bredband via fiber - vad behöver man?

Visserligen bosatt i Finland men fiber borde väl fungera på ungefär samma sätt. Vi har på pappren 100/100. Uppnår aldrig mer än 50 på wifi, skulle man ha den högre hastigheten måste man tydligen koppla in sig med sladdar. De "glömde" de säga när vi kopplade in oss
 
Visserligen bosatt i Finland men fiber borde väl fungera på ungefär samma sätt. Vi har på pappren 100/100. Uppnår aldrig mer än 50 på wifi, skulle man ha den högre hastigheten måste man tydligen koppla in sig med sladdar. De "glömde" de säga när vi kopplade in oss
Du tappar lite hastighet med wifi ja, men det beror även på vilken router du har.
 
Lite trådkapning men är det faktiskt ok att tappa upp till 50%?
WiFi-hastigheten kan påverkas av så mycket saker så internetleverantören kan sällan garantera någon hastighet på wifi. Olika trådlösa enheter kan påverka wifi. Vad du har för router påverkar. Mobilen / datorn eller vad du nu kopplar mot wifi har ju även sina hastighetsbegränsningar..
 
Bahnhof har bedrövligt dåligt omdöme på Trustpilot, det känns måttligt intressant...
Och Bredbandsbolaget kan vi tydligen inte välja. (kan möjligen bli ändring på det framöver, då de har kopplat ihop vår kommuns nät med grannkommunernas. Har uppfattat det som att det kommer öka valfriheten)
Bahnhof har dåligt omdöme? Varför då?

Jag har Bahnhof, har varit supernöjd med deras kundservice, varit i kontakt med dom när jag flyttade och skulle flytta med bredbandet osv. Har själv inte haft något problem med dom, snarare bara positivt. De var även väldigt bra att berätta om de olika hastigheterna när jag skulle välja fiber igen (fick gå från fiber till adsl när jag flyttade, och sen fick vi fiber ingrävt).
Jag tycker de är prisvärda med tanke på att de även fajtas mot nätintegriteten.

Jag har själv 1000/100 när jag gör hastighetstester får jag ut mellan 800-900 Mbit/s och vilken hastighet man bör välja är helt beroende på vad man kommer använda internet till, bahnhof har samlat bra info om de olika hastigheterna här och även hur många enheter som lämpar sig till den hastigheten (mobiler, datorer, tv, osv):

https://www.bahnhof.se/about-bredband-speed
 
Bahnhof har bedrövligt dåligt omdöme på Trustpilot, det känns måttligt intressant...
Och Bredbandsbolaget kan vi tydligen inte välja. (kan möjligen bli ändring på det framöver, då de har kopplat ihop vår kommuns nät med grannkommunernas. Har uppfattat det som att det kommer öka valfriheten)


Jag har haft Bahnhof nu i fyra år. Det har varit problem en gång och då fick jag snabb och korrekt hjälp.
Tilläggas kan att jag bor på landsbygden.
 
Även jag säger - anekdotiskt förstås - tummen upp för Bahnhof. Tre år hittills, sedan jag köpte huset, utan strul och med bra tillgänglighet och bemötande de gånger jag har kontaktat kundtjänst.

100/100 torde funka alldeles finfint @ameo, såvida inte makens hemmaarbete innefattar att skyffla mkt stora filer fram och tillbaka ofta (t ex videoproduktion med externa kunder och leverantörer), och såvida inte någon av tonåringarna är extrem gamer.
 
Bahnhof har dåligt omdöme? Varför då?
Tja, bara att läsa själv... https://se.trustpilot.com/review/www.bahnhof.se

100/100 torde funka alldeles finfint @ameo, såvida inte makens hemmaarbete innefattar att skyffla mkt stora filer fram och tillbaka ofta (t ex videoproduktion med externa kunder och leverantörer), och såvida inte någon av tonåringarna är extrem gamer.
Jo, jag har konstaterat att det borde räcka.
Ingen gamer. Det är mycket Youtube och liknande i första hand.
Och maken jobbar med databaser, typ.
 
Har redan läst och har egna erfarenheter av deras kundtjänst och håller inte med. Jag hade inte direkt litat på reviews på nätet då det fejkas en hel del för att få ner betyg osv. Bättre att skapa sin egen upplevelse, det går alltid att byta till annan leverantör om man ej är nöjd och är man osäker på t ex uppsägningstider/binding osv får man läsa igenom avtalen innan man tecknar dom.

Jag håller med @Wingates om internet/rättsäkerhet. Jag har inte ens behövt kontakta bahnhof mer än när jag beställde internet, de har alltid varit trevliga och hjälpsamma. Har haft Telia innan och där kan vi snacka väntetid på att ens komma fram till kundtjänst, i jämförelse är Bahnhof mycket snabbare.

Kollade du för övrigt länken i mitt förra inlägg om hastigheterna? Du undrade ju vilken hastighet som passade er bäst? Även om du ej väljer bahnhof är hastigheternas densamma för alla leverantörer vad de är bäst för osv.
 
Har redan läst och har egna erfarenheter av deras kundtjänst och håller inte med. Jag hade inte direkt litat på reviews på nätet då det fejkas en hel del för att få ner betyg osv. Bättre att skapa sin egen upplevelse, det går alltid att byta till annan leverantör om man ej är nöjd och är man osäker på t ex uppsägningstider/binding osv får man läsa igenom avtalen innan man tecknar dom.
Det kan garanterat fejkas åt båda håll, både uppåt och neråt, så att det finns risk för fejk anser jag ingår i systemet. Och det är samma för alla! Oavsett vilket bolag man anlitar lär det finnas både nöjda och missnöjda kunder.
Om du säger att du är nöjd så är det en kund. Är din granne missnöjd, så har ni olika erfarenheter, men underlaget är fortfarande väldigt litet. Om det är flera hundra som lämnat omdöme på t.ex trustpilot så ger det en bredare syn på helheten.
Jag anser mig fullt kapabel att själv avgöra hur trovärdig en sån undersökning är eller inte.
Jag har dessutom inte bett om tips om vilken leverantör jag ska välja, utan bara om vilken hastighet man behöver för att inte känna sig begränsad vid vanlig användning. Och det har jag fått tillfredsställande svar på, vilket framgått i andra inlägg i tråden.

Tillägg:
Så här ser omdömena ut på Trustpilot för de leverantörer vi skulle kunna använda.
Avidentifierade för att inte färgas av vilket bolag det är.
Alla har, som sagt, samma chans/risk för fejkade omdömen.
1551090249156.png
 
Det kan garanterat fejkas åt båda håll, både uppåt och neråt, så att det finns risk för fejk anser jag ingår i systemet. Och det är samma för alla! Oavsett vilket bolag man anlitar lär det finnas både nöjda och missnöjda kunder.
Om du säger att du är nöjd så är det en kund. Är din granne missnöjd, så har ni olika erfarenheter, men underlaget är fortfarande väldigt litet. Om det är flera hundra som lämnat omdöme på t.ex trustpilot så ger det en bredare syn på helheten.
Jag anser mig fullt kapabel att själv avgöra hur trovärdig en sån undersökning är eller inte.
Jag har dessutom inte bett om tips om vilken leverantör jag ska välja, utan bara om vilken hastighet man behöver för att inte känna sig begränsad vid vanlig användning. Och det har jag fått tillfredsställande svar på, vilket framgått i andra inlägg i tråden.

Tillägg:
Så här ser omdömena ut på Trustpilot för de leverantörer vi skulle kunna använda.
Avidentifierade för att inte färgas av vilket bolag det är.
Alla har, som sagt, samma chans/risk för fejkade omdömen.
Visa bifogad fil 25912
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga:

Kollade du för övrigt länken i mitt förra inlägg om hastigheterna? Du undrade ju vilken hastighet som passade er bäst? Även om du ej väljer bahnhof är hastigheternas densamma för alla leverantörer vad de är bäst för osv.”

Just nu känns det som du går till attack och slår ifrån dig för du verkar redan ha bestämt dig. Du frågar här efter råd och hjälp, vi svarar.
Det jag ville ha svar på var frågan inom citattecknen ovan, inte en hel utläggning varför du inte gillar bahnhof.
 
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga:

Kollade du för övrigt länken i mitt förra inlägg om hastigheterna? Du undrade ju vilken hastighet som passade er bäst? Även om du ej väljer bahnhof är hastigheternas densamma för alla leverantörer vad de är bäst för osv.”
Oavsett om jag har kollat länken eller inte - visste inte att jag hade redovisningsplikt för vilka länkar jag har kollat - så har jag kommit fram till vad jag har behov av/klarar mig med. Och DET har jag skrivit tidigare i tråden.

Jag har inte skrivit att jag inte gillar Bahnhof!
Jag har talat om att jag tror mer på flera hundra personers lämnade omdömen än en enda persons personliga erfarenhet. Oavsett om det är Bahnhof eller någon annan leverantör.
Jag upplever snarare att du dumförklarar mig för att jag inte hoppar jämfota av lycka, för att just du har så bra erfarenhet av dem, trots att lämnade omdömen visar motsatsen. (överdrift, men ungefär så...)
 
Oavsett om jag har kollat länken eller inte - visste inte att jag hade redovisningsplikt för vilka länkar jag har kollat - så har jag kommit fram till vad jag har behov av/klarar mig med. Och DET har jag skrivit tidigare i tråden.

Jag har inte skrivit att jag inte gillar Bahnhof!
Jag har talat om att jag tror mer på flera hundra personers lämnade omdömen än en enda persons personliga erfarenhet. Oavsett om det är Bahnhof eller någon annan leverantör.
Jag upplever snarare att du dumförklarar mig för att jag inte hoppar jämfota av lycka, för att just du har så bra erfarenhet av dem, trots att lämnade omdömen visar motsatsen. (överdrift, men ungefär så...)
Just nu tycker jag att du upplevs som väldigt otrevlig, så jag lämnar den här diskussionen då jag anser att den inte kommer leda någon vart. Jag har försökt vara behjälplig men upplever att det inte längre är önskvärt.
 
När min mamma skaffade det så var det viktigaste att köpa en bra router. Tror har man inget teknikintresse så är det nog något som ska lyftas. :) Hon körde på 100/100 eftersom hon streamar en del och det gör vi allesammans, hon har ofta huset fullt av gäster.
Likadant som någon nämnde så är placeringen av routern viktig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp