Bukefalos 28 år!

Breeders 2016

Gabby_Ossi

Trådstartare
Swede Horse har gått ut med nya riktlinjer för Breeders Trophy 2016.

Arrangemanget (dressyr och hoppning) kommer att hållas på Flyinge och endast vara öppet för SWB-hästar (grundregistrerade) eller hingstar godkända i SWB. Under en övergångsperiod får även ej BT-anslutna hästar vara med, men de kan inte få pengar ur BT-potten. Alla tävlingsklasser hålls i Stora Ridhuset och all framridning i Crafoordhallen. De två bästa SWB- hästarna från varje årskull i fälttävlan kommer också gå en uppvisningsklass med inomhusterräng.

Fälttävlan kommer för övrigt ha kvar de gamla reglerna och upplägget samt det Nordiska Championat som startades förra året.

Fälttävlansfinaler 9-11 september
Hopp och dressyrfinaler 4-9 oktober

Så, vad tror ni? :)
 
Snopet för den som importerat en fin unghäst. Bra för den som föder upp i Sverige (hoppas jag)
 
Ja, lite snopet för de som importerat kan man tycka. Dock så stämmer det ju att det finns flera andra unghästtävlingar för dem, iaf i hoppning. Falsterbo, Champion of the Youngsters, och så det nya på Elmia, de har ju gått ut med att de även ska ha unghästtävlingar.

Men jag tror också att det är rätt väg att gå i dagsläget att fokusera på SWB-hästar och de svenska uppfödarna!
 
Kan tycka att det inte riktigt känns "i tiden" att stänga ute hästar registrerade i andra förbund när allt fler svenska uppfödare väljer att använda icke SWB-godkända hingstar och registrerar i andra förbund. Jag kommer själv få en sådan unge i år som kommer registreras i Zangersheide, så jag tycker det känns jättetråkigt.
 
Kan tycka att det inte riktigt känns "i tiden" att stänga ute hästar registrerade i andra förbund när allt fler svenska uppfödare väljer att använda icke SWB-godkända hingstar och registrerar i andra förbund. Jag kommer själv få en sådan unge i år som kommer registreras i Zangersheide, så jag tycker det känns jättetråkigt.
Fast med de nya passreglerna måste ju alla hästar även registreras i Sverige, det gäller väl inte bara importer?...
 
Fast med de nya passreglerna måste ju alla hästar även registreras i Sverige, det gäller väl inte bara importer?...

Det är skillnad på grundregistrering och tilläggsregistrering.
Om man reggar i tex Z så är det grundregistreringen man måste alltså tilläggsregga i SWB.

En fråga som inte är tydlig dock är vilken papperstatus som hästen måste ha för att få delta. Visst ska de vara BT anslutna för att få vara med och dela på stålarna och för det så krävs väl i allafall att pappan är godkänd. Men som jag uppfattar det så kan man vara med utanför BT pengarna bara hästen är grundreggad i SWB
 
Fast med de nya passreglerna måste ju alla hästar även registreras i Sverige, det gäller väl inte bara importer?...

Javisst är det så, men grundregistreras kommer exempelvis min unge göras i Zangersheide och sedan tilläggsregistreras i SWB. Och om jag förstått det rätt så är det bara hästar grundregistrerade i SWB som kommer får delta i Breeders, det räcker inte att tilläggsregistrera.
 
Det är skillnad på grundregistrering och tilläggsregistrering.
Om man reggar i tex Z så är det grundregistreringen man måste alltså tilläggsregga i SWB.

En fråga som inte är tydlig dock är vilken papperstatus som hästen måste ha för att få delta. Visst ska de vara BT anslutna för att få vara med och dela på stålarna och för det så krävs väl i allafall att pappan är godkänd. Men som jag uppfattar det så kan man vara med utanför BT pengarna bara hästen är grundreggad i SWB
Men numer är det väll inga speciella pengar i Breeders som det var förr ?
 
En negativ konsekvens kan ju vara att det blir färre importerade hästar som visas på 3-årstest och kvalitetsbedömning, om de nu inte har några finaler att kvala till.
 
Tycker det är en bra idé för att gynna svenska hästar på marknaden och att få tillbaka uppfödare att registrera sina uppfödningen i asvh.

Förkommer ju en del häst försäljning under BT tävlingarna.

Dom som valt att grund regga i annan förening får väl åka till den föreningens tävlingar.
 
Sen har de väl också höjt kvalgränserna ganska rejält. 69 % i MsvB för sexåringar har jag för mig. Det är inte helt vanliga poäng ens bland vuxna hästar. Min kompis kollade och det var bara drygt hälften av förra årets kvalade ekipage som hade lyckats kvala med årets gräns.
 
Sen har de väl också höjt kvalgränserna ganska rejält. 69 % i MsvB för sexåringar har jag för mig. Det är inte helt vanliga poäng ens bland vuxna hästar. Min kompis kollade och det var bara drygt hälften av förra årets kvalade ekipage som hade lyckats kvala med årets gräns.
Det där är till Falsterbo. Till BT kan man bara kvala i FEI-klasser. Bt 74/72 % 5åringar, 72/70% 6åringar, ett kval räcker (Fei inledande /finalprogram)
Till Falsterbo 76% 2 ggr i någondera FEIprogrammet för 5 åringar, alt 72% i vanl La.
6åringar 74% 2 ggr el 69% i MB. Tuffa kval% där.
Så SWB-hästar har lite lättare kval till BT, kanske får fler att starta.
 
Prispengarna beror ju helt på hur många hästar i varje årgång som ansluts så de mindre fölkullarna på senare år slår hårt.
Fast det är nog inte hela förklaringen . Frågan är hur mycket av anslutningsavgifter som går tillbaka till hästägaren idag mot förr är det någon som vet det ?
Sen var det jag opponerade mig emot att cirkus tyckte det bar bra prispengar i Breeders och 10000 som första placerad är dåligt ...
Med tanke på alla anslutningsavgifter och förr anslöt sig inte i stort sett alla , vilket var mer ovanligt förr och ändå var det bättre prispengar då så var tar pengarna vägen idag ?
 
Fast det är nog inte hela förklaringen . Frågan är hur mycket av anslutningsavgifter som går tillbaka till hästägaren idag mot förr är det någon som vet det ?
Sen var det jag opponerade mig emot att cirkus tyckte det bar bra prispengar i Breeders och 10000 som första placerad är dåligt ...
Med tanke på alla anslutningsavgifter och förr anslöt sig inte i stort sett alla , vilket var mer ovanligt förr och ändå var det bättre prispengar då så var tar pengarna vägen idag ?

Jag vill inte gärna att du lägger ord i min mun som jag inte skrivit. Jag har inte sagt att det varit bra prispengar i Breeders, bara att det varit betydligt mer än om man vann öppna championatet.
 
Fast det är nog inte hela förklaringen . Frågan är hur mycket av anslutningsavgifter som går tillbaka till hästägaren idag mot förr är det någon som vet det ?
Sen var det jag opponerade mig emot att cirkus tyckte det bar bra prispengar i Breeders och 10000 som första placerad är dåligt ...
Med tanke på alla anslutningsavgifter och förr anslöt sig inte i stort sett alla , vilket var mer ovanligt förr och ändå var det bättre prispengar då så var tar pengarna vägen idag ?
 
Anslutningspengarna förvaltas på klientmedelskonto och kan inte röras för annat än åter uppf/ ägare som prispengar, ingen ändring där.
Administrationen bekostas av deltagarbevis och anm.avgifter. utöver färre anslutna per årgång kan dock borttagen hingstanslutningsavgift (som fanns första åren) samt att 4åringarna numera ingår i BTha minskat prissumman, dock är det samma pengar totalt för en årgång men det delas ju på 3 år istf för på 2. En förändring som gynnar uppfödarna, fler chanser att få del av priser och fler 4åringar ägs av uppf som då får hela summan.

Ytterligare ändring i BT är tydligen att årsbonus för 7åriga ston som haft föl tas bort, ok tycker jag för då bör de ha kommit ikapp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp