Bredd transportgång

Rocholade

Trådstartare
Hej.

Håller på att bygga stall 5-6 möjliga boxar.
Det blir två boxrader med 2.5-3m mellan.

I änden/kortsidan finns en stor port med samma bredd som gången som ska användas till in och utsläpp samt nödutgång.

På lång sidan ska det vara en dörr/port som ska användas när man rider ut.
Vad är minimimått för en gång som endast ska användas för att leda en häst in och ut? Både praktisk och teoretiskt:)
 

Bifogade filer

  • 20220110_195522.jpg
    20220110_195522.jpg
    143,9 KB · Visningar: 61
Taget från jordbruksverket:

Portar och dörrar
Enligt allmänna råd till djurskyddsbestämmelserna bör boxdörrar och stalldörrar vara minst 1,2 x 2,2 m (bredd x höjd, fritt mått). Det är en fördel om stallet redan från början är försett med minst två dörrar som direkt eller indirekt leder ut i det fria så att man i händelse av brand kan ta ut hästarna genom någon av dörrarna. För att man ska kunna utrymma två hästar samtidigt genom en dörr behöver den fria dörrbredden vara 1,6 m enligt Lantbrukets Brandskyddskommitté (LBK). Det är alltså positivt om det befintliga stallet är försett med flera och tillräckligt stora ytterdörrar (se vidare avsnittet om brandskydd).
 
Stallet kommer ha två dörrar så det är check på den.

Dörrbredden är jag helt införstådd med också. Det är själva gången bakom jag snarare tänker på. Oftast kan man ta sig genom en mindre dörr om det är ett större utrymme bakom.

Dvs om gången är 1.2m och 3 m lång så kanske det är super trångt med en häst!?

Nu tänker jag förvisso att transportgången inte kommer bli smalare än 1.6 men ändå...
 
Stallet kommer ha två dörrar så det är check på den.

Dörrbredden är jag helt införstådd med också. Det är själva gången bakom jag snarare tänker på. Oftast kan man ta sig genom en mindre dörr om det är ett större utrymme bakom.

Dvs om gången är 1.2m och 3 m lång så kanske det är super trångt med en häst!?

Nu tänker jag förvisso att transportgången inte kommer bli smalare än 1.6 men ändå...
Ska hästen gå ut i den dörren med utrustning på? Tycker 1,6 låter lite trångt.

Du kan ju också bolla med förprövningshandläggaren :)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
404
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 103
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 163
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp