Bred eller smal diskmaskin?

iNHALE

Trådstartare
Jag ska köpa oss en ny diskmaskin. Mitt största dilemma är huruvida det ska vara en standardbred eller en smal. Vi är 2 vuxna i huset (och 2 hundar) och det kommer inte tillkomma några barn, vi ställer aldrig iordning några större middagar eller andra tillställningar som genererar massor med disk och vi är heller inga storkockar som varvar 4-5 grytor och stekjärn vid varje matlagning. Jag har tidigare bott i en lägenhet där det fanns en smal diskmaskin och det funkade bra när det bara var jag. Jag är nu inne på att köpa en smal diskmaskin (vi hade en bred tidigare) men sambon är orolig för att det kommer bli trångt och besvärligt.

Hade ni kört på en bred maskin eller en smal? Plats i köket är det inga problem med. Det som är viktigt är i första hand vattenförbrukningen. En smal maskin drar något mindre vatten, å andra sidan så innebär en stor maskin att det blir längre mellan diskningarna eftersom det tar längre tid att fylla den med disk.
 
Vi är två och fyller utan problem en stor maskin en gång per dag. Vi använder inte alltid många grytor och pannor, men det är väldigt skönt att få plats med allt i maskinen när vi väl gör det. Brukar inte vara något problem att fylla den som gånger det är lite tomt, brukar ofta hitta annat som behöver diskas som typ hundskålarna, tandborstglasen, någon tom burk osv.

Vad som också kan vara värt att tänka på är att en stor maskin är mer attraktiv vid en försäljning än en liten maskin, även om en evtl köpare kanske inte säger nej till ett hus enbart därför.
 
Vi är två och fyller utan problem en stor maskin en gång per dag. Vi använder inte alltid många grytor och pannor, men det är väldigt skönt att få plats med allt i maskinen när vi väl gör det. Brukar inte vara något problem att fylla den som gånger det är lite tomt, brukar ofta hitta annat som behöver diskas som typ hundskålarna, tandborstglasen, någon tom burk osv.

Vad som också kan vara värt att tänka på är att en stor maskin är mer attraktiv vid en försäljning än en liten maskin, även om en evtl köpare kanske inte säger nej till ett hus enbart därför.
En stor maskin per dag på 2 pers?! Jisses, vår gamla stora maskin fyllde vi en gång i veckan.
 
Vi är två och har en smal, vi kör den en gång om dagen eller varannan dag ungefär. Jag föredrar smal eftersom jag tycker det lätt bli sunkigt med en stor om man behöver låta den stå några dagar innan den fylls upp.
 
Vi är två och har en smal, vi kör den en gång om dagen eller varannan dag ungefär. Jag föredrar smal eftersom jag tycker det lätt bli sunkigt med en stor om man behöver låta den stå några dagar innan den fylls upp.
Det är lite detta jag tänker. Vi hade en bred innan och då fyllde vi en maskin per vecka om vi skulle köra en full maskin.
 
Vi är två och har en bred som vi utan problem fyller så att vi måste köra den iaf var tredje dag. Minst. Och då handdiskar vi kastruller, knivar och en del annat.
Vi har väl inte heller några stora middagar direkt men bjuder då och då in nån vän eller familjemedlem på en bit mat/fika.
 
Kör den halvfull om ni tycker att det blir ofräscht? Jag tror att det skulle vara bra för värdet på huset/lägenheten med en fullstor om det ryms. Vi är två personer, inga djur och kör en fullstor minst varannan/var tredje dag.
 
Det är lite detta jag tänker. Vi hade en bred innan och då fyllde vi en maskin per vecka om vi skulle köra en full maskin.
Då diskar ni inte grytor och stekpannor i maskinen, antar jag? För de tar ju en del plats.

Vi är två och kör i princip en stor maskin per dag/varannan dag. Men då jobbar båda hemifrån och vi kör allt i maskinen (kastruller, stekpannor, ugnsformar och matlådor).

Även om vattenförbrukningen blir lägre med en smal så blir väl inte elförbrukningen det, så kanske ändå att det ekonomiskt/miljömässigt är bättre med en större som man kör mer sällan?
 
Vi är två + hund(ar), har en normalstor. Kör den minst 2 ggr i veckan, oftast tre gånger i veckan.
Övervägde t.om en extra stor maskin när vi köpte pga drygt de få gånger allt inte ryms in i maskinen.

Har inte ens tänkt på att den nuvarande maskinen skulle vara för stor.
 
I huset som jag bodde i för tiotal år sedan var det dåligt med utrymme för diskmaskin. Så där blev det en smal som vi monterade in i ett befintligt högskåp (så slapp en både se eller höra den lika mycket). Satte den ca 40 cm upp vilket underlättade i- och urplockningen. Då var vi 2 vuxna och 2 barn, så körde den absolut varje dag. Nu har jag en stor och kör den varannan, var tredje dag på 2 vuxna. Uppskattar att inte behöva köra den så ofta, så jag hade valt en bred framför en smal
 
Vi har satt in en fullstor och är två vuxna plus just nu tre katter så blir en del skålar efter dem också varje dag. Kör full diskmaskin varje kväll utan problem .
 
Jag är väldigt mycket hemma hos min mor, såpass att man kan säga att det går två vuxna på hennes smala diskmaskin. Ibland äter även killen jag träffar hemma hos henne också. Hon är pensionär och hemma om dagarna, jag äter lunch hemma hos henne eftersom hundarna är där om dagarna.

Kastruller, stekpanna, grytor och skålar diskas för hand. Maskinen startas ca 2 gånger i veckan. Hade ändå valt full bredd på diskmaskin om det gick att välja, framförallt om det innebar större besticklåda :p (Den i hennes diskmaskin är minimal)
 
Vi är två personer och har en smal diskmaskin. Kör den ungefär en gång varje/varannan dag. Vi har en smal pga platsbrist, men om vi fått in en bred hade vi nog valt det, trots att den smala egentligen räcker.
 
Jag överväger att byta till smal. Det är bara dottern och jag och vi får diska för att vi får slut på tallrikar, inte för att maskinen är full. Men det beror lite på fastigheten också, vi bor i en tvåa och det är osannolikt att man bor fler än två personer här. I ett större boende hade jag valt bred ändå.
 
Det är lite detta jag tänker. Vi hade en bred innan och då fyllde vi en maskin per vecka om vi skulle köra en full maskin.
Med SÅ lite disk är det väl nästan värt att diska för hand.....?

Vår diskmaskin pajade för några år sedan och vi handdiskar - jag är gruvligt less eftersom det av nån anledning blir massor med disk hos oss - 3 personer men med olika matvanor (vegan/vegetarian/kycklingochfisk) och vi diskar nog 3 gånger om dagen för att det inte ska bli så fullt och trångt. Vi jobbar hemifrån, ska tilläggas. Men hade jag bara haft disk till 2 gånger i veckan hade jag gladeligen diskat för hand.

Inget svar på din fråga, dock....

Mvh Otherside, som drömmer om en (stor) diskmaskin...
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 711
Senast: MiniLi
·
Hemmet Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 072
Senast: VLMF
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 286
Senast: GallantSpecial
·
Utrustning Jag har en Comfort Shorty med normala paneler (ca 2 cm) till min arab. Nu har han stått mycket i sommar pga skada (sammanlagt ca 10...
Svar
10
· Visningar
2 095
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp