Bråk i stallet typ hela tiden

charmant

Trådstartare
:(Det är alltid något tjafs i vårt stall.Det är ett litet stall med 10 boxar.Så fort det ska beslutas nåt så blir det bråk och gap och skrik.Så fort en häst har gjort si eller så så ska andra lägga sig i.Det tisslas och tasslas om hur man rider,lägger upp hästarnas träning osv....Så tråkigt när man inte kan samsas när man ändå har samma intresse osv.Är det fler än jag som har det så i sitt stall?Jag sköter mitt och vill att andra med gör det men icke sa nicke....Vissa ska bara veta bäst hur jag ska rida och sköta min häst och tala om för mig hur han funkar osv.Det finns så klart bra tjejer med i stallet men vissa blir bara för mycket.Hur mycket "lyssnar"ni på folk som bara lägger sig i?
 
Tyvärr är det nog ganska vanligt med denna stämning. Det finns minst lika många viljor och sätt att sköta en häst som det finns hästar i stallet. Och de flesta tycker att det finns bara ett sätt, och det är sitt eget sätt.
Jag har stått i många olika stall som det varit så på. Nu står jag sedan 3 år tillbaks i ett stall där det bara finns stallägarens hästar, mina 6 hästar och 1 häst till, och vi har bestämt att jag sköter mina hästar och de andra sköter sina själv, och det fungerar bra tycker jag.
 
Det är nog vanligt, det med!
Där jag har min häst inhyrd är nog det sämsta stallet jag nånsin nappat på!!

För det första, så vill min häst vara ute JÄTTElänge annars pajar hon boxdörren - vilket hon annars aldrig gör!! -
hon har lyckats sparka sönder ena halva väggen (alla boxar är byggda i trä plankor :o ) och jag har lagat det varje gång hon gjort det.
Fick många klagomål ifrån stallägar´n om att min häst är helgalen, att hon är jobbig och dum.
Jag har fått 3 lappar i 3 dagar i rad där stallägar´n skrev att hon tyckte det vore bättre om jag hittat ett annat stall så fort som möjligt. Andra lappen stod det att det verkade som att det inte fungera riktigt så bra för hästen och att hon kanske skulle kunna gå på lösdrift.
Det har ALDRIG förekommit några problem med min häst på de ställena jag hyrt in hästen hos bara att hon var lite busig.
Hon busar STÄNDIGT numera och rymmer så fort någon annan öppnar el-stängseln vid kvällsintag, då skuttar hon iväg till stallägarens trädgård och bockar runt - hela tiden :D
Min mammas kille försöker nu ta reda på om hans granne erbjuder min häst lösdriftsplats hos deras 2 ponnier (jättesöta!).
Stallägaren vill DEFINITIVT bli av med oss, så är det bara.
Hon lägger sej i ALLTING så fort något är lite fel t.ex min häst som kör med rodeo-tricks i hagen bredvid paddocken när hon försöker rida sin häst ordentligt.

//Carolrita
 
Visst är det tråkigt att ens häst börjar med saker den aldrig gjort förut helt plötsligt?Min häst som alltid varit glad har blivit sur och vill hels vata ifred på kvällarna när det är mycket liv i stallet.När jag har möjlighet att åka dagtid så är han jätte glad och nöjd.Tror han tycker det är jobbigt med vissa ägare i stallet som skriker åt sin häst och har med sina små barn som är överallt och skriker mm.Stallet är ingen lekstuga!!!Men tydligen så hajjar vissa inte det.
 
Nä det är inte bara i erat stall det är så...tyvärr. Jag förstår inte att folk med samma intresse int ekan hålla sams och ha trevligt. Nu är det juh så här att en del vill bara ha en vän att ha trevligt ihop med medans andra vill satsa på tävling...Låt alla göra det dom vill! Alla har inte samma åsikte rom saker och ting och vem säger vad som är rätt??? Huvudsaken när man delar stall tycker jag är att allt praktiskt fungerar som det ska. Kommer man överens på den biten tycker jag inte att det ska vara något preoblem med resten. Tror problemet ligger i att vissa inte kan ta andra sorters människor och respektera för vilka dom är. Jag har själv varit installad i ett stall där folk byts ut hela tiden. Stunder är stämningen jättebra och man har kanontrevligt ihop men vissa stunder kan det vara pest och pina att åka till stallet. Jag tycker inte att det ska behöva vara så när alla har samma intresse i grund och botten.
 
tyvärr såär det inte bara så i ditt stall... så är det nog i de flesta stall skulle jag tro.. men när nån kommer och säger hur du ska göra med din häst, så varför inte säga att du inte anser att det är bäst att göra på det sättet och att den personen ska sköta sitt så sköter du ditt, vill du ha hjälp så ber du om den! det brukar vara lättast att säga så. nog blir de sura, men det är ju upp till dem, man är ju i stallet för att ta hand om sin häst, inte för att delta i något "kafferep"!
 
var så inann i stallet jag stod,
Enkelt lyssnade inte alls på dom-och sa inget till dom heller...
Frågar någon mig om något svara jag,men jag skulle aldrig lägga mig vad andra andra gör med sin häst (såvida det inte e direkt farilgt)
 
Ja, suck... Även om jag försöker få det att fungera genom att låta min märr alltid ha på sej grimman även i boxen vid nattetid och i hagen, orsak: stallägaren kan inte ta på henne grimman för hon vänder rumpan annars (konstigt, hon har alltid varit trevlig och låter någon ta på henne grimman....??) för att sedan släppa ut henne i hagen.
Samma sak vid kvällsintaget, så har stallägaren eller den andra stallkamraten haft lite problem att få tag på henne hon vill inte bli fångad och leker hela tiden svårfångad och testar dem ständigt och det verkar som att hon tycker det är superKUL! :eek:
Hon skuttar runt i hagen tills dom tröttnar på henne, då är hon nöjd.
Mig hade hon testat ca ett år,men det har gått jättebra ändå och hon har aldrig skuttat iväg från mej som hon gjort mot stallägaren....
Därför vill stallägaren att vi andra ska ta ansvar för kvällsintaget istället PGA märren..... :crazy:

Jag har gjort nästan allt/provat allt men ingenting DUGER åt stallägaren, hon KLAGAR ständigt och tjatar på mej att vi ska flytta därifrån...
Jag har hjälpt med hennes valack t.ex av med täcket vid busväder när jag tar in hästarna, men hon har aldrig tackat mej för det.
:(

//Carolrita
 
Om jag vore dig skulle jag försöka flytta hästen till ett ställe där folk förstår din häst bättre.Kankse har stallägaren varit dum mot henne vilket kan resultera i din hästs beteende.Lycka till.Kram
 
Ursäkta men den där stallägaren skulle inte jag stanna hos. Inte när hon ber än att flytta. Försök hitta något annat stall där du trivs istället. Trivs inte du så trivs inte din häst :)
 
Tyvärr är det nog så.Någon är alltid bäst.
ett råd .Slå dövörat till,gör det du anser är bäst.
:bow:
 
Det är ofta man hör om stall med tråkiga, bråkiga stämningar, men jag måste bara säga att jag tycker fruktansvärt synd om er som står i sådana stall. Vi har eget stall med sex boxar, en egen häst och fem inackorderingar. Det är helt undebart bra stämning. Alla är goa, snälla, förstående, mycket hjälpsamma utan att lägga sig i det man inte har med att göra... Alla känner varandra, varandras hästar och alla respekterar varandra! Det är inte bara just nu, utan det har varit såhär i alla år jag kommer ihåg, men massor av olika hyresgäster och hästsorter genom åren. Jag kan komma på en (EN!!) enda på över tio år som jag har vart lite missnöjd med... Så det så :D

//Lilla jag :bump: :bump:
 
Usch, kan inte vara kul!
I mitt stall är det jättetrevlig stämning. Visserligen har jag bara vart där i 2 månader än men :smirk:
I stallet finns det 4 boxar och i lösdriften finns det tre hästar. Stallägaren har för tillfället sina hästar på gården där han bor. Vi är 4 olika ägare inkl stallägaren men då är det olika familjer.

I mitt förra stall blev det mycket jobbigt för den enda stallkompisen jag hade skulle hela tiden vara bäst. HON skulle vara bäst och hennes HÄST skulle vara bäst, blev mkt jobbigt.
 
Jag lyssnar aldrig på folk som lägger sig i, vill jag ha hjälp frågar jag nån som är kompetent att ge mig rätt hjälp. Till råga på allt har jag islänning i ett stall med blandade hästar, 2 islänningar, 1 fjording, 1 shettis, 2 halvblod, 1 varmblod & 2 ponnyer. Det är inte stallägaren som är problemet, han är en gammal gubbe som vill alla väl men vänder kappan efter vinden. Det har fungerat ganska bra i 3 år men nu börjar jag ledsna rejält på en av halvblodsägarna. Inte nog med att hålla på med alla täcken till höger och vänster, vi ska också veta det utan att hon talat om det för alla. Häromdan stod hon och gapade och skrek fast det var hon som gjort fel, det är verkligen lågt. :devil:. Jag letar egen gård, hade eget stall när jag bodde hemma och även om det är bra att ha hjälp inser man till slut att man inte kan lita på folk. Tyvärr.
 
Jag säger bara tack och lov för det stalle jag hamnat i. Vi har 10boxar, men det är nästan dubbelt så många personer (medryttare m.m.) som ska vara med och bestämma saker.

Hitills har allt gått hur bra som helst och inget har hänt som indikerar att det skulle ändra sig.

Så tråkigt när det blir så som du skrev. Även om man inte bryr sig något större så är det ändå irriterande.

Jag brukar inte bry mig om sådana jag vet har fel (ur min synpunkt) däremot kreativa råd tar jag hemskt gärna emot oavsett vem det är ifrån.
 
Jag säger då det... Är det inte härligt med sk hästfolk?? Jag har haft riktiga mardrömsupplevelser vad gäller stallplatser, ibland så jävligt att jag inte ens velat åka ut. Nu har jag eget och det står en annan häst hos mig och jag vill absolut inte ha dit nån mer även om det skulle bli billigare. Tjejen som har hästen accepterade från början att jag vill ha det si och så.
T ex finns det en whiteboard i stallet så ska det aldrig stå nåt kränkande eller spydigt på den= kalldusch för den det är riktat till. Jag tycker att man i det läget där man blir helt överkörd av andra (som ju helt uppenbarligen ALLA har vunnit OS nån gång) helt enkelt ska säga ifrån på skarpen... Typ, jag har min häst här för att utvecklas och ha nära hem, jag betalar också dyra pengar per månad och jag har inte någon som helst lust att få dagen förstörd av era kommentarer... Ganska töntig variant, men kanske funkar det på någon??
 
T ex finns det en whiteboard i stallet så ska det aldrig stå nåt kränkande eller spydigt på den= kalldusch för den det är riktat till.

I vårt stall har vi bestämt att alla kommentarer på whiteboard tavlan ska skrivas under med namn, annars suddas de ut. Annars kan ju dessa tavlor vara en stor källa till irritation. Har fungerat mycket bra hos oss.

Vi har förövrigt mycket god stämning i vårat stall (ett privatstall på en ridskola) med 10 boxar och säkert 3 personer på varje box. :D Det är verkligen roligt att komma till stallet varje dag. :banana:

mvh Jessica
 
Vi HAR ingen whiteboard. Vill man någon något får man PRATA med den.

Vårt stall fungerar UTMÄRKT. Vi har jättebra stämmning, vi både tar och ger tips och råd. Det finns inga översittartyper och stallägarens ord är det man följer.
 
Välkommen i klubben...vår stall är precis så..å då är det bara jag med min pålle och en familj med två hästar som står där.

Alltid samma visa när man ska ta upp saker....därför har jag typ slutat ta upp saker för jag vet att det är lönlöst typ...blir bara sura miner.
Komentarer på fodret man ger, hur man gör och inte gör med hästen osv.
Det är J*vligt trist... :mad:


Har tyvärr inget tips att ge utom....FLYTTA!!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 316
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 323
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp