Bukefalos 28 år!

Bravo till Dyggur som fixade VM!

P

Petronella

Tycker att klubben Dyggur som har anordnat VM nere i Norrköping ska ha en stor applåd för att dom lyckats med det.

Det finns en hel del att ändra på som man som funktionär kan räkna upp, men det är tur att vi är så många som till nästa gång VM går av stapeln i Sverige kommer att finnas med då också så att dom stora missarna kan förbättras rejält, tex. att allt är klart när ryttarna kommer, att elen funkar, att det finns högtalare över hela området(så alla ''stackars'' funktionär åtminstonde kan höra hur det går på banan) och en hel del mer.

Men som sagt Dyggur klarade budgeten iallafall och det ska dom ha ett stort BRAVO för! Dom kommer troligen gå plus på det hela!!

Fast nästa gång kanske Gydas klubb har tagit sig i kragen och gett upp hoppet om deras skogsbana och byggt en bana på Gävle travbana istället så att Vm kanske kan få hållas där, för där finns det stallar utan floder av vatten bara för att de regnar, högtalare över hela området. Plats att ställa upp läktare och dessutom bra med parkeringar. Och campingar finns det gott om, går nog att ordna nära boende också. Sen om Gyda skulle klara av att anornda det är en annan sak. Men det återstår att se, det är väll en 15år kvar till nästa gång, minst. Men tills dess får vi svenskar se till att ta oss till dom andra länderna, närmast nu är ju Holland! Hoppas vi ses där!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Jag måste säga att jag håller med Karly lite. Speciellt om man har varit med på de senaste Vm som har varit. Danmark var ju strålande organisation och platsen var väldigt bra!

Var det någon som inte fick äta sig mätt på pastasallad, korv eller smörgåsar i veckan? Varför var det så få mat ställen? Bajamajorna var verkligen vidriga!! Vid 12 på lördagen som ska vara en av två dagar när det kommer flest åskådare, var hälften av bajamajorna avstängda för att de var fulla. De som fanns var hälften utan toapapper och riktigt äckliga.

Ryttarfesten... orkar inte ens ta upp att maten var slut, folk som hade biljett kom inte in samt inget eftersläpp.

Sen är man ju inte direkt stolt över misstaget med Birga Wild i T1 finalen... Händer det ens på klubbtävlingar?

Mycket gnäll blev det men jag tycker att det har varit rätt dåligt faktiskt. Men man måste komma i håg att vi är ju där för de helt FANTASTISKA hästarna!! Vem kommer någonsin att glömma T1 a-final? Hoppas att videon kommer snart!!

Längtar till Holland om 2 år!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

japp1 skrev:
Jag måste säga att jag håller med Karly lite. Speciellt om man har varit med på de senaste Vm som har varit. Danmark var ju strålande organisation och platsen var väldigt bra!

Var det någon som inte fick äta sig mätt på pastasallad, korv eller smörgåsar i veckan? Varför var det så få mat ställen? Bajamajorna var verkligen vidriga!! Vid 12 på lördagen som ska vara en av två dagar när det kommer flest åskådare, var hälften av bajamajorna avstängda för att de var fulla. De som fanns var hälften utan toapapper och riktigt äckliga.

Ryttarfesten... orkar inte ens ta upp att maten var slut, folk som hade biljett kom inte in samt inget eftersläpp.

Sen är man ju inte direkt stolt över misstaget med Birga Wild i T1 finalen... Händer det ens på klubbtävlingar?

Mycket gnäll blev det men jag tycker att det har varit rätt dåligt faktiskt. Men man måste komma i håg att vi är ju där för de helt FANTASTISKA hästarna!! Vem kommer någonsin att glömma T1 a-final? Hoppas att videon kommer snart!!

Längtar till Holland om 2 år!

En del var ganska dåligt, men samtidigt är det mycket svårt att jämföra arrangemangen. I Danmark var det betydligt bättre väder och det är ju knappast något arrangörerna kan ordna! Vädret var riktigt besvärligt under lördagen...

Däremot tycker jag att Dyggur och arrangörerna borde vara vis av de senaste årens regniga KM på Himmelstalund och varit bättre förberedda på regnets påverkan. Varför skeppades inte mer grus eller kolstybb ut över området INNAN det var för sent? Det hade gjort mycket!

Galashowen var ju helt OK, om än lite långsam och svagkopplad till islandshästen ibland, men med den istölt-performancen kan man ju förlåta mycket...

Ett tips till kommande VM-fester:
1. Alla biljetter som sålts skall givetvis ha en sittplats, annars får man ju begränsa antalet! Man hade ju stängt av alla delar av Rackethallen där man annars kunde ha befinna sig!!
2. Ingen hälsade välkommen till festen, ingen presenterade bandet, inget program alls, DÅLIGT!

Intressant var också att det aldrig fanns någon meny i restaurangen, vilket ökade kötiden avsevärt. Första gången jag kom dit var enda möjligheten att titta på en av servitrisernas handskrivna menylappar innan man kunde på bestämma sig. PÅ SVENSKA....

Angående toaletter så fanns det faktiskt riktiga WC inne i Rackethallen att använda. Bajamajorna borde ha skötts bättre.

Sammantaget tycker jag dock att det var en fantastisk avslutning på VM:et och tackar alla funktionärer som gjort ett fantastiskt ideellt arbete under VM.

När det gäller campingen tycker jag det är synd att klaga på arrangörerna, regn & camping är ju alla medvetna om problemen med. Vill man absolut undvika lera och jävelskap så undviker man helt enkelt att campa, det finns gott om hotell, vandrarhem, rum och stugor i närheten av Norrköping!
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Det är dock inte klubben som ordnar VM, det är faktiskt SIF. Visst, klubben tillhandahåller området osv - och antagligen kommer otaliga funktionärer från "hemmaklubben". Trots detta så finns det en centralt tillsatt vm-organisation som håller i arrangemanget - så det är inte Dyggur som hade detta VM som sådant. Det blir därmed heller inte Gyda som någon gång möjligen kommer att anordna nästa (?) svenska VM.

Därtill är det inte alls säkert att Gävletravet någonsin kommer att ha en ovalbana.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Måste nog hålla med Karly. Oavsett väder så tyckte jag inte att arrangemanget höll VM standard på lång väg.
Varken när det gäller område, publikvänlighet (såsom mat och fika tillgång, kvällsaktiviteter för camparna, galashower, toaletter etc) eller teknikfrågor.
Misstag kan göras men på ett VM får vissa saker bara inte hända.
Det måste finnas större förberedelse för ösregn, man ska inte behöva klaffsa omkring i lera ÖVERALLT på ett vm.
Galashowen på ett VM måste hålla klass. Visst var det gulligt med åttaåriga skridskoåkare och visst var det sött med ett coverband som spelade Abba-låtar. Men INTE på ett VM, ta fram proffsen och imponera lite!

Det här var vår chans att marknadsföra Sverige, inte bara som hästland, utan som land övh taget. Jag anser inte att vi lyckades.

Pratar man runt så säger "de gamla rävarna" som varit med på flertalet VM, att standarden var för låg, svenska proffs "skämms" och utländska ryttare är besvikna.

Tråkigt.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Håller med om Galashowen. Impades inte alls av den. skridskoåkning och akrobatik är väl fint, men det är islandshästar jag är intresserad av och hade väntat mej att få se!
Istölten var fin och kul! Inget illa sagt om den! Men allt omkring var ingen höjdare, IMHO.

Ryttarfesten hade vi köpt de absolut sista biljetterna till och vi fick mat (vi gick innan Abba-medlyt i showen), som endast jag i sällskapet åt. Jag hade kul på festen och tyckte bandet var bra, men håller med om att någon kunde hälsat alla välkomna och det kunde varit någon annan programpunkt med!

Vakter var det alldeles för få av! Pratade med de som sålde "heita-pottarna" i Rackethallen och de var tvärförbannande då fulla festande människor hade kissat och plaskat i poolen. Att alla toaletter i rackethallen stängdes 21 var helt vansinnigt!

I övrigt har jag haft ett underbart VM!

/Malin
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Oj. Jag har stått o serverat lunch till funktionärerna, domarna osv efter bästa förmåga o inte hört något om vad som hänt på andra fronter. Hon som ordnade galashowen är en f d Norrköpingstjej som jobbar med nått åt festfixarhållet i fotbollsvärlden i Sthlm. Ville väl blanda in lite annat än hästar??

Ja, vädret är inte mycket att göra åt o att baja-majorna var fulla skulle verkligen ordnats av de som ansvarar för det? Märkligt. Jag var inne på dem flera ggr under hela veckan o alla var rena o fina?

Mat skall finnas för alla i olika prisklasser, där tycker jag det var bra ordnat. Mycket tid har lagt ser på att ordna fina banor. Jag ska baske mej dit o prova dem nu när allt är över.

Om det nu är så att vissa här har åsikter hur det SKA vara, då kunde ni ju ha hjälpt till när det gällde?
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Mat skall finnas för alla i olika prisklasser, där tycker jag det var bra ordnat.


Det tycker inte jag, som vegetarian fick man antingen svälta eller åka till ICA, vilket jag gjorde. Är ju inte direkt ensam om att vara veggo i hästsammanhang... :angel: Dessutom hade det gått fortare om det hade funnits menyer. På SM hade de mycket större variation på mat, tom många klubbtävlingar har ett bätte matutbud.

Missen med Birga Wild och tiden i passlöpet lämnar jag utan kommentarer, sånt får ju inte hända.

Annars var det jättekul, massor av vackra hästar och bra prestationer.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Hmm inte direkt ett bra VM. Här är en lista på saker som gick fel och kunde förbättrats!

* Skandalen i T1 B-final, Sånt händer ju inte ens i klubbtävlingarna - katastrof!

* Skandalen i Speedpass, stackars Jessica - vi på läktaren tyckte nog alla hon förtjänade den seger hon hade några timmar!''

* Valdimar Bergstad misshandlades ju ganska friskt i passen när hans utmärkta passlöp inte godkändes eftersom tidstagningen inte funkade.

* Man bör väl som svensk inte kritisera en svensk ryttare, men kan någon försvara Magnus S beteende i pass 250m finalen?! Skandalöst att något liknande ens tillåts!

* Har man lyckats hindra leran med spån på vissa ställen borde man faktiskt lyckas hindra den på uppenbara ställen (som tex framför läktaren) också!

* Det faktum att icke-upplysta baja-major var enda toa-möjligheten under alla festkvällarna var ju smått skandalöst. Dessutom saknades toapapper på många av dessa.

* Bandet som spelade på festen hade INTE informerats om att de spelade på en internationell fest. :eek: Efter ett bra tag med Gyllene-tider hits och liknande var jag fram och informerade gitarristen om att majoriteten av publiken inte talar svenska . Efter det började de spela engelska låtar och prata engelska i mellansnacket :D (tyvärr var det bara ca 15 min kvar av deras speltid)! Bandet var faktiskt riktigt bra, problemet var att de inte fått någon info innan spelningen alls! :angel:

* Himmelstalundshallen är en ishockeyhall (dvs tillhör en sport som KAN arrangera stora mästerskap) och har runt 10 ingångar. Endast TVÅ var öppna på lördagskvällen vilket var största anledningen till att showen försenades så - SKANDAL!

* Enligt rykten så var landslagsledningen vid fler än ett tillfälle för onyktra för att göra sitt jobb...

Överhuvudtaget är intrycket att ledningen skulle ha kunnat göra betydligt mer om de hade haft ödmjukheten att ta hjälp av någon som vet hur man arrangerar större tillställningar. Tex arrangören för Stockhom Water Festival... Men som vanligt trodde väl SIFs ledning att det fortfarande är år 1985 (typ) och att det finns ca 200 islandshästryttare i Sverige... :angel: Dags att vakna och börja lyssna nu kanske?!?
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

hallå hallå du som är vegetarian jag stod i korvståndet vid banan och vi sålde SOJAKORV så utala dig inte innan du vet=) o den kostade endast 10kr...allt i vår "affär" kosta 10kr fika, bullar kaffe läsk ja allt. det tycker jag va bra ordnat av klubben jag jobbade för FRAMTID.
jag jobbade där som funktionär hela veckan från måndag till söndag och vi slet som vargar o bra vart det för ni kan inte ens drömma om hur mkt vi sålde=).
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Gullan86 skrev:
hallå hallå du som är vegetarian jag stod i korvståndet vid banan och vi sålde SOJAKORV så utala dig inte innan du vet=) o den kostade endast 10kr...allt i vår "affär" kosta 10kr fika, bullar kaffe läsk ja allt. det tycker jag va bra ordnat av klubben jag jobbade för FRAMTID.
jag jobbade där som funktionär hela veckan från måndag till söndag och vi slet som vargar o bra vart det för ni kan inte ens drömma om hur mkt vi sålde=).


Det är jag givetvis medveten om, men precis som Brolinskan skrev blir det lite trist att äta samma mat en vecka. Och det är väl bara att vara glada över att ni sålde mycket?
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

om ni nu tyckte vm var så dåligt ,.varför åkte ni då inte hem i stället
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

När det gäller campingen tycker jag det är synd att klaga på arrangörerna, regn & camping är ju alla medvetna om problemen med. Vill man absolut undvika lera och jävelskap så undviker man helt enkelt att campa, det finns gott om hotell, vandrarhem, rum och stugor i närheten av Norrköping![/QUOTE]
Men det var ju inte på campingen det var lerigt, jag tyckte att campingen var oerhört välskött, det var ju tävlingsområdet som var ett stort illaluktande gyttjebad. Mina isländska vänner trodde de befann sig på en svinfarm. Sen kan jag inte förstå hur man kan planera ett tävlingsområde så att man måste spärra av det när passbanan används. Annars håller jag med alla om att det naturligtvis är svårt att arrangera VM och att ingen kan rå för vädret men som svensk som bor på Island hade det varit roligt att kunna vara lite mer stolt över arrangemanget än jag är
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Joka: Vad är det som är fel med kritik?! Genom kritiken, så länge som den är underbyggd med goda argument och därmed konstruktiv, så kan man ju faktiskt lära sig något och få erfarenheter att ta med till nästa större tävlingstillfälle t ex.

Gullan86: som en ren reflektion så tror jag säkert att ni sålde bra. Det är ju en av effekterna av ett mindre utbud. Sen är det möjligt att ni sålt minst lika bra i en större konkurrens - men det är ju inget det går att tvärsäkert uttala sig om.
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

jag e själv veg och jobbade i cafeterian och där fanns tre altenativ
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Joka skrev:
jag e själv veg och jobbade i cafeterian och där fanns tre altenativ


Intressant, antar att du menade smörgåsen med grekisk fyllning, som visserligen var god samt pommes (när det inte var slut) och biffar. Det hade visst funnits nåt mer som tog slut väldigt snabbt... :mad:

om ni nu tyckte vm var så dåligt ,.varför åkte ni då inte hem i stället

Prescis som ang skriver, så kan man analysera vad som var bra och mindre bra för att lära sig för framtiden. Precis som man gör efter träning eller tävling, men du kanske bara vill höra hur bra allting är? Konstruktivt...
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

NE DÅLIGA SAKER ÄR ju med bra att höra men när man läser detta tror man ju att det var jätte dåligt,
jag kan ju också klaga på vissa saker som maten till funktionärerna rätt lik skolmaten ,fast å andra sidan det är väll svårt att göra mat till så många pers
 
Sv: Bravo till Dyggur som fixade VM!

Ska man åka hem från ett VM man har väntat på i många år, bara för att man inte är nöjd med arrangemanget? Krävs det?
Är det inte meningen att ett sånt här stort arrangemang ska klara lite kritik?
Får man inte vara missnöjd?

Jag tror att det kanske är lättre för svenskar som är lite "nyare" inom islandshästvärlden och kanske framförallt på tävlingsfronten, som åkt på VM i år för att det gick i Sverige och som kanske inte åker varenda år på VM/NM och har gjort så i X antal år och vet vilken klass det har hållit de senare åren i andra länder,att vara nöjda med VM-arrangemanget. Jag kan förstå om man då tycker att WOW vad häftigt med VM och oj vad duktiga vi i Sverige har varit om man inte har så jättemycket annat att jämföra med.

Det är ju inte funktionärernas fel att det har varit som det har varit. Det är ju SIFs ansvarsområde att se till att allt fungerar och är optimalt.
Självklart såldes det mat i massor, men det är väl inget som är ett kvitto på att människor var nöjda med utbudet?

Ett VM måste vara proffsigt och se till att ha en stor bredd för att passa alla olika typer av åskådare. Nu kom det åskådare från hela världen, då tycker jag fortfarande inte att arrangemanget höll världsklass.
 

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 430
Senast: Macken22
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp