Breeders 4-åringar

saltopeppar

Trådstartare
Har en 4 åring som jag skulle vilja visa och försöka kvala till breeders och nu sitter jag och funderar fram och tillbaka på hurvida jag själv vill rida eller om jag ska låta någon annan med erfarenhet ska göra det.

Tanken har hela tiden varit att leja bort det här till mer kunnig, men nu när jag sitter och tänker på det så funderar jag på om jag kanske inte skulle ta chansen själv för skoj skull och sedan för att få erfarenheten.
Jag menar, någon gång måste ju vara den första om man nu vill hålla till bland ridfolket. Jag känner att chansen att jag skulle få denna lärdom på någon annans häst är väldigt liten då jag inte har erfarenhet av att rida just årgångsvisningar sedan innan.

Hästen i fråga är fin och utbildaren menar att den skulle ha en god chans att gå vidare till final. Jag inser att jag som nybörjare i detta sammanhang kommer minska (om inte minimera) chansen att gå vidare till final, men så står jag ju där och väger om vad jag tycker är värt mest.... hästens poäng och chansen till final eller min erfarenhet och ev chans att i framtiden ha större chans att få rida i dessa sammanhang igen.

Hur hade ni resonerat?
Någon mer som ska visa?
Eller någon med erfarenhet som vill ge sin syn på saken och hurvida man som amatör ens vågar visa upp sig bland professionella ryttare?
 
Knivigt, om du lyckas med att visa hästen bra så blir det ju dubbelt bra, misslyckas du så blir det dubbelt dåligt. Jag hade nog lejt bort om det viktigaste är poängen, ridit själv om det viktigaste var egna erfarenheten
 
Har en 4 åring som jag skulle vilja visa och försöka kvala till breeders och nu sitter jag och funderar fram och tillbaka på hurvida jag själv vill rida eller om jag ska låta någon annan med erfarenhet ska göra det.

Tanken har hela tiden varit att leja bort det här till mer kunnig, men nu när jag sitter och tänker på det så funderar jag på om jag kanske inte skulle ta chansen själv för skoj skull och sedan för att få erfarenheten.
Jag menar, någon gång måste ju vara den första om man nu vill hålla till bland ridfolket. Jag känner att chansen att jag skulle få denna lärdom på någon annans häst är väldigt liten då jag inte har erfarenhet av att rida just årgångsvisningar sedan innan.

Hästen i fråga är fin och utbildaren menar att den skulle ha en god chans att gå vidare till final. Jag inser att jag som nybörjare i detta sammanhang kommer minska (om inte minimera) chansen att gå vidare till final, men så står jag ju där och väger om vad jag tycker är värt mest.... hästens poäng och chansen till final eller min erfarenhet och ev chans att i framtiden ha större chans att få rida i dessa sammanhang igen.

Hur hade ni resonerat?
Någon mer som ska visa?
Eller någon med erfarenhet som vill ge sin syn på saken och hurvida man som amatör ens vågar visa upp sig bland professionella ryttare?

skriver väldigt kort då jag jobbar nu.

Jag har visat 3st egna 4-åringar. Högst amatörmässigt ;) Allt beror ju på hur viktigt det är för dig att kvala, för mig var det ett drömmål men inte så viktigt utan jag visade själv för att det var en rolig sak att göra med sin häst. Hade det varit viktigast med ett kval så hade jag lejt bort det -då mina också hade kunnat ha kapacitet att kvala om de varit proffstränade.
 
Om hästen är så bra att den kan gå till final så hade jag lejt bort ritten till ett proffs.
 
@cirkus Ja, precis den frågeställningen har jag.... får suga lite till på den karamellen, svårt val med både för och nackdeler i båda

@mooi Kände du att du ändå hade en bra chans gentemot de andra? Jag vill ju ändå få hyfsat betalt om hästen sköter sig och så.
Usch, är så himla svårt! Vill ju ge den en chans, men också ge mig en chans till att försöka utvecklas och utöka mitt "kunskaps-konto".....

@fio även om man tänker att man ska behålla hästen själv?
Mitt undermedvetna säger att jag ska leja bort det och göra det som står i min makt för att ge den en ärlig chans att visa sin fulla potential, men sen samtidigt så vill jag ha erfarenheten.
Kanske är ute och seglar, men om jag hade visat på de regionala och lyckas kvala, får jag då byta ryttare till Flyinge?

Hade varit lättare om ingen trodde på hästen och att man helt enkelt kunde göra det utan några som helst krav!
 
@mooi Kände du att du ändå hade en bra chans gentemot de andra? Jag vill ju ändå få hyfsat betalt om hästen sköter sig och så.
Usch, är så himla svårt! Vill ju ge den en chans, men också ge mig en chans till att försöka utvecklas och utöka mitt "kunskaps-konto".....

Andra hästen jag visade kom jag 3a med på den uttagningen, slagen av en professionell ryttare som kom både 1a och 2a med sina två hästar, och det var bara 1an och 2an som gick till final den gången. Jag slog iallafall flera yrkesryttare så var rätt nöjd trots att vi inte gick till final :p dock kan man ju tänka att om jag red på såpass bra resultat hade det ju säkert blivit ett kval med en bättre ryttare.
Jag är kluven i frågan, klart det är kul att försöka själv och ska man behålla hästen spelar det ju ingen roll om man inte går till final -och skulle man gå till final är det ju GRYMT. Men känner man att det är viktigt (man ska ju inte gräma sig över att man gjorde det själv och så gick man inte vidare, och ångra att man inte tog ett proffs) att gå till final tycker jag att man ska satsa på en riktigt bra visare.
 
Är det ett sto som du ska avla på i framtiden så lej bort det. Är det en valack så rid själv :). En bra häst är en bra häst och jag tror att de allra flesta är fullt medvetna om hur svårt det är att kvala till årgångsfinalerna om du skulle sälja. Men att ta chansen att själv ta hästen dit tycker jag absolut du ska göra. En vän till mig kvalade en fyraåring häromåret, hon är inte proffs och i finalen red Sandra Sterntorp den istället. Så du kan kvala och sen lämna bort i finalen :).
 
Min häst startade Breeders både som 4- och 5-åring, och jag lejde bort allt till ett proffs (som fortfarande tränar och tävlar min häst på heltid). Det började med att jag ville ha någon som visade hästen på Kvalitetsbedömningen och ryttaren tyckte att hästen var så pass bra att vi skulle testa Breeders också. Dom kvalade till finalen på Flyinge på första försöket båda gångerna, och jag är väldigt tveksam till att jag själv skulle ha klarat att kvala öht. Då min plan är att hästen så småningom ska säljas, så har hästens resultat varit (är) viktiga för mig, annars kanske jag hade valt att rida själv.
 
Tack för alla svar!

Men ännu en fråga till er som visat eller fått era hästar visade. Hur la ni upp det hela? jag menar nu är vi snart i Maj, la ni in vila innan på sommaren, eller gick de hela tiden?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 909
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 928
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp