Breeders Trophy 2018

Avelskröninkören i R-t dömer utifrån Breeders svensk dressyravel hårt, endast 4 uppfödare producerar topphästar, övriga håller för låg klass. De hingstar som hade många avk med i topp är äldre, meriterade men lite använda. Hoppuppfödarna använder meriterade hingstar och får hästar i världsklass ,-men de var i flera fall(testridning 5åringar) dåligt ridna på backen..... Håller vi med?
 
Avelskröninkören i R-t dömer utifrån Breeders svensk dressyravel hårt, endast 4 uppfödare producerar topphästar, övriga håller för låg klass. De hingstar som hade många avk med i topp är äldre, meriterade men lite använda. Hoppuppfödarna använder meriterade hingstar och får hästar i världsklass ,-men de var i flera fall(testridning 5åringar) dåligt ridna på backen..... Håller vi med?

Var väl inte riktigt så dom menade utan att fyra uppfödare hade tillsammans 17 hästar i breeders varav 12 tog sig till final. Vilket i sig är väl grymt att så många från samma uppfödare tar sig till final. Kunde inte läsa att det menas med att resten håller för låg klass? Resten kunde jag ej läsa pga låst artikel.
 
Avelskröninkören i R-t dömer utifrån Breeders svensk dressyravel hårt, endast 4 uppfödare producerar topphästar, övriga håller för låg klass. De hingstar som hade många avk med i topp är äldre, meriterade men lite använda. Hoppuppfödarna använder meriterade hingstar och får hästar i världsklass ,-men de var i flera fall(testridning 5åringar) dåligt ridna på backen..... Håller vi med?

Jag tror inte hästarna håller för låg klass. Det är snarare utbildningen som är haken. På en dressyrhäst så syns det mer om den inte är väl utbildad, en begåvad hopphäst kommer undan med en sämre utbildare tror jag. Samtidigt så tycker jag att just Breeders inte ska ta största hänsyn till utbildningen eftersom det är ett avelsforum och då borde hästens talang och förmåga bortsett från utbildning vara det viktigaste (hur fan man nu ska mäta det)
 
Håller helt med @cirkus här. Kvalitén på hästens utbildning varierade mycket mer än vad kvalitén på hästarna gjorde, i alla fall på dressyrsidan. Många fina hästar kom aldrig till sin rätt på grund av diverse orsaker, men stressade hästar med för korta nackar och brist på lösgjordhet var ett stort tema. Visst alla hästar kan bli spända av arenan och stämningen, men det är väl bra konstigt att det alltid är samma ryttares hästar som är avspända :grin::idea:
 
Var väl inte riktigt så dom menade utan att fyra uppfödare hade tillsammans 17 hästar i breeders varav 12 tog sig till final. Vilket i sig är väl grymt att så många från samma uppfödare tar sig till final.
Med tanke på hur många hästar de där stora uppfödarna föder upp varje år så har de nog inte större andel hästar på Breeders än vad många små uppfödare har.

Säg att en stor uppfödare får i medel 10 föl per år. Det är 5 årgångar som går Breeders (3, 4, 5, 6, 7-åringar). En sådan uppfödare har alltså 50 avkommor som har chans att kvala till Breeders, varje år! Jämför det med en "vanlig" uppfödare som får ca 2 föl på 3 år. Den uppfödaren har totalt ca 3-4 avkommor som har chans att kvala till Breeders för att de är i rätt ålder. Lägg därtill att en "vanlig" uppfödare oftast inte har råd att behålla sina avkommor och sätta dem i proffsträning, så som många av de stora uppfödarna gör. Då minskar chanserna ännu mer, speciellt i de äldre åldersgrupperna (från iaf 4 år och uppåt blir en bra utbildning mer och mer nödvändigt för att hävda sig, oavsett hur bra hästen är i grunden).

Så om den lilla uppfödaren har med 1 häst varannat år på Breeders så är det bättre statistik (12,5 - 16.7%) än om den stora uppfödaren har med 4 hästar på Breeders varje år (8%)... Dvs den lilla uppfödaren i mitt exempel har i snitt bättre kvalitet, men mindre kvantitet :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det har blivit dags för Sveriges mest lovande unga dressyrhästar att göra upp när Breeders dressyrvecka drar igång på onsdagen. Här...
Svar
0
· Visningar
293
Senast: Gunnar
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 929
Senast: mars
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 451
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik
  • Boende bredvid fjäderfäfarm och grisfarm

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp