Brand i stall i Uppsala – fem hästar tros ha brunnit inne

En kraftig brand har brutit ut i ett stall utanför Uppsala. Polisen har spärrat av området på grund av explosionsrisk.
– Vi misstänker att det är fem hästar som har brunnit inne, säger Pär Olsson, RLC-befäl på polisen i Uppsala.
 
Fruktansvärt för hästar och ägare 😭

Väckte en liten undran hos mig, om man inte har sina hästar livförsäkrade och drabbas av en brand som denna, står man helt utan ersättning då eller kan tex. en hemförsäkring gå in och ersätta även hästar precis som andra förstörda ägodelar?
 
Fruktansvärt för hästar och ägare 😭

Väckte en liten undran hos mig, om man inte har sina hästar livförsäkrade och drabbas av en brand som denna, står man helt utan ersättning då eller kan tex. en hemförsäkring gå in och ersätta även hästar precis som andra förstörda ägodelar?
Ingen ersättning för hästarna.

Själv är jag alltid i valet och kvalet om d ska stå inne eller gå ute när åskan går. Fy så hemskt. :(
 
Ingen ersättning för hästarna.

Själv är jag alltid i valet och kvalet om d ska stå inne eller gå ute när åskan går. Fy så hemskt. :(

Jag känner en av de drabbade, och i det här fallet var en av hästarna som förlorades ett föl som dramatiskt kommit till världen ett par dagar tidigare. Då har man inte så mycket att välja på. Annars håller jag med dig i sak. När min gamla häst levde skulle jag vara trygg med att ha dem ute i åskväder, hon var så klok och gjorde alltid rätt val, men mycket beror ju på omständigheterna.
 
Ingen ersättning för hästarna.

Själv är jag alltid i valet och kvalet om d ska stå inne eller gå ute när åskan går. Fy så hemskt. :(

Jag har tidigare alltid tagit in dom efter att min halvsysters häst fick blixten i sig och dog ute i hagen. Nu känns inte det rätt att ta in dom heller...
 
Har själv valt att ta in om någon är hemma.

Har ganska platta och öppna hagar, i stallet förvaras inget strö, hö eller halm (eller ja inget mer än det som finns i boxarna) och stallet innehåller mycket betong och har 1 utgång i var ände. Så ta in om någon är hemma känns rätt under mina förutsättningar.
 
Sån fruktansvärd mardröm :cry:

Har råkat ut för blixtnedslag i stallet, hästarna var dock ute då - var dagtid. Tog eld i taket men stallet klarade sig pga flera tursamma omständigheter den gången (jag kom fram till stallet mycket kort efter blixten slog ner då jag den dagen åkt tidigare från jobbet och var på väg när åskvädret drog in, och brandkåren befann sig alldeles i närheten pga larm som gått på ett äldreboende en bit bort).
 
Det var ett blixtnedslag på en gård jag hade häst för många år sedan. En tidig morgon under utsläppet slog blixten ner i ett träd i en av hagarna, en häst dog och en annan i hagen bredvid fick pälsen svedd. Tur i oturen att ägaren var i en annan hage en bit därifrån. :cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kraftig brand rasar i ett stall söder om Ålberga utanför Nyköping. Två hästar har brunnit inne, men enligt räddningstjänsten är...
Svar
4
· Visningar
1 955
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Hästnyheter Två personer har förts till sjukhus efter en storbrand i ett stall i Borås. Ett antal hästar har kommit ut ur det brinnande stallet och...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kraftig brand bröt inatt ut vid Naturbruksgymnasiet i Vreta kloster utanför Linköping och uppemot ett hundratal djur ska ha brunnit...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett stall började på söndagen brinna kraftigt mellan Borås och Fritsla. Enligt polisen brann hästar inne i branden – och två personer...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp