snorp

Trådstartare
Jag gav Bravecto förra och förr förra året och märkte inte av några biverkningar. Jag gav bara en tablett per år och fyllde inte på. Jag bor i färstingrikt område. Jag har förlorat två hundar i sviterna efter Anaplasma.

Jag är ändå lite tveksam till att ge Bravecto i år. Det har rapporterats in fler biverkningar, medlet ska granskas igen, man hör och läser skräckhistorier.

Minn sover i sängen och leker med andra hundar så halsband känns inte som ett bra alternativ heller.

Vågar man ge Bravecto när man inte märkt av några biverkningar? Jag var tveksam redan från början eftersom medlet funnits så kort tid och inga långtidsstudier finns. Men jag vill inte förlora en hund till till fästingarna.
 
Jag gav Bravecto förra och förr förra året och märkte inte av några biverkningar. Jag gav bara en tablett per år och fyllde inte på. Jag bor i färstingrikt område. Jag har förlorat två hundar i sviterna efter Anaplasma.

Jag är ändå lite tveksam till att ge Bravecto i år. Det har rapporterats in fler biverkningar, medlet ska granskas igen, man hör och läser skräckhistorier.

Minn sover i sängen och leker med andra hundar så halsband känns inte som ett bra alternativ heller.

Vågar man ge Bravecto när man inte märkt av några biverkningar? Jag var tveksam redan från början eftersom medlet funnits så kort tid och inga långtidsstudier finns. Men jag vill inte förlora en hund till till fästingarna.


Man ska inte lyssna på skräckhistorier, för man kan dö av allt ;) ! Biverkningsfrekvensen för Bravecto är 0,05%, och då är det MÅNGA som använder det :) . Det är lika "farligt" (alltså ickefarligt) som när man vaccinerar hunden.

Givetvis finns det säkert hundar som blivit dåliga av det, men det finns inte nått som alla tål utan biverkningar. Jag ger utan betänklighet Bravecto till mina 5 och har så gjort i ett par år :up: !

(Sen så givetvis, är man orolig ska man ju inte använda det. En får ju bestämma själv :) )
 
Jag kör på nån av de gamla beprövade sorterna eftersom jag tycker de funkar bra. Har för mig att det är Exspot men kan vara Frontline. Gammeltanten hade scalibor men nu när det blir småbarn igen undviker jag scalibor.
 
Jag använder faktiskt bärnstenshalsband. Och jag tror förra året plockade jag en krypande av honom medans svärmors hund fick vi plocka sex sittande på, efter samma promenad. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra iår än så får väl fundera på det.
 
Jag är inte den oroliga hönsiga typen, inte alls.

Men jag gav Bravecto för första gången förra året, båda hundarna fick varsin tablett. Den som är 6 år fick, några dagar efter att hon fått tabletten, ett ganska kraftigt anfall, något hon aldrig fått varken förr eller senare. Efter detta undersökte jag saken och det visade sig att fler hundar fått liknande EP-anfall i samband med att de fått Bravecto.
Nu avstår jag, jag vill aldrig vara med om det igen. Jag har plockat fram mina gamla halsband så kör jag lite av och på med dem, brukat funka bra.
 
Jag följer rådet jag fick av @Monstermom . Jag drar ett par drag med ett scaliborhalsband över hundens päls varannan (eller var det var tredje :o) dag och min hund har inte fått några fästingar alls sedan dess. Jag har alltid använt probschampo och det har fungerat klockrent tidigare men efter en antibiotikakur hade han fästningar i mängder trots normal intervall på schamponeringarna. Bravecto skulle jag aldrig ge. Blir det biverkningar kan man inte göra något alls och det utsätter jag inte min hund för.
 
Jag valde att ge nexgard förra året, då det har kortare verkan än bravecto. Labben är känslig så han börjar klia sig av seresto, som jag hade tidigare. Vet inte riktigt vad jag ska välja i år.
 
Den artikeln länkade jag till i mitt svar ovan, och även fortsättningen på den (se min andra länkning :) ). Det är i fortsättningen/uppföljningen det står att det är lika säkert/lika lite biverkningar som vaccinering :up:

Har läst båda tidigare och jag är ändå orolig. Samtidigt så kommer jag aldrig förlåta mig själv om Minn också skulle få Anaplasma och jag inte gjort allt jag kan för att förhindra det.
 
Ja det ska granskas igen men hade väl rätt låg biverkningsfrekvens/dåligt samband mellan medlet och de inrapporterade biverkningarna.

Jag kommer förmodligen ge bravecto i år igen, blir tredje gången. Har räckt med en gång/år för mig också och har inte haft några biverkningar.
 
Vi har gett en tablett varje vår och det har räckt. Någon blev lite mjuk i magen ett par dagar, tror det var tiken vi sålde för 1,5 år sen...men det är enda bieffekten hittills. Skägget blev dålig av spot on och fick hemsk klåda av halsbanden så de är inget alternativ. Här blir det Bravecto igen. Odsen talar för medlet och jag tror jag har hört samma skräckhistorier om biverkningar om vaccin, smärtstillande...ja gud vet allt. Tyvärr innehåller nästan allt vi vill göra för våra hundar även en risk. Kommer det fram nya rön där större risker kommer fram får vi ta en ny funderare.
 
Kommer ge Bravecto i år också, har inte upplevt några biverkningar mer än lite kass mage första gången. Som jag har förstått det har Bravecto lägre biverkningsgrad än många andra preparat även om det såklart förekommer. Eftersom jag har en badgalning är det definitivt det smidigaste att ge.

Här nere har vi en lång fästingperiod och jag är livrädd för fästingsjukor så för mig är det en avsevärt större risk att köra på en mer osäker metod som jag inte kan lita på fungerar ok.
 
Gav Bravecto förförra sommaren till 2 och fungerade bra. Dock fällde ena hunden typ hela sommaren, vilket är ovanligt så vet inte om det var en biverkning eller inte. Året efter fick 2 hundar Nexgard istället, men den som hade fällt året innan fick inget då hon skulle paras - ville inte chansa denna gång. Nexgard fungerar precis lika bra här som Bravecto, så jag kommer köra på det igen. Känns bättre att inte ge så stor dos på en gång :)

Frontline får en hund galen klåda av, så det kan jag inte ge. Dessutom badar den hunden så fort hon kan, så spot-on känns dumt där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 230
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 565
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag velar lite angående hur jag ska göra med fästingmedel till hundarna, förra året hade jag frontline som funkade bra till Nike och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 917
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hur ser det ut på fästingfronten i år? Vad har din hund för skydd? Var i landet bor du? Mina hundar har hittills i år haft två...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp