Brandsläckare

Trissa

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att köpa brandsläckare till hemmet (2-våningsvilla), men var gör man det? Och vilken/vilka ska man ha? En brandfilt till köket också, kanske? :confused:
 
Vi har bestämt oss för att köpa brandsläckare till hemmet (2-våningsvilla), men var gör man det? Och vilken/vilka ska man ha? En brandfilt till köket också, kanske? :confused:

Du kan köpa det på många ställen, alltifrån Rusta till Bauhaus :)
Det finns flera fina nu tycker jag, både vita och med t ex mönster, så att man inte känner att man vill ställa undan dem för att de är fula.
t ex denna på Bauhaus:
0108585A.jpg
 
Jag fick en av min pappa(brandmannen) köpt på biltema. Så de funkar absolut!

Men ta inte en för liten!!
Den dagen du vill ha den är det ju inte roligt om innehållet tar slut för tidigt liksom.

En innanför ytterdörren, en vid vårat sovrum.(en uppe en nere)

De har nog Brandfiltar också.
Våra är från Ikea.

Hänger i köket då vi har vedpanna där, plus i händelse av grytbrand ellet liknande.
 
Vad som också är bra, förutom minst en släckare per våning och brandfilt, är att om man inte har nödutgång att man skaffar en brandstege som man kan hänga ut genom fönstret om man har två våningar. Det går kanske inte att använda trappan om det börjar brinna.
Jag kollade prisjakt senast jag köpte ny släckare så mina senaste kommer från ICA.
 
Du kan köpa det på många ställen, alltifrån Rusta till Bauhaus :)
Det finns flera fina nu tycker jag, både vita och med t ex mönster, så att man inte känner att man vill ställa undan dem för att de är fula.
t ex denna på Bauhaus:
0108585A.jpg
Snygg! Jag tog för givet att alla ser så där röda och brandsläckaraktiga ut, kul att det kommit alternativ!
 
Jag fick en av min pappa(brandmannen) köpt på biltema. Så de funkar absolut!

Men ta inte en för liten!!
Den dagen du vill ha den är det ju inte roligt om innehållet tar slut för tidigt liksom.

En innanför ytterdörren, en vid vårat sovrum.(en uppe en nere)

De har nog Brandfiltar också.
Våra är från Ikea.

Hänger i köket då vi har vedpanna där, plus i händelse av grytbrand ellet liknande.
Men hur mycket (eller snarare lite) är för liten?
 
Vad som också är bra, förutom minst en släckare per våning och brandfilt, är att om man inte har nödutgång att man skaffar en brandstege som man kan hänga ut genom fönstret om man har två våningar. Det går kanske inte att använda trappan om det börjar brinna.
Jag kollade prisjakt senast jag köpte ny släckare så mina senaste kommer från ICA.
Bra tips, tack! Det ska vi skaffa till övervåningen.
 
Räddningstjänsten på min ort rekommenderade IKEAs.
Lagom till att IKEA avskaffar Familyavdelningen och slutar sälja brandsläckare.....

Jag ska kolla med mitt försäkringsbolag. De annonserar just nu.
 
Glöm inte om det är pulversläckare att de bör vändas för att inte pulvret ska fastna om de står oanvända för länge.
På jobbet kör vi en årlig koll av brandsläckare och de som är dåliga byts ut.

Brandfilt är definitivt bra att ha i köket, mamma och min styvfar har det. Styvfar är insatsledare på räddningstjänsten och är väldig engagerad i det, vilket jag tycker är jätteintressant då vi haft en hel del intressanta diskussioner om just brandsäkerhet m.m. :)
 
Vi har bestämt oss för att köpa brandsläckare till hemmet (2-våningsvilla), men var gör man det? Och vilken/vilka ska man ha? En brandfilt till köket också, kanske? :confused:

Brandsläckare är så billiga nu att man gärna kan skaffa flera. Ha en lätt åtkomligt på varje våning, och en extra i källaren om ni eldar i panna. Om ni har barn kan det vara smart att ha åtminstone någon liten släckare, och visa barnen hur de funkar. Barn orkar inte bära stora släckare (men visar sig ofta vara handlingskraftiga i tuffa situationer), och även för vuxna kan det vara användbart med en liten om man t ex måste springa en sträcka för att släcka i trädgården, på gatan eller hos grannen.
 
Till en vanlig villa är det oftast en 6 kg pulversläckare som är det bästa. Det finns en uppsjö olika att välja på där skum, pulver och kolsyra är de vanligaste. Finns fördelar och nackdelar med alla och de olika varianterna är bäst på olika material. Skum tränger tex bättre ner i tyger så som en soffa men är inte så bra på elektronik. Pulver är bra på elektronik men tränger inte in på samma sätt som skum i en soffa. Händer det något så är oavsett det allra bästa att ta närmaste släckare och försöka släcka utan att tänka så mycket mer på vilken sort! Men för vardagsbruk i en lägenhet är pulver det vanligaste och bästa. Och komplettera med en brandfilt!

Som är nämnt innan finns det ju i flera olika storlekar och med färger och mönster på. Solstickan har några som jag tycker är snygga - men de är dyra i jämförelse med vanliga. Håller också med om att det kan vara bra att komplettera med en lite släckare som kan vara placerad lite lättillgängligt (typ 3 kg). Fick en liten som heter elephant när jag slutade på ett jobb få något år sedan. Den har ett lite annat designstuk men rätt charmig. Även brandfiltar finns med lite olika tryck och i olika förpackningar.

Jag köpte något paketpris med brandsläckare och brandfilt via icas hemsida för två år sedan tror jag. Det var prisvärt och bra! Fanns lite olika färger med men rätt basic.

Edit: Glöm inte att kolla av så det är batteri i brandvarnaren med! Speciellt nu i mörker och juletid när många av oss tänder mycket ljus. Det kan verkligen rädda liv :)
 
Ja inte under 43a i släckningsgrad och minst 6 kilo och pulver är bra.
Skum funkar också i som sagt soffor, men pulver är effektivast på det mesta annat.
I kök kan man ha kolsyresläckare men de är dyra
Sanering efter pulversläckare sköter försäkringsbolaget så man behöver inte tänka på det.
Brandfiltar kan återanvändas, bra att veta.
 
Jag har en brandsläckare med pulver, men den är några år och har inte vänt upp och ner på den som man ska. Vad gör jag nu? Hur vet jag om den är för gammal/inte fungerar?
 
Jag har en brandsläckare med pulver, men den är några år och har inte vänt upp och ner på den som man ska. Vad gör jag nu? Hur vet jag om den är för gammal/inte fungerar?
Då bör du nog köpa en ny för att vara säker.
Den funkar säkert men jag skulle inte chansa
 
Jag har en brandsläckare med pulver, men den är några år och har inte vänt upp och ner på den som man ska. Vad gör jag nu? Hur vet jag om den är för gammal/inte fungerar?

Vänd på den lägg örat mot. Låter det (typ vattenfall) och nått rör sig i den. Då är den okej.

Nej tippen tar inte mot. I alla fall inte i min kommun. Utan försäljningsställe eller brankåren har jag för mig. Inte behövt byta ut nån. Alla mina låter bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 914
Senast: Krålus
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Mat Ska strax handla till en sallad. I receptet står 2 dl granatäpplekärnor. På ett ungefär hur många granatäpplen behöver jag köpa...
Svar
16
· Visningar
1 241
Senast: tuaphua
·
Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 029
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp