Brandlarm kopplat till mobil

Myzan87

Trådstartare
Vi i stallet satt och diskuterade det här efter branden som var på Gotland där en lada med kor brann ner. Och eftersom vi själva inte bor på gården så vill vi få reda på så snabbt som möjligt om det skulle börja brinna.

Vi letar efter ett brandvarnarsystem som man kan koppla till mobilen och när jag googlade var det mestadels trådlösa brandvarnare som kom upp. Vi är inte intresserade av något som är kopplat till ett företag (typ verisure) utan det ska va fristående.

Vad har ni för erfarenhet och modell? Fördelar/ nackdelar med att inte vara uppkopplad till en larmtjänst?
 
Många villalarm har möjlighet till brandvarnare i systemet, precis som rörelsedetektorer eller magnetbrytare eller andra sensorer. I mitt villalarm har jag 5-6 brandvarnare som kan utlösa de händelser man själv väljer - som att larma ute och/eller inne på olika sätt, skicka SMS till en eller flera mottagare, eller larma till larmcentral. Det är bara larmcentralen som kräver abonnemang, allt annat funkar helt fristående. Sen kan man förstås aldrig vara 100% säker på att ett SMS når sin mottagare snabbt (eller alls), men den osäkerheten är svårt att komma ifrån helt. Vi är ju beroende av mobiltelefonteknik på många områden, och det finns osäkerhetsfaktorer även med fasta ledningar.

Skulle jag själv ha en liknande situation med en hyrd/arrenderad gård på håll så skulle jag låta omständigheterna styra hur jag skulle göra. Med långt avstånd från mig till gården skulle det kanske vara bäst ändå med direktlarm till larmcentral, trots risken för kostsamma falsklarm. (Visserligen erbjuder ju många larmcentraler privatabonnemang med fria utryckningar, men det tror jag inte är något man kan utgå från i en näringsverksamhet.) Med kort avstånd till gården och hög egen närvaro - typ om man arrenderar granngården några hundra meter bort från den egna gården - kanske jag skulle kunna se mig själv (eller någon annan privatperson på nära håll) som första insatsstyrka och sikta på att själv vara först på plats och larma räddningstjänst vid behov trots att man tappar tid.

Jag tror att något av det viktigaste är att förebygga risken för brand från första början. Att se till att alla elinstallationer inklusive centraler är fräscha, att hålla rimligt rent från damm, halm, torra foderrester mm, att kanske om möjligt hålla isär hö/halm från djur o s v. Dessutom kanske tänka igenom hur man på bästa sätt utrymmer, se till att lås och grindar är hela och fräscha, minimerar grejor som står i vägen i gångar och portar o s v. I stallet där jag står nu är inhägnader och huskroppar ordnade så att det går att släppa ut alla hästar rakt ut ur stallbyggnaderna och de kommer ändå att vara förhållandevis instängda på gården i stort inklusive hagar.
 
Vi i stallet satt och diskuterade det här efter branden som var på Gotland där en lada med kor brann ner. Och eftersom vi själva inte bor på gården så vill vi få reda på så snabbt som möjligt om det skulle börja brinna.

Vi letar efter ett brandvarnarsystem som man kan koppla till mobilen och när jag googlade var det mestadels trådlösa brandvarnare som kom upp. Vi är inte intresserade av något som är kopplat till ett företag (typ verisure) utan det ska va fristående.

Vad har ni för erfarenhet och modell? Fördelar/ nackdelar med att inte vara uppkopplad till en larmtjänst?

Är också nyfiken på vad som finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp