Bred häst - ont i höfterna-sadel

Balderum Norr

Trådstartare
Jag har en Torsion Island som är underbar. Dock är hästen väldigt bred, och jag har under året märkt att höfterna verkligen tar stryk. (kroppen är inte 25 längre ;) )

Torsionen anpassar sig ju efter hästens bredd, och själva sadeln gör ju bredden ännu större. Hästen är ca 17 cm bred rakt över och sedan sluttar det neråt 14 cm. Känns som att sitta på en vanlig stol o höfterna pallar verkligen inte....

Red barbacka idag, då blev han mindre bred utan sadeln, gud så skönt...

Jag vill så gärna ha en bomlös, den har fungerat så bra på den här tjockbreda hästen. Tar hemskt gärna emot tips på bomlösa som kan ge ett mer smalare säte trots hästens bredd.

Sv: Bred häst - ont i höfterna-sadel

Jag har också en bred häst och har svårt att rida i bomlös.

Vi kanske får krypa till korset och skaffa en med bom....... :crazy:
Jag får hem en i morgon så jag är redan förlorad.

Jag sitter bekvämt men för brett i en bomlös. Sitter mycke bättre barbacka eller i en "vanlig"sadel.

So sorry att jag inte kunde muntra upp dej.

ST gaiter och dressage ska vad jag har förstått inte kännas speciell bredare än bomsadlar. Hoppas få råd att köpa en gaiter till mitt blivande sto.

Men jag ger upp bomlös nu.

Jag kan rida ut i den och den känns ungefär som en tv-soffa.
Väldigt bekväm men efter ett tag så får man nästan kramp i benen.

Jag rider hellre barbacka eller i en vanlig sadel.

Synd! För jag gillar iden med att slippa bommen.

Om du vill ha en bomlös: Fhoeninx (före detta SBS Flexion), som Heather Moffet tillverkar? Den är ganska dyr, uppåt 15tusen kronor för en ny från England tror jag de kostar nu.

Jag provred en SBS Flexion för några månader sedan på en förvisso smäcker travare. Jag tyckte att sätet kändes ganska bekvämt med stoppningen som påminner om materialet i Tempur-sängarna.
Onödigt att köpa en ny om du vill prova, men kanske höra efter om någon har en som du kan få orovrida? För egen del är jag osäker på om sadelgjordsstropparna passar min rundmagade häst, men en lite smalare häst kanske det går bra till?

Annars finns ju som sagt ST Gaiter och Dressage, men de passar som sagt heller kanske inte alla hästar.

Jag kan ju inte köpa en av varje och testa mej fram.
Vart ska jag göra av alla sadlar som inte funkar? På dyngstacken?

Jag förstår dig. ;) Jag är själv i lite av samma sits. Jag kommer troligtvis att övergå till en sadel med bom, av bekvämlighetsskäl för egen del. Om jag trivs i sadeln och kan rida vettigt, så blir det mer ridning av. Om sadeln passar så bra det går, så får man gå på det, om man kan rida bra i sadeln.

Hos Stall Vrå får man prova en demosadel. På Kaupre får man provrida sadlarna och man får tillbaka hela summan (man köper dom på öppet köp) så länge sadlarna inte har blivit skadade. Fhoenix kan man prova från England och då får man också provrida och man får tillbaka hela summan eller nästan hela summan (komme inte ihåg hur det var) så länge sadeln returneras i samma skick.

Sen så ska du inte underskatta Buke ;) Jag har fått prova en del sadlar genom snälla bukemänniskor - och det finns säkerligen många som är villiga att låta dig prova deras bomlösa :)

Mitt hopp står i så fall till att du har rätt och att en snäll leverantör eller Buke-människa ska komma farandes med en sadel som passar mej.

Nu har jag i alla fall testat två olika sadlar och dom är bekväma för både mej och hästen men jag sitter inte bra i dom.
Det är helt enkelt för brett och mycke bredare än att rida barbacka.

Så antingen får jag fortsätta att rida barbacka, testa en massa andra bomlösa eller återgå till vanlig sadel.

Jag provade en väldigt tunn häst en gång som hade en Torsion sadel och jag kände samma sak så jag tror att sadeln är en stor bov faktiskt..

Jag känner igen det - Torsion är egentligen för bred för mig med men det funkar med paden som är uppbyggd närmast ryggraden. Torsion är ju väldigt bekväm för rumpan - men min vanliga flatback är betydligt skönare att sitta och lättare att sitta i då den är så mkt smalare.

Torsion kan kännas väldigt breda. Men det gör inte min därför att:
- Jag har en Torsion light (som inte har några kåpor)
- Den har dressyrsitsen
- Jag har en pad med inlägg som är utskurna för låren

Padarna som säljs till Torsion i Sverige har alldeles för breda och tjocka inlägg. Bra inlägg är smalare där låren ska ligga. Det gör en jäkla skillnad. Ett experiment du kan göra är att göra "experimentinlägg" i något billigare material (t ex liggunderlag som du sätter ihop till dubbel tjocklek) och klipper ur för låret, så kan du känna skillnaden.

Dressyrsitsen gör också rätt ordentlig skillnad i och med att den är tjockare, man sitter märkbart smalare.

Prova en Freeform från Stall Vrå (www.stallvra.com). Finns begagnade också, om du tittar på annonssidor.

Vet åtminstone en som inte kunde ha Torsion och co p g a höfterna som satt för brett i dylika sadlar. Hon blev hjälpt med en Freeform (uppbyggd sits)

Men det finns ju nån som regelbundet annonserar om utprovning av ST i dina trakter, eller om det är södermanland, men hur som så bör den personen kunna komma till dig så du får testa sadeln.
250kr tror jag det brukar stå att det kostar.

Jag vet ju inte exakt var du bor men är det nära gränsen till Södermanland och nära E4 så har du ju en ST åf i Tystberga strax norr om Nyköping.

Det är väl vanliga paddar i min Torsion, de där ljusblåa med extra pålimmat som ska ligga mot ryggraden. Paddarna väl kring 1 cm breda?? O så själva sadeln, när jag red barbacka igår så mårktes det att sadlen verkligen tar mycket plats så att säga.

D_K är det den padden du menar, med det pålimmade som ska ligga mot ryggraden?

Ett annat problem är att hästen är så kort i rygg (islandshäst) och väldans bred då. Så Torsion modell Island var den enda som var tillräckligt kort. Men nu finns ju mer att titta på.

Nu när jag red barbacka igår haltar jag inte idag ;-)

Ok, det finns lite att titta på efter vad ni säger. Hur korta är t ex sadlarna från Stall Vrå?? Kaupre har jag sett har mycket o fint. ST är nytt för mig tror jag.

Jag använder extra uppbyggd (fasad) padd och extra tjockt säte till min Torsion. Har en breeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeed nrodis :angel: Det hjälper en hel del faktiskt :)

Det pålimmade ska INTE ligga mot ryggen, det ska ligga uppåt mot sadeln.
Vet inte om det var det du menade (?) :o :confused:

Det här problemet känner jag igen! Har en bomsadel som passar hästen, men den är ju lika bred den....som hästen alltså! Har tänkt länge på att jag borde träna höfterna, men har jag kommit igång? Nä....men det är mitt tips till dig: Ligg på sidan och dra upp översta benet rakt uppåt, med hälen sträckandes upp emot taket. Å så ner igen, å så upp - osv.... ;-) Det ger mkt starka höfter som klarar mer belastning. :idea:

Men absolut är ett uppbyggt säte att rekomendera! Men glöm inte den egna träningen! Lycka till! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
631
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 280
Senast: Mogge
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 006
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka