Bredåkare i boj med bakdörrar?

caradan

Trådstartare
Nån här som kan visa hur man kan fästa mellan väggen om man vill ha den åt sidan när man har dörrar bak i en boj?
Ska byta vagn och enligt åf så ska det gå men jag fattar inte hur.
 
Jag hade en sån tidigare. Då fanns det hål vid sidan där jag fäste mellanväggen. Dörrarna stängdes med en balk rakt över när man inte fäste dem i mellanväggen. Den balken gjorde förstås att det gick att ta bort mellanväggen också - när jag hade sto med föl åkte de helt utan mellanvägg.
 
Dörrarna stängs med en tvärslå rakt över, mellanväggen ställs åt sidan i det extra golvhålet som finns. Nej, det funkar inte optimalt.
 
Tack för era svar
Jag får testa och se hur det verkar. Som det låter så känns det som att det finns risk för att väggen kommer att åka åt sidan om den bara sitter fast i ett hål i golvet?
 
Tack för era svar
Jag får testa och se hur det verkar. Som det låter så känns det som att det finns risk för att väggen kommer att åka åt sidan om den bara sitter fast i ett hål i golvet?

Nej, den står rätt stadigt och dessutom nästan ända ute vid väggen. På mitt släp har vi gjort ett eget hål i golvet så att det blir lite bredare men inte hela vägen. Den har alltid stått stadigt där.
 
@caradan som flera skrivit så ska du ha så behöver du en balk över dörrarna för att det ska vara någorlunda säkert .
Jag har Boj-släp med dörrar. Tvärslån är standard.
Jag tycker att det fungerar bra, jag kör rätt mycket med sto med föl, och tar därför bort mellanväggen.
Dörrarna är bra utformade, jag har vid några tillfällen lånat andra släp med dörrar, som varit "sämre".
 
Tack för era svar
Jag får testa och se hur det verkar. Som det låter så känns det som att det finns risk för att väggen kommer att åka åt sidan om den bara sitter fast i ett hål i golvet?
Den sitter ju där den sitter i golvet men om en häst lutar mot väggen är den ju ganska ranglig iom att den inte sitter fast upptill.
En kamrat hade en kort bom som hon fäste i väggen innanför dörren (dörren hamnar ju ngt längre in då man svänger bara bakdelen vid dörrarna) och i väggen för att få ett mothåll och då blev ju väggen stadig. Men jag vet inte om det kanske var ett hemmabygge men funkade väldigt bra och gav stadga.
 
Den sitter ju där den sitter i golvet men om en häst lutar mot väggen är den ju ganska ranglig iom att den inte sitter fast upptill.
En kamrat hade en kort bom som hon fäste i väggen innanför dörren (dörren hamnar ju ngt längre in då man svänger bara bakdelen vid dörrarna) och i väggen för att få ett mothåll och då blev ju väggen stadig. Men jag vet inte om det kanske var ett hemmabygge men funkade väldigt bra och gav stadga.
Man kan säkra mellanväggen när den är sidoställd bak, med ett spännband till störtbågen.
 
Hämtade transporten idag och jag tycker att den verkar sitta riktigt bra om än lite vinglig men mkt bättre än jag hade trott 👍
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 405
Senast: HannaZ
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 968
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 784
Senast: Mirtai
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp