Bukefalos 28 år!

Brandman i beredskap

LindgrenV

Trådstartare
Jag har hittat en annons om deltidsanställning som brandman i beredskap i min kommun.

Ansökningskraven är:
 ha godkännande från din huvudarbetsgivare att lämna din arbetsplats vid larm under ordinarie arbetstid.
 genomföra ett fysiskt arbetsprov, helst före ansökan. Kontakta Sören Gustafsson för tidsbokning av fysprovet, soren.gustafsson@nykoping.se
 ha minst B-körkort. C-körkort och sjövana är meriterande.
 vara trygg, stabil och ansvarstagande.
 ha integritet och kunna arbeta effektivt i grupp.
 ha god fysik.

Jag har relativt god fysik. Tror jag i alla fall. Jag vet ju inte förrän jag genomfört fysprovet. Allting annat kvalificerar jag mig för.

Det går ut på att man ska "vara i beredskap" var tredje vecka. Dvs tillgänglig för utryckning där man har en inställningstid på 5 min. Enligt Eniro bor jag 3 min från station, och jag läser på campus på ett avstånd som är ungefär lika långt bort. Jag bor helt enkelt i ett bostadshus som är ett av de närmaste från stationen. Så den biten fyller jag också kraven på.

Jag läser just nu till sjuksköterska på campus. Vi har väldigt få fasta tider i skolan, så det är väldigt mycket hemstudier. Och jag behöver pengarna.

Ska jag söka, eller är det dumt?!
 
Sv: Brandman i beredskap

Tack kära Bukekören! :D Jag har nu skickat iväg mejl om att få göra fysprovet. Blir det godkänt så kör jag på! :banana:
 
Sv: Brandman i beredskap

Bra!
Det verkar roligt, hade själv gärna tagit ett sånt jobb (men bor för långt från stationen och är medicinerad, så jag får inte).
Var tredje vecka kan man ju komma bort tänker jag, det är ju inte direkt så man är borta på heltid. Det kanske inte ens blir någon utryckning, det vet man aldrig.
 
Sv: Brandman i beredskap

Gud vad roligt det låter! Blir säkert en supermega merit att ha sen när man söker "riktigt" jobb ocså :)
 
Sv: Brandman i beredskap

Klart du ska söka! Min sambo jobbar som det och fullkomligt älskar det! Det som man får ta en funderare på är om man klarar det psykiskt. I räddningstjänsten är man nästan alltid först på plats och får vara beredd på att se allt. Det är ju dock något man märker efter ett tag och på utbildningen :-) Sen är det ju väldigt varierande uppgifter beroende på var man bor. Vi har motorvägen nära så här är det en del trafikolyckor, mindre orter kanske har mest ivpa-larm. Jag har också varit sugen att söka men är tyvärr alldeles för klaustrofobisk :-(
 
Sv: Brandman i beredskap

Jag tror att jag klarar det rent psykiskt :) Om din sambo jobbar med det kanske du kan svara på vad man ska klara av på fysprovet? :)
 
Sv: Brandman i beredskap

Vad roligt, klart du ska söka! :)

Blir bara lite nyfiken på hur du ska göra när du har praktik som sjuksköterskestudent?
 
Sv: Brandman i beredskap

Ja, det är ju i så fall problemet. Eftersom det är var tredje vecka man är i beredskap och om dessa veckor infaller när jag har praktik, så får jag helt enkelt försöka få tillstånd från praktikplatsen att lämna vid utryckning. Om jag får praktikplats på eller omkring sjukhuset, som ligger precis bredvid brandstation. I så fall tror jag att det går bra. Vi har ju bara praktik en termin varje år, vilket alltså betyder att man har några veckor utspridda på tre månader varje vår. Vilket betyder att jag har 9 månader utan praktik, där jag behöver ett jobb. Så jag får försöka lösa det helt enkelt. Är ju långt ifrån säkert att jag ens klarar fystesterna :)
 
Sv: Brandman i beredskap

Jag tror att jag klarar det rent psykiskt :) Om din sambo jobbar med det kanske du kan svara på vad man ska klara av på fysprovet? :)

Jag studerar SMO (Skydd Mot Olyckor = till brandman).

Sk Storstadstesterna är:
Kom ihåg att bänkpressmomentet samt lyft till hakan har ett bestämt tempo. Det innebär att du ej kan vila under momentet eller göra i otakt.

1. Stående längdhopp minst 2 meter
2. Löptest 3 000 meter på 13 minuter och 15 sekunder
3. Bänkpress 30 kilo, 35 repetitioner
4. Handstyrka 420 Newton
5. Lyft till hakan med 15 kilo, 40 stycken
6. Roddmaskin 500 meter. 1 minut och 45 sekunder.

Och de testerna gör vi även på skolan +
- Rullbandstest
- Simtest

Alla stationer har olika, vissa kör med mer arbetsrelaterade fystester med slangkorgar, dockor osv.

Lycka till!
 
Sv: Brandman i beredskap

Jävlar, jag förstår plötsligt varför min kollega (tidigare SMO) är så jäkla välbyggd :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp