Bredd på stallgång?

3 m mellan boxrader och 3,5 m mellan spiltrader tror jag det är, kolla på jordbruksverkets hemsida...
 
Jag har för mig att jordbruksverkat rekomenderar minst 2.5 meter. Men det är verkigen minimi mått.
 
Gränsen är inte rekommenderad utan tvingande - trots att det står att den är rekomenderad.

Vi har en gammal ladugård ombyggd till stall där stallgången är det gamla foderbordet (inte vi som byggde om) och alltså är stallgången 1,50m bred. Detta bygge har varit så i minst 10 år, men länsstyrelsen och länsrätten har nu kommit fram till att den är för smal (vi har ponnyer som kanppt står inne), och vi är tvugna att bygga om hela stallet... Så ett tips är att inte bygga stallgången mindre än 2,5m mellan boxraderna!
 
Jag tror inte att den är tvingande för jag har precis fått ok från Länsstyrelsen där en av stallgångarna är 2,38 från box till vägg. Det är ju inte optimalt, det håller jag med om men ladugården är rätt smal i sig så jag måste. Kommer inte att använda gången till att ställa upp hästarna utan bara slussa hästar.
Kommentaren från LS är att jag bara får ha enkelriktad trafik på den gången. Vilket jag absolut håller med om.
Kunde jag så skulle jag ha 3 meter mellan men byggnaden är ju som den är...
Skall tillägga att detta är godkänt för stora hästar. Men det är klart att jag inte ställer en 1,80 häst i de boxarna...
Jag tror snarare att din stallgång är så smal att de anser att den inte fungerar alls, så därför vill de att du skall utöka det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
2 016
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har inackorderingar och med jämna mellanrum behöver jag påminna några av dem om att hålla ordning. När det har varit något som...
Svar
16
· Visningar
1 900
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
697
Senast: Blyger
·
Är det någon som gjort en sitsanalys på Strömsholm? Är det något ni rekommenderar? Får man något skriftligt "omdömme" med sig hem?
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp