Breda halsband

Bapelsin

Trådstartare
I staffekretsar, och kanske andra hundkretsar också det vet jag inte, är det vanligt att folk har väldigt stora, breda och ofta tighta halsband på sina hundar. Jag tycker det ser så sjukt obekvämt ut för hunden, som en nackkrage nästan. Vad fyller ett sådant halsband för funktion? Förstår att bredden fördelar tryck, men i övrigt?

09647AB6-2510-4985-A806-7CA4A64F39D9.jpeg

(Har stulit bilderna på FB så ingen skugga ska falla på hundägarna till dessa hundar, de är bara för att statuera exempel.)
 
Jag tror att det är för att det ska se häftigt ut. Kan ju iof vara för att det ska hålla bättre men jag tror mer på utseendet än funktion i just detta fall.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min granne har två american bulldogs med breda halsband när han promenerar dom dagligen. Dock inte tighta då dom kan tas på och av över hundens huvud utan att knäppas upp.
Hemma har dom inte halsbanden på.

Grannen gillar halsbanden, tycker dom passar honom som ägare och hundarna/hundrasen.

Halsbanden kostar ca 1500kr/st och de två kopplen till, runt 700kr/st.
Jag vet det då jag hjälpte honom att beställa dom online.

Men jag håller med om att det vore onödigt att ha på så stora halsband hemma, om folk nu gör det?
 
På vinthundar har man ofta mycket breda halsband, just för att fördela trycket då de har så långa och smala halsar. Då rör det sig oftast om halsband i den här stilen:
jaava-brunt1.jpg


På hundar med mer kompakt kropp, typ allt som inte är vinthund, då hade jag inte brytt mig om att ha extrabreda halsband utan nöjt mig med ett vanligt halvstryp från björkis eller liknande.
 
På vinthundar har man ofta mycket breda halsband, just för att fördela trycket då de har så långa och smala halsar. Då rör det sig oftast om halsband i den här stilen:
jaava-brunt1.jpg


På hundar med mer kompakt kropp, typ allt som inte är vinthund, då hade jag inte brytt mig om att ha extrabreda halsband utan nöjt mig med ett vanligt halvstryp från björkis eller liknande.

Mest kl*
Jag förstår det helt och hållet på vinthundar som har långa, delikata halsar men på staffar och bullundar och liknande med kort hals tycker jag också att det mest ser klumpigt och obekvämt ut.
 
Beror ju lite på storlek på hunden tycker jag - jag har en stor hund (70 cm mankhöjd, 41-42 kg) med relativt lång hals och på honom sitter ett 5 cm brett halsband helt perfekt, men på en mindre hund, typ staffe, hade det nog sett alldeles för klumpigt ut, jag håller med om att vissa halsband ser mer ut att vara obekväma och nästan hindra hunden från att naturligt vrida på huvudet...

2019-08-25 16.56.30.jpg
 
Jag tror också att det finns en viss sorts ägare som på allvar tror att de behöver ett halsband lika brett som en lastrem på lastbilarna eller en kedja tjock som ankringen på ett stridsskepp för att inte deras macho hundar ska kunna slita sig lösa. :idea:
Never mind att våra bomullsgrimskaft inte går av när hästarna bråkar.
 
Jag har rätt breda halsband på mina russllar. Tror de är 3cm + foder. Har det av olika anledningar, dels för att de fördelar trycket och att det känns säkrare än nåt tunt halsband med plastspänne (som de ofta använder här), men också för att jag tycker det är fint. Här var de nya:
D11AAE63-91A0-413A-B07B-515E731363A3.jpeg
 
Jag har rätt breda halsband på mina russllar. Tror de är 3cm + foder. Har det av olika anledningar, dels för att de fördelar trycket och att det känns säkrare än nåt tunt halsband med plastspänne (som de ofta använder här), men också för att jag tycker det är fint. Här var de nya:
Visa bifogad fil 50593

Fast både du och @Åsa A använder halsband som ser vettiga ut i relation till halsens längd tycker jag. Stor skillnad jämfört med den första bilden i startinlägget till exempel, där det ser ut som att hunden skulle ha problem med att vinkla in hakan. :)

Shibans halsband är runt tre centimeter också tror jag, och russelns bara snäppet under. Jag gillar inte heller plastspännen. Möjligtvis på valp.
 
Fast både du och @Åsa A använder halsband som ser vettiga ut i relation till halsens längd tycker jag. Stor skillnad jämfört med den första bilden i startinlägget till exempel, där det ser ut som att hunden skulle ha problem med att vinkla in hakan. :)

Shibans halsband är runt tre centimeter också tror jag, och russelns bara snäppet under. Jag gillar inte heller plastspännen. Möjligtvis på valp.

Håller med! Era halsband ser inte alls oproportionerliga och obekväma ut :up:


Jag hoppas att du inte menar statuera exempel (=straffa någon för att varna/skrämma andra) ;-)

Jag förstår inte vad du menar? Jag skriver ju uttryckligen att ingen skugga ska falla över hundägarna till dessa hundar :confused:
 
Håller med! Era halsband ser inte alls oproportionerliga och obekväma ut :up:




Jag förstår inte vad du menar? Jag skriver ju uttryckligen att ingen skugga ska falla över hundägarna till dessa hundar :confused:

@mamman syftar på hur du använt uttrycket "statuera exempel" tror jag. Men det spelar ingen roll, det var fullt begripligt. :)
 
Jag förstod nog aldrig ljusningen med färg innan jag skaffade svarta hundar. Sen tycker jag (tyvärr) att de ofta blir lite klumpigt med många lager så föredrar de enfärgade även om de inte känns lika "kul". Har dock inte märkt av att hundarna är bekymdrade eller har några problem att röra sig. Men mina har ändå mest halvstryp eller fasta jag bara drar över huvudet för tja, jag är lat.
20200224_104459.jpg
 
I staffekretsar, och kanske andra hundkretsar också det vet jag inte, är det vanligt att folk har väldigt stora, breda och ofta tighta halsband på sina hundar. Jag tycker det ser så sjukt obekvämt ut för hunden, som en nackkrage nästan. Vad fyller ett sådant halsband för funktion? Förstår att bredden fördelar tryck, men i övrigt?

Visa bifogad fil 50460
(Har stulit bilderna på FB så ingen skugga ska falla på hundägarna till dessa hundar, de är bara för att statuera exempel.)
Det är för att skona halsen och nacken såklart. Staffar, bullterrier, amstaff osv är hundar som har fallenhet att ligga på i kopplet så att ha smalt halsband skapar stort obehag. Ett brett halsband gör mindre skada och minskar benägenheten att dra, inte svårare än så.

Det jag förundras mer över är hur illa passade halsband många har ä. Halsband som hunden backar ur vid drag, smala halsband som ser otroligt obehagliga ut och strypkedjor osv.
Jag har hellre ett brett halsband på hunden som sitter ordenligt än ett som far av huvudet vid ryck.
 
Senast ändrad:
Jag tror också att det finns en viss sorts ägare som på allvar tror att de behöver ett halsband lika brett som en lastrem på lastbilarna eller en kedja tjock som ankringen på ett stridsskepp för att inte deras macho hundar ska kunna slita sig lösa. :idea:
Never mind att våra bomullsgrimskaft inte går av när hästarna bråkar.
Här osar det verkligen okunskap och fördomar.
Sanningen är allt annat än att det ska se macho ut. Snarare att hunden inte ska skada nacken eller strypa sig själv i halsbandet. Ju bredare halsband, desto bättre tryckfördelning. Sen tror jag inte vinthundar har speciellt mycket längre hals än tex en amstaff, utan dom är bara betydligt tanigare.
 
Här osar det verkligen okunskap och fördomar.
Sanningen är allt annat än att det ska se macho ut. Snarare att hunden inte ska skada nacken eller strypa sig själv i halsbandet. Ju bredare halsband, desto bättre tryckfördelning. Sen tror jag inte vinthundar har speciellt mycket längre hals än tex en amstaff, utan dom är bara betydligt tanigare.

Det finns ju breda halsband och så finns det Breda halsband. Någonstans börjar det likna en tratt eller halskrage istället tycker jag, och de där abnorma kedjorna tror jag inte har någonting med tryckfördelning att göra heller.
Jag tror de flesta känner till typen av hundägare jag syftar på i inlägget.
 
Det finns ju breda halsband och så finns det Breda halsband. Någonstans börjar det likna en tratt eller halskrage istället tycker jag, och de där abnorma kedjorna tror jag inte har någonting med tryckfördelning att göra heller.
Jag tror de flesta känner till typen av hundägare jag syftar på i inlägget.
Men kedjor menar du alltså på kennelhundar utomlands där sån hållning är tillåtet? Där är ju kätting ett måste för att kedjan inte ska tuggas sönder och hundarna ha ihjäl varandra.

Jag har aldrig sett någon gå med kedja på hund i Sverige. Inte heller har jag sett någon med så breda halsband som du beskriver. Det bredaste jag sett är 5cm och det är verkligen inte i närheten av trattbredd utan helt rimligt på en hund med bred nacke som gärna ligger på halsbandet.

Jag är anti smala halsband generellt då det skapar onödigt stort tryck på en Väldigt liten yta och triggar mer drag hos dom hubdsr du beskriver . Sele är jättebra men är man lat så är breda halsband (5cm) det bästa av dom två alternativen.
 
Men kedjor menar du alltså på kennelhundar utomlands där sån hållning är tillåtet? Där är ju kätting ett måste för att kedjan inte ska tuggas sönder och hundarna ha ihjäl varandra.

Jag har aldrig sett någon gå med kedja på hund i Sverige. Inte heller har jag sett någon med så breda halsband som du beskriver. Det bredaste jag sett är 5cm och det är verkligen inte i närheten av trattbredd utan helt rimligt på en hund med bred nacke som gärna ligger på halsbandet.

Jag är anti smala halsband generellt då det skapar onödigt stort tryck på en Väldigt liten yta och triggar mer drag hos dom hubdsr du beskriver . Sele är jättebra men är man lat så är breda halsband (5cm) det bästa av dom två alternativen.
Ser man folk med bully är breda kedjor vanligt.

På många hundar är det svårt att få fasta halsband att sitta kvar utan att dra åt som fan, beroende på huvudform. Hel/halvstryp är smidigare på det sättet.
Själv föredrar jag ju kedja många gånger, men det är en smaksak.
 
Ser man folk med bully är breda kedjor vanligt.

På många hundar är det svårt att få fasta halsband att sitta kvar utan att dra åt som fan, beroende på huvudform. Hel/halvstryp är smidigare på det sättet.
Själv föredrar jag ju kedja många gånger, men det är en smaksak.
Men inte i Sverige, väl? Det låter som någonting man kanske gör i USA där kedjekoppel är vanligt?
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 455
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 733
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 262
Senast: hastflicka
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 922
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Tjockistråden 3
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp