Bukefalos 28 år!

Bred sadel till shettis

P

pialotta

Hur gör jag för att hitta en sadel som passar min lilla goa tjocka shettis? Någon som kan tipsa om var jag kan få tag på en? Billig!
/P
 
De shettissadlar jag har sett (typ Hööks) är ruskigt hårda, billigt gjorda och allmänt läskiga... Jag skulle säga att det bästa nog skulle vara att köpa en ridvojlock (finns jättefin på Granngården för typ 1600) den är mjuk och fin både för ryttare och häst. Ev. skulle man även kunna köpa en pad som ger lite mer ryggradsfrihet att lägga undertill.. :)
 
ja, hon har en sådan hemsk sadel. Skall kolla på Granngården på ridvojlock, men det var mycket pengar... hur ser en pad ut som ger frihet för ryggen?
/P
 
Mycket pengar? Hm.. de flesta lägger ju omkring 10000:- på sina "stora hästar" nog kan en shettis vara värd ett par tusen iaf :crazy:
Dels finns det vojlockar med påsydda fickor på sidan om ryggraden (som man kan stoppa i extra i om det behövs) PM:a om du vill veta var man kan köpa sådana, sedan har väl Hööks olika sadelunderlägg som är formade så att det blir en kanal för ryggraden... Dessa underlägg behövs bara om shettisen inte är välmusklad. Om hans ryggrad ligger väl inbäddad mellan muskler (och/eller fett :o) så ska det inte behövas något underlägg...
 
:rofl: ja, låt oss säga att ryggraden sticker inte upp i alla fall och hon är inte heller särskilt väl musklad...
PM:ar dig.
/P
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 303
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
715
Senast: Robina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 841
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp