Bråkande katter! *orolig*

V

veronican

Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter?
Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller inställsamma... :p ;)

Vi har 4 katter hemma hos mig just nu.
Från början var det 1 honkatt Minou (ta bort http:) som var ensamma djuret i huset. Sedan smälte våra hjärtan för lille Tintin och efter en månads HAT av den lille från Minou smälte hon också och de var sköna polare i flera år. Han har alltid accepterar att hon bestämmer, han är så mjuk men charmig i psyket.

Sedan kom tyvärr jag hem med 2 nya katter i somras Zeus och Alicia, jag hade inte så stort val :crazy: Zeus är ganska tuff och orädd och efter några månader imponerade inte Minou på honom längre utan han (gissar jag) ville inte acceptera henne som boss och det blev ett hemskt bråk. Stackars Minou som inte är så tuff som hon vill vara, fick ge sig och sedan dess är de 2 inte så förtjusta i varandra.
Som grädde på moset började Alicia sura på Minou också, för hon är dödskär i sin Zeus och är en riktig "stalker"... Följer honom överallt, dör av lycka om hon får gnugga sig emot honom och ska försvara honom jämt... Men så är hon stödhemskatt som inte haft det så bra och inte haft några kattpolare innan Zeus.


Hur som helst så var det världens fight här igår! :( :(
De senaste veckorna har alla katterna fått vara inne, normalt så går alla utom Alicia ute om dagarna för vi bor bra till. Men nu går kattpesten här och vi har inte hunnit vaccinera katterna, så de har fått vara inne tills vi hunnit vaccinera dem. Det går bra förutom att min Zeus har börjat ge sig på Minou än mer! Det är som att de går varandra på nerverna nu när de är inne hela tiden..
Minou morrar så fort hon ser Zeus och Zeus retas och jäklas med henne, förstår inte alls hennes behov av integritet eller hennes personlighet alls. Hon är en fin dam med enorm utstrålning, henne klappar man när man har TILLÅTELSE, hon är väldigt speciell, men underbar.

Så igår hörde vi från övervåningen ett hemskt SKRIK och när pappa rusade upp var lampan i mitt rum nervält från mitt fönster och låg i tusen skärvor nedanför elementet. Minou satt FAST i elementet med ena tassen och skrek! Zeus kom ut från rummet, han och Minou hade alltså bråkat. Minoustackarn var så panikslagen att hon bara klöste när pappa skulle hjälpa henne loss, men han fick iaf loss henne.

I panik flydde hon till ett annat rum och gömde sig under sängen. I mitt rum var det lite blod på både elementet, den trasiga lampan och golvet :crazy: :( och stackars Minou hade blivit så rädd att hon kissat på sig :(

Med en katt som tar till ilska när hon är rädd var det väldigt svårt att kolla hur mkt hon egentligen skadat sig, men vad vi kunde erfara var det "bara" två skärsår uppe på ena baktassen. Först ville hon inte alls gå på sitt bakben men snart stödde hon på det och haltade bara lite lätt. Stackars kisse... :cry:
Hon är normalt jättetam och go men väldigt bestämd och när hon har ont tvekar hon inte att klösa och bita om hon blir rädd. Nu när jag tittade på henne imorse var tassen alldeles svullen, men hon ömmade inte i några leder *phu* Jag var rädd hon slitit hela benet ur led...
Nu ska vi försöka tvätta och kolla tassen noga ikväll (när jag får assistans att hålla fast henne) och ser det värre ut än nägra skärsår får det givetvis bli tur till veterinären.

Men jag undrar, är det normalt??
Alltså ska en hankatt bete sig så emot en hona?
Varför är han så dum (ointelligent) att han inte förstår hur Minou fungerar? Hon vet att han bestämmer redan, allt hon kräver är att få vara ifred, lite distans.
Jag blir så ledsen, känner mig som en bov som tagit hem dumma elaka katter till Minous hem, för hon bodde ju här först :cry:

Vad gör man med ilskna (rädda) katter som man måste undersöka? Vill inte kränka damen för mycket, sånt kan hon vara olycklig och arg för en månad...


*ledsen* :( :(
 
usch vad jobbigt när ens älskade katter bråkar.....

Jag har aldrig haft mer än två katter samtidigt så jag vet inte riktigt hur du ska lösa det hela, kanske försöka omplacera de två sista katterna till ett hem där dom får vara tillsammans....
 
Njä det är inte aktuellt. När de går ute brukar det vara lugnare, då busar de tom med varandra ute ibland. Min Zeus har ett enormt behov av stimulering och blir rent av jobbig när han är inne ;) Han sätter sig på bänkar, hyllor, bord och tittar på en och puttar ner saker med flit. Går i alla fönster, puttar ner allt som är i vägen, syns så tydligt att han gör det med flit.
De andra katterna blir förstås ledsna när de inte får gå ut, men ändrar inte psyke som han gör. De skulle säkert KUNNA vara innekatter (dock inte lika lyckliga) men Zeus blir odräglig...

Vaccinera så fort som möjligt och släppa ut dem är väl vad man får göra... Men tanken är ju också att jag ska flytta till egen lägenhet så småningom, när jag får tag på ett jobb till. Hur fasen jag ska göra då vet jag inte... Zeus fixar ju som sagt inte att vara innekatt.

Alicia är iofs stödhemskatt, dvs till salu, men hon är egentligen inte problemet här.
 
Hur säljer man någon man älskar?
Som man dessutom köpt som omplaceringskatt som haft 2 dåliga hem innan? :(
Jag förstår verkligen din tanke, men hjärtat kan inte tänka så juh..
När du har haft 2 katter, har det varit av båda könen eller samma?
 
Jag tror inte att det har med han- och honkatt att göra, snarare individer.

Och du har nog svaret själv vad det beror på - att de är inne. Reviret blir för litet och möjligheterna att störa sig varann större.

Det låter inget vidare med den lilla honan :cry:. Har du nån möjlighet att "dela" huset för dem - alltså att ha en stängd dörr mellan henne och den ilskne hanen?

mandalaki
 
förstår att det skulle vara svårt....

Jag har haft två honor.... dom gick bra ihop, men eftersom dom var så sjövilda så omplacerade vi ena till en familj på landet, den som blev kvar då blev helt underbart harmonisk :)

Är alla kissarna kastrerade? Kanske hormoner som spökar?
 
Jag tror som Mandalaki, att problemen visar sig nu när inte reviret räcker till åt dem alla. Oftast är det ju katter av samma kön som bråkar, men katter är också individer, och alla kan inte trivas tillsammans med alla.

Även om jag förstår att det är svårt att göra sig av med djur som man älskar får du ju tänka på hur de är lyckligast, den ständiga stressen hos båda av katterna som slåss, det är knappast ett bra liv.

Hoppas det löser sig när de kan gå ut igen, annars tycker jag du ska överväga att omplacera iallafall. Håll dem åtskilda så gott det går tillvidare.
 
Jadå alla 4 katterna är kastrerade och Minou brukar inte känna av hormonerna om våren, det är 4 år sedan hon kastrerades. Det känns mest som Zeus är lite pucko och inte kan låta Minou vara sig själv...

Men idag har de legat och sovit bara nån meter ifrån varandra och det har varit lugnt. Minou blänger förstås extra på honom, men hon går inte och gömmer sig för hans skull. Jag vet inte, kanske vill Zeus busa med Minou men hon blir bara arg... kanske vill han bestämma... kanske är Minou arg för att han tar över hennes revir... jag VET ärligt talat inte.

Dock vet jag att Zeus och andre hankatten Tintin är superkompisar och brottas och lek-slåss varje dag, de har fruktansvärt roligt ihop och försiktige Tintin får för en gångs skull ha huvudrollen, det är alltid han som "anfaller" och Zeus som ligger underst :p :D
Kanske saknar Minou att ha Tintin för sig själv?


Hur som helst är det iaf väldigt synd om lilla Minou nu, hon blir bortskämd med massa uppmärksamhet, varma filtar, ligga i mattes fåtölj och få ost, köttfärs och annat mumsmums. Men nu ska jag gå och kolla tassen noga igen, den bekymrar mig :crazy: Alldeles svullen ser den ut. (jag har precis kommit hem)
Bara så svårt att veta exakt var hon har ont för hon morrar om jag så klämmer på ett framben som på det bakbenet.. "Rör mig inte" säger hon med ond stirrande blick :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
920
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag har två katter varav en inte trivs tror jag... Från början var det rena inne katter, men efter att jag flyttade till en lägenhet...
Svar
3
· Visningar
1 301
Senast: kazam
·
Övr. Katt Som rubriken säger. Hur lång tid kan man ungefär säga att det tar innan en ny katt och den gamla kommer överens? Eller snarare, hur...
2
Svar
23
· Visningar
25 767
Senast: Celija
·
A
Övr. Katt När Smulan var ett foster hade hennes mamma en obehandlad infektion. Detta gjorde Smulan blind på ena ögat men viss syn på det andra(hon...
Svar
12
· Visningar
1 089
Senast: alfur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp