Bukefalos 28 år!

Breathe-free

C

Carisma72

Finns det någon som har provat denna ört blandning från Dodson & horell?
Jag eller min häst rättare sagt får den sen 5 dagar tillbaka för hon har fått hosta. Ant, av höet som jag också börjat blöta. Tycker att hon låter bättre men det kan ju vara inbildning för att man vill att hon ska sluta hosta. Och ja jag har pratat med min vet. om ni nu undrar:D
Har någon erfarenhet?
 
Sv: Breathe-free

Finns det ingen som har provat detta eller någon annan ört blandning.:(
 
Sv: Breathe-free

jag ger min gammling på 26 år det! har fått det i ca 1 vecka. Tycker mig ha märkt en viss skilnad. ska fortsätta ett tag till och se!
 
Sv: Breathe-free

Finns det någon som har provat denna ört blandning från Dodson & horell?
Jag eller min häst rättare sagt får den sen 5 dagar tillbaka för hon har fått hosta. Ant, av höet som jag också börjat blöta. Tycker att hon låter bättre men det kan ju vara inbildning för att man vill att hon ska sluta hosta. Och ja jag har pratat med min vet. om ni nu undrar:D
Har någon erfarenhet?

är det så att hon börjat reagera på damm så bör man se över fler saker i foder/stallmiljön, ex. inte strö med halm, gärna torv eller spån i hela stallet (brukar vattna nyströdd spån bädd något), hösilage, även kraftfodret serveras fuktigt, välventilerat stall, gärna öppet ut hela tiden, mycket utevistelse, gärna lösdrift, även god kondition och daglig ansträngning förbättrar, att inte mocka, strö, sopa när hästen är inne.......osv, osv
Ett akut tillstånd behandlas med kortison preparat.
Ta det bara som tips...........
 
Sv: Breathe-free

Jag tycker inte att man ska börja stoppa i hästen en massa preparat innan man har utrett varför den hostar. Om den nu hostar av höt så skulle jag kolla upp om det verkligen är hygieniskt bra, om det inte är det så skulle jag självklart byta ut det som första steg! Är höt bra så skulle jag se över om den reagerar på något annat specifikt i omgivningen, gör den det så försöker man ta bort just det. Om hästen visar sig vara allmänt dammöverkänslig så försöker man göra miljön så dammfri som möjligt, råden ovan är bra.

Om hästen ändå fortsätter hosta fast man har gjort allt ovan så får vet. göra bedömningen om hästen behöver medicin. Om det sen visar sig att hostan är kronisk och inte blir symtomfri fast man har vidtagit alla åtgärder man kan komma på, så kan man möjligtvis börja fundera på att stoppa i den örter etc. Men detta ska man överväga noga! Vissa preparat har även effekter som inte alltid är så hälsosamma.
 
Sv: Breathe-free

Jag tycker inte att man ska börja stoppa i hästen en massa preparat innan man har utrett varför den hostar. Om den nu hostar av höt så skulle jag kolla upp om det verkligen är hygieniskt bra, om det inte är det så skulle jag självklart byta ut det som första steg! Är höt bra så skulle jag se över om den reagerar på något annat specifikt i omgivningen, gör den det så försöker man ta bort just det. Om hästen visar sig vara allmänt dammöverkänslig så försöker man göra miljön så dammfri som möjligt, råden ovan är bra.

Om hästen ändå fortsätter hosta fast man har gjort allt ovan så får vet. göra bedömningen om hästen behöver medicin. Om det sen visar sig att hostan är kronisk och inte blir symtomfri fast man har vidtagit alla åtgärder man kan komma på, så kan man möjligtvis börja fundera på att stoppa i den örter etc. Men detta ska man överväga noga! Vissa preparat har även effekter som inte alltid är så hälsosamma.

Mina hästar står på spån bädd och stallet är "öppet" c:a 16 tim om dygnet och eftersom min man jobbar med ventilation i alla möjliga lokaler och byggnader så har jag ventilation som passar ett stall som är större än det vi har. Dom är ute mellan 9-11 tim. Sopar och ryktar aldrig inne för det har jag aldrig gjort oavsett om någon hostar eller inte;)
Att ge örter har jag aldrig hört skulle vara något negativt :confused: om men vet vad man ska ge, efter rådgivning. Och eftersom min vet, inte sa emot när jag fråga om jag skulle prova så förmodar jag att det är OK.:cool:
 
Sv: Breathe-free

Såg att mitt inlägg kanske var en aning "hårt" skrivet. Var absolut inte menat på det sättet! Blir bara lite irriterad när man försöker kringå själva problemet, och i stället för att förbättra miljön stoppar i hästen en massa andra "grejer". Men du verkar ju redan ha en bra stallmiljö! Dock reagerar jag ändå på att du skriver "Finns det någon som har provat denna ört blandning från Dodson & horell?
Jag eller min häst rättare sagt får den sen 5 dagar tillbaka för hon har fått hosta. Ant, av höet som jag också börjat blöta." Den sista meningen där.. Har hästen aldrig gått på hö innan? Annars måste det ju finnas en orsak till att den reagerar på just detta hö.

Hur olika örter kan påverka hästen är inte så väldigt utforskat, därför tycker jag inte riktigt om tanken att stoppa i en häst det. Jag vill veta vad min häst får i sig och hur han blir påverkad. Vissa andra saker som ges för hosta har ju visat sig ha negativa effekter. T.ex. kan ju vitlök leda till anemi- blodbrist, och alger kan bl.a. leda till ett skadligt överskott av jod har jag för mig. Dock inte sagt att det kanske fungerar mot hostan ändå, men där får man ju väga fördelar mot nackdelar. Därför tyckerjag som jag skrev innan att man noga ska tänka igonom beslutet att stoppa i hästen t.ex. örter.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 172
Senast: tott
·
Kropp & Själ Vaknade tidigt i morse av att jag inte kunde andas. Det var helt tätt i halsen, inte av något föremål utan som att luftrören hade dragit...
Svar
9
· Visningar
1 024
Senast: Kristall10
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp