Bukefalos 28 år!

Bred sadel, bates wide osv

linzan

Trådstartare
Jag får snart ett nervbryt utan dess like.
Dessa sadlar :angel:

Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke.
Vitt järn i bates/wintec är för smalt och hittar jag väl en sadel som är bred nog så lägger den sig och klämmer på sidan av manken.
Hade en frank baines omni som låg som en smäck i WIDE, tills han växte ur den. Detta är den enda sadeln som legat perfekt, tyvärr vill jag inte beställa en ny för 21 000 så en sådan går bort.

Jag har funderat lite över om en bates wide dressyr kan tänkas passa även om jag helst hade velat ha en hoppsadel då vi rider mkt i skogen.
Men nu till kruxet, mina höfter är inte så friska och jag kan inte rida i sadlar som är för breda. Någon som testat en bates wide och kan ge en recension och funkar det med lite manke?

Andra tips är även de välkomna, jag gråter snart blod :cool:
 
Sv: Bred sadel, bates wide osv

Jag har liknande problem och har letat mer eller mindre aktivt i över fyra år efter en sadel som fungerar på mitt sto, med rak och väldigt bred rygg. Har under tiden haft några olika sadlar som funkat okej, men ändå inte helt optimalt.

Mitt senaste köp är en Zaldi confort, som faktiskt både ger plats för hennes manke samtidigt som den är tillräckligt vid.
Så här vid är den (vidd 34)
z_zps490ae26d.jpg

Den är inte helt rak, utan bakersta tredjedelen lättar lite från ryggen. men den ligger stilla vid ridning i alla fall.

Jag har noterat att det finns äldre varianter av Confort som är mer svängd än min är, att det helt enkelt finns två varianter.
 
Sv: Bred sadel, bates wide osv

Ingen aning om Bates kan passa din häst men det är inga speciellt smala sadlar.
Jag har en Bates Caprilli hoppsadel till min ena häst och den är inte jättesmal att rida i även om det finns en del sadlar med ännu bredare midja/säte.
Så det är inte min favoritsadel även om jag tycker att den är helt okej.
Men det är ju ett väldigt trevligt pris på dem :)

Jag har den sadeln iaf till min islänning som har kort, rak och bred rygg och på honom ligger den väldigt bra :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bred sadel, bates wide osv

Min häst som är rak och vid i ryggen (inte takformad) har en jeremy rudge dressyrsadel. Provade även en crown arwen och en cliff barnsby som också passade.
 
Sv: Bred sadel, bates wide osv

KL zaldin är tyvärr alldeles för takformad :( och jag har en Bates caprilli som ligger i skidbacke trots vitt järn. Alldeles för smal.

Crown har funkat, hittar bara inga xwide ute. Ska kolla CB och JR också, tack.
 
Sv: Bred sadel, bates wide osv

Inte provat men sett i affär och den jag såg var väldigt takformad i bossorna. Känns inte riktigt som något jag vill ha till hans breda rygg. Han behöver nåt plattare.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 289
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 304
Senast: Ace
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 583
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp