Bravours avkommor

maria_b

Trådstartare
Efter mycket velande så är Bravour första kandidat till mitt sto för tillfället. Jag har nu sett honom Live och även hälsat på honom i stallet, mycket trevlig hingst :) Det jag dock är orolig över är att han är rätt bitig, har lite grövre ben och allmänt stor.

Mitt sto i sig är normalgrov. Har Lasandos som far som är lite ädlare. Hon har fått en avkomma efter Corlensky som är mkt ädel, stoföl. En avkomma efter Cartier, hingstföl, med grövre ledgångar men ganska nätt kropp ändå. Hon har även fått två hingstföl efter Corlensky och Camaro M som varit lite större med kraftigare ben, de har tyvärr förolyckats som föl så kan inte uttala mig mer om dem.

Det jag undrar är egentligen vad Bravour lämnar typmässigt främst gällande storlek/grovlek? Jag är inte rädd för höjd men vill inte få en grov eller tung avkomma. Dock behöver den inte nödvändigtvis bli så nätt som min CG-avkomma. Stoets mor och syskon är stora och betydligt grövre så även om Lasandos förädlat kan det ju slå igenom från mödernet..

Vågar man chansa med Bravour? För övrigt tycker jag att han passar stoet bra. Har inte så många andra kandidater för tillfället mer än att ta Corlensky på fryst...
 
Sv: Bravours avkommor

jag funderar oxå på Bravour... hade tänkt att starta en tråd, men jag slapp ju det :) vill oxå väldigt gärna veta mer om vad han lämnar, han är en stark kandidat till mitt ena sto.
 
Sv: Bravours avkommor

jag funderar oxå på Bravour... hade tänkt att starta en tråd, men jag slapp ju det :) vill oxå väldigt gärna veta mer om vad han lämnar, han är en stark kandidat till mitt ena sto.

Samma sto som är mamma till din CG-avkomma? :) Vem är hon efter?
 
Sv: Bravours avkommor

nä tyvärr inte, hon dog sommaren 2007 när hennes dotter var 11 veckor gammal :cry: så min CG avkomma är enda avkomman efter henne som jag har.
 
Sv: Bravours avkommor

Jag har en 2-års hingst, Cohinoor de Vil e. Bravour - Cortus. Stoet är 167 cm och normalgrov. Hennes första avkomma e. Santa Cruz är ca 175 cm och såg ganska grov ut periodvis som unghäst. Nu när han vuxit i sig tycker jag nog han är benad för sin storlek och ändå lätt i typen.

Cohinoor tror jag landar på nåt' liknande, han är i dagsläget + 165 cm. Just nu är allting ganska stort och kantigt på honom under vinterpälsen men jag tror att han inte kommer att bli så grov som färdigvuxen.

Lägger in ett par klipp från i vinter. Han är den mörkbrune och den andre är e: Diamant de Revel - Irco Mena som är lite ädlare och kommer nog inte att bli riktigt lika stor.

http://youtu.be/oz0dS623SHM

http://youtu.be/ahQm0PJtwww

Jag har också ett ettårssto e: Corlensky, hon verkar följa i brödernas spår och landar nog över 170 strecket också. Hon är ganska likvärdig bravouren i fråga om grovlek i samma ålder fast femininare :laugh:.

Ett klipp på henne och mamman som jämförelse
http://youtu.be/dzH31wIcRp0

Hälsningar Monika
 
Sv: Bravours avkommor

Jag har också en Bravour-avkomma född 2011.
Här löshoppade hon för första gången. Det är redan 1,5 år sedan.
Jag har ingen nyare film:

http://youtu.be/OK0OVKrfuAg

Men hon förbereds inför tre års nästa år. Fastän hon har gråa papper.
Hon är rörlig, tuff och modig., Men även känslig. Jag tror att hon blir ca 1.60. Men Quartermamman är ju bara 1,52.
 
Sv: Bravours avkommor

Tack för filmerna! Men fick inte riktigt grepp om vilken som var vilken, för den jag tyckte såg mörkast ut var den jag också tyckte såg ädlast ut ;) Kul även att se CG fölet!
 
Sv: Bravours avkommor

Tack för filmen på din! Jag har dock för lite kunskap om Quaterrasen för att kunna avgöra vad som kan komma från mamman grovleksmässigt eller vad man ska säga :)
 
Sv: Bravours avkommor

Ok, jag kanske har blivit hemmablind ;), det är iaf den här

wpid-20130222_130439.jpg


Han har ju längre linjer och hals och lite bättre halsansättning är Diamanten så det är kanske det som gör det...
 
Sv: Bravours avkommor

Är den här mörka, din Bravour-avkomma? Jag har alltid trott att det var den andra ljusare. Den påminner mer om min.
 
Sv: Bravours avkommor

Hej! Jag har en Bravour avkomma. Han är dock bara ett år gammal. Jättetrevligt lynne. Visad som föl och blev klass ett och nior på både trav och galopp. Ska bli intressant att se hur han hoppar! Mamman är efter Burgraaf - xx. Här är han:
anna.nilsson.3150

565800_10151544499509002_624394763_n.jpg

907054_10151555454794002_1723814430_n.jpg

263426_10151500401599002_1023909129_n.jpg
 
Sv: Bravours avkommor

Halkade in på denna tråden. Har precis köpt en avkomma efter Bravour så kan bidra med en bild på min gosse. =)

20130801_194113_524e95139606ee3cd365a8ab.jpg


adde1_524b3dece087c366cfeb7c7b.jpg


Han är stor, blir 170+ och har ganska rejäla ben. Men har fin gång och jättebra temperament! Men han känns ändå inte grov/tung. Mamman är efter Acapulco Gold.
 
Jag är lite inne på att lägga Bravour på mitt ena sto, och undrar hur ni som har/har kommit i kontakt med hans 3-åringar tycker att de är?

Nu är jag mest ute efter hur ni upplever de inre egenskaperna, ridbarheten, hur de varit att rida in och hur de varit att löshoppa?
 
Jag är lite inne på att lägga Bravour på mitt ena sto, och undrar hur ni som har/har kommit i kontakt med hans 3-åringar tycker att de är?

Nu är jag mest ute efter hur ni upplever de inre egenskaperna, ridbarheten, hur de varit att rida in och hur de varit att löshoppa?

Är det verkligen ingen här som har eller har kommit i kontakt med en 3-åring e Bravour?
 
Är det verkligen ingen här som har eller har kommit i kontakt med en 3-åring e Bravour?


Jag har en 3 åring efter Bravour som jag ridit in själv. Han är verkligen okomplicerad i alla avseenden. Inte rädd alls och inridningen gick helt problemfritt. Han är stor (170) och grov nu. (Vägde ca 600kg som 2,5 åring) Men väldigt känslig både för skänkel och hand. Har hoppat han lite och han är väldigt avslappnad och spänstig. Både löshoppning och uppsuttet. Beror ju på vad man gillar men han är ingen häst med nerv. Däremot har han egna idéer och vilja. ;) Min är kanske lite i grövsta laget så kan hålla med om att stoet bör vara lätt modell. Det som är så bra med honom är temperamentet, det gör att allt man gör blir så enkelt. Vilket ger hög ridbarhet tycker jag.

20140520_120509_537b4f4ee087c338e52a7800.jpg
 
Tack Nickelodion! Det var precis den typen av svar jag vill ha! =)

Och tack för tipset om 3-årstest tråden, den följer jag redan av flera anledningar! ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Avel Har sett Contant Q på ett par tävlingar senaste tiden och blivit mycket imponerad, framförallt över hans bakbensteknik men jag gillar...
2
Svar
32
· Visningar
8 147
Senast: tabac
·
T
Avel hejsan,.jag funderar på att betäcka mitt 11 åriga New forest sto. hon har trevligt temprament,mysig och pålitlig i de mesta och...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: Masse
·
Avel Ännu en tråd, men det känns nödvändigt. Jag har blivit tvungen att tänka om vad det gäller försthandsval till mitt sto då...
Svar
4
· Visningar
1 488
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp