Bravecto - varför recept?

Hittarinte

Trådstartare
Är det nån som vet varför man måste ha recept för Bravecto - när man inte ens måste åka in med hunden för att få det utskrivet? Det känns lite som en möjlighet till intäkter för veterinären, men det kan väl inte vara den riktiga orsaken?
 
Är det nån som vet varför man måste ha recept för Bravecto - när man inte ens måste åka in med hunden för att få det utskrivet? Det känns lite som en möjlighet till intäkter för veterinären, men det kan väl inte vara den riktiga orsaken?
Det är inte veterinärer som bestämmer vad som ska vara receptbelagd och inte. Tro mig, vi veterinärer skulle önska att Bravecto och andra fästingtabletter var receptfria med tanke på hur många sådana recept som vi måste förskriva. Det tar tid från annat viktigt, exempelvis att hjälpa sjuka djur.
 
Tack! Man kan ju fortfarande undra vilken logik som ligger bakom....
När nya läkemedel introduceras på marknaden brukar de vara receptbelagda i 5 år (har jag hört av branschkollegor) just för att Läkemedelsverket ska ha kontroll över preparatet med tanke på inrapporterade biverkningar osv. Det är mycket möjligt att det finns en god anledning hos Läkemedelsverket att fortsätta hålla dessa preparat receptbelagda även efter 5 år.
Om man tittar bakåt i tiden så var andra fästingpreparat också receptbelagda de första åren. Exempelvis Scalibor halsband var receptbelagt i flera år innan det släpptes fritt.
Det är nog bara Läkemedelsverket som kan svara på varför. Du kan alltid maila dit, de brukar svara rätt fort när jag mailat.
 
När nya läkemedel introduceras på marknaden brukar de vara receptbelagda i 5 år (har jag hört av branschkollegor) just för att Läkemedelsverket ska ha kontroll över preparatet med tanke på inrapporterade biverkningar osv. Det är mycket möjligt att det finns en god anledning hos Läkemedelsverket att fortsätta hålla dessa preparat receptbelagda även efter 5 år.
Om man tittar bakåt i tiden så var andra fästingpreparat också receptbelagda de första åren. Exempelvis Scalibor halsband var receptbelagt i flera år innan det släpptes fritt.
Det är nog bara Läkemedelsverket som kan svara på varför. Du kan alltid maila dit, de brukar svara rätt fort när jag mailat.

Tack, bra info, det räcker för mig! 😊
 
Det är inte veterinärer som bestämmer vad som ska vara receptbelagd och inte. Tro mig, vi veterinärer skulle önska att Bravecto och andra fästingtabletter var receptfria med tanke på hur många sådana recept som vi måste förskriva. Det tar tid från annat viktigt, exempelvis att hjälpa sjuka djur.
Vad gör ni veterinärer för att skriva ut recept på fästingtabletter, gör ni en hälsokontroll på hunden eller något sånt? Eller är det mer en rutinsak, att receptet bara skrivs ut?
 
Min veterinär har från i år ett formulär på hemsidan där jag fick fylla i att jag ansåg hunden frisk, hennes vikt, att hon inte står på några andra mediciner och att hon fått Bravecto förut utan besvär. Om jag minns rätt ville de att man i stället skulle ringa om det var första gången hunden skulle få Bravecto eller om den hade annan medicinering eller andra besvär.
Så skönt att slippa stå i telefonkö!
 
Vad gör ni veterinärer för att skriva ut recept på fästingtabletter, gör ni en hälsokontroll på hunden eller något sånt? Eller är det mer en rutinsak, att receptet bara skrivs ut?
Om hunden ej är känd hos oss bokas ett kort besök upp (som inte kostar lika mycket som ett vanligt besök), då en veterinär ej får skriva ut recept till djur som denne ej känner till. De som redan är kunder ringer in och så skrivs det upp på en lista som våra onlineveterinärer betar av dagligen. Det går också att boka ett onlinebesök på fem minuter för receptförskrivning och då ställs frågor till djurägaren som även får visa upp sitt djur.
Andra kliniker använder formulär, rutinen ser nog lite olika ut beroende på klinik.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 557
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
466
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
648
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp