktiga" på varandra när det kommer in en ny. Brukar vara lättare om de är fler från början är min erfarenhet. Men om de har en stor hage där det går bra att komma undan, så löser det sig säkert hyfsat snabbt. Förstår dock att du är orolig och att det är jobbigt. Det bästa egentligen tycker jag är att aldrig släppa in en ny häst direkt när den kommer, utan att låta den gå bredvid de andra en period, så att den får rätt lukt och så.
 
Spontant skulle jag tro att det löser sig. Två hästar som gått tillsammans tidigare kan ju bli väldigt tighta och då rätt "vaktiga" på varandra när det kommer in en ny. Brukar vara lättare om de är fler från början är min erfarenhet. Men om de har en stor hage där det går bra att komma undan, så löser det sig säkert hyfsat snabbt. Förstår dock att du är orolig och att det är jobbigt. Det bästa egentligen tycker jag är att aldrig släppa in en ny häst direkt när den kommer, utan att låta den gå bredvid de andra en period, så att den får rätt lukt och så.
Problemet är att det finns tusen åsikter om hur hästar ska släppas ihop (träffas i box först, gå ensam bredvid, gå med ranglägst först, gå med ranghögst först etc). I det här fallet trodde vi nog att det inte skulle bli någon större grej eftersom det funkat förut utan större problem i båda fallen och då de bara var två så släppte vi ihop dem. Men hur lång tid ska man ge det? En vecka? Två?
 
Problemet är att det finns tusen åsikter om hur hästar ska släppas ihop (träffas i box först, gå ensam bredvid, gå med ranglägst först, gå med ranghögst först etc). I det här fallet trodde vi nog att det inte skulle bli någon större grej eftersom det funkat förut utan större problem i båda fallen och då de bara var två så släppte vi ihop dem. Men hur lång tid ska man ge det? En vecka? Två?
I Sverige är det väl rätt vanligt och vedertaget att ställa en ny häst i flocken i hagen bredvid i ungefär en vecka. Det är så man gör, det finns väl väldigt få som inte gör på så sätt ?
 
Jag hade avvaktat och låtit hästarna gå kvar hos varandra men haft koll såklart.
Gett dom en period. En-två veckor kan var lite lite för dom att landa tycker jag.

Det kan ta längre tid än så utan att det är något fel eller att det skulle vara hopplöst.


Jah brukar låta hästarna gå ensam med nykomlingen några dagar var just för att alla ska få hälsa ordentligt utan att någon promt ska gå emellan och mota bort någon. För oss har det alltid varit lugnast så.
 
I Sverige är det väl rätt vanligt och vedertaget att ställa en ny häst i flocken i hagen bredvid i ungefär en vecka. Det är så man gör, det finns väl väldigt få som inte gör på så sätt ?
Vedertagen regel?
Så gör inte jag kan jag säga och jag får in nya hästar titt som tätt.
 
Jag hade avvaktat och låtit hästarna gå kvar hos varandra men haft koll såklart.
Gett dom en period. En-två veckor kan var lite lite för dom att landa tycker jag.

Det kan ta längre tid än så utan att det är något fel eller att det skulle vara hopplöst.


Jah brukar låta hästarna gå ensam med nykomlingen några dagar var just för att alla ska få hälsa ordentligt utan att någon promt ska gå emellan och mota bort någon. För oss har det alltid varit lugnast så.
Ja det går mycket bättre redan. De är definitivt inte bästisar men det är inget jagande och bråkande. Min häst är inte nöjd med situationen såklart, men men… Det är ändå hästar som gått länge med sina gamla flockkonstellationer innan så det kan ju ta ett tag.
 
I Sverige är det väl rätt vanligt och vedertaget att ställa en ny häst i flocken i hagen bredvid i ungefär en vecka. Det är så man gör, det finns väl väldigt få som inte gör på så sätt ?
Som du ser så gör folk olika. Nu är det här en islandshäst men jag tror inte ens att det är entydigt inom den gruppen hur man ”ska” göra. Min erfarenhet av islandshäst är att man oftast bara släpper in till den nya flocken rakt av, alternativt låter nya hästen gå med någon ranglåg individ ett tag.
 
Klart folk gör olika men det är väldigt vanligt att folk låter hästarna stå/gå bredvid varandra innan ihopsläpp. Om man däremot har stora ytor i hagarna går det oftast bra och bara släppa ihop men många har inte det.
 
Klart folk gör olika men det är väldigt vanligt att folk låter hästarna stå/gå bredvid varandra innan ihopsläpp. Om man däremot har stora ytor i hagarna går det oftast bra och bara släppa ihop men många har inte det.
Det är en hyfsat stor hage i det här fallet, ca tre hektar, äng och skogspartier.
 
Nu är det alltid svårare att säga över nätet men jag tänker att troligtvis kommer de två rätt tighta hästarna släppa in din i flocken snart. Om han håller sig undan bör han inte ses som ett hot. Jag hade avvaktat om det inte blir på liv och död s.a.s., men det låter på dig som att det redan lugnat sig lite?
 
Nu är det alltid svårare att säga över nätet men jag tänker att troligtvis kommer de två rätt tighta hästarna släppa in din i flocken snart. Om han håller sig undan bör han inte ses som ett hot. Jag hade avvaktat om det inte blir på liv och död s.a.s., men det låter på dig som att det redan lugnat sig lite?
Jag trodde det, men idag jagade de andra honom och han gick igenom staketet. Nu vet jag inte vad jag ska göra faktiskt. Vågar inte försöka igen. Hagen är ju rejält stor men de ger sig inte. Han har hållit sig längst bort men det verkar inte räcka. Jag får väl leta ny stallplats men de växer ju inte på träd. Får väl låta honom stå ensam i hagen bredvid och ta in honom på nätterna tills jag hittar något annat.
 
Se till att ha vatten och foder på flera platser. Eftersom det oftast är där det blir bråk.

Har ni fler hagar?
För då kan ni testa detta.
Dag 1: låt din häst gå med 1 av de gamla hästarna, den 2:a gamla hästen får gå i en egen hage
Dag 2: låt sin häst med den 2:a av de gamla hästarna, och låt den 1:a gamla hästen gå i en egen hage.
Dag 3: släpp ihop alla 3.
Så din häst och de nya hästarna får hälsa och lära känna varandra 1 i taget.
 
Se till att ha vatten och foder på flera platser. Eftersom det oftast är där det blir bråk.

Har ni fler hagar?
För då kan ni testa detta.
Dag 1: låt din häst gå med 1 av de gamla hästarna, den 2:a gamla hästen får gå i en egen hage
Dag 2: låt sin häst med den 2:a av de gamla hästarna, och låt den 1:a gamla hästen gå i en egen hage.
Dag 3: släpp ihop alla 3.
Så din häst och de nya hästarna får hälsa och lära känna varandra 1 i taget.
Vi har gjort det där. I lördags släpptes han med ledaren, gick bra, och sen i söndags med den som gick på honom direkt. Det är den tidigare ranglägsta hästen. I måndags släppte vi dem alla tre trots bråket för vi tänkte det var över, men det var det alltså inte. Den som är lägst ger sig inte utan han ska ha bort min häst och när han sätter igång går den andra också på.
Jag har aldrig sett det här innan. Det bara smäller från ingenstans.
Det finns både vatten och foder på två platser vid två olika grindar på varsin sida om hagen som är nästan tre hektar.
 
Den tidigare ranglägsta försöker nog ta sin plats nu...
Jag tror att jag hade provat att ha den med den några dagar till om det inte är så att de bråkar så det ryker då. Så hade de fått gå så tills det var helt lugnt mellan de två.
I annat fall haft den nya i egen hage bredvid varandra i några veckor för att sen prova återintroducera.
Huruvida det är rätt sätt har jag ingen aning, men jag hade provat.
 
Jag hade nog också försökt haft bara dom två tillsammans en period. Inte bara några dagar utan tills det lugnat sej lite.
 
Hur mkt bråk var det när bara dessa gick tillsammans? Blev den jagad då också?

Just när hästarna jagas ”oprovocerat” är ju inte så kul. Eller om en häst inte fattar grejen och det därför blir bråk om och om igen. Jag skulle inte släppa in igen om det var så illa att den jagades trots att den höll sig borta och så den till och med jagades genom staketet. Skulle kunna testa med bara dessa två tillsammans en längre period om det var lite lugnare då, inte om det är samma grej.
Bättre låta den gå ensam isf, men är det lösdrift blir ju det lite krångligt..
 
Min erfarenhet är att det antingen inte går alls eller att det går efter att hästarna gått på var sida om staketet i några veckor först.
När vi fick hem vår ponny blev vår shettis ett monster. Hade inte varit några problem att släppa ihop henne med nya hästar innan, men tidigare har alltid ett sto av högre rang gått med. Nu var det shettisen och ett russto som gick med varandra när nya ponnyn kom. Nya ponnyn var tre år och väldigt blyg och sprang hela tiden undan. Höll sig nära russet som var snäll mot henne. Tänkte att det skulle bli bättre efter några dagar men det blev bara värre och värre. Så tillslut fick shettisen flytta över till hage där mina två halvblod gick, där blev hon lägst i rang och lugnade sig.
Efter ca 3 veckor så provade jag att släppa in shettisen igen till ponnysarna och nu var det inget problem och ponnyn och shettisen blev senare bästa kompisar när vi lämnade tillbaka russet till ägaren.

Har haft valacker som bokstavligt talat höll på ha ihjäl varandra, där hjälpte inte ens staket emellan utan vi fick göra en 20 meter bred gång mellan hagarna. Och dessa var inga problem att släppa ihop med andra hästar, men just de här två tålde inte varandra. Så jag skulle inte fortsätta prova ha dem ihop utan testa olika konstellationer ett tag där någon häst får gå i egen hage bredvid ett tag för att se om det blev bättre så småningom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har just köpt en ny häst, en valack som är 4 år och som är tydligt undergiven mot de andra hästarna. Han håller sig på bra avstånd...
Svar
15
· Visningar
4 637
Senast: Amk
·
Hästhantering Kan tänkas att den här tråden hamnat fel. är ny här... Har tagit hem ett 13-årigt sto till ett litet stall i närheten av bostaden. Hon...
Svar
13
· Visningar
5 360
Senast: Magnum
·
Träning Har köpt häst, en liten pigg o fräsch arabvalack på 15 år. Jätteroligt och pirrigt - min första häst trots att jag närmar mig de 50...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: acj
·
Träning Skrev för ett par dagar sedan om min nyinköpta 15-åriga arabvalack. Skulle gärna vilja ha lite mer råd om hur ni andra skulle agerat...
2
Svar
35
· Visningar
3 340
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp