breeders trophy

S

Sabalas

Halloj :) Är ny här samt väldigt grön gällande avel. Men nu har jag funderat tillräckligt länge utan att hitta något svar så nu hoppas jag att någon här kan hjälpa mig! :)

vad är breeders trophy? Vad ger det hästen? Är det bättre att avla på en häst som att BT ansluten? varför i så fall? Ökar det värdet på hästen, både inom avel och som ridhäst(eller vad man ska säga)?

Har miljoner frågor angående avel och är jättesugen på att lära mig mer, så tips på böcker, internetsidor och så vidare är väldigt uppskattat. Jag vill lära mig allt! allt från hur man tar han om ett föl, till att man provar ut sadel, till att man rider in... Ja kort och gott, grunderna inom avel men även lite mer djupgående.

/Sabalas
 
Sv: breeders trophy

nu kommer jag verka jättetrög, men jag fick som inte ut något av det där... jag vet inte riktigt om svaren på mina frågor fanns med där :/
 
Sv: breeders trophy

Ett försök:
BT är ett insatssystem där uppf ansluter föl födda i Sverige/SWB och där de insatta pengarna går tillbaka till hästägare och uppfödare när hästen deltar i årgångschampionat som 4-6-åring.
Hästarna kvalar in via lokala/regionala tävlingar och uttagningar. Det blir ett utbildningsmål att sikta på även om alla inte når ända fram. BT ökar intesset för bra ryttare att rida unga hästar.
Championaten i okt varje år är avelssveriges stora evenemang, "alla" är där, de bästa ryttarna rider de bästa hästarna i kvalrundor och finaler. Den enda tävling där uppfödarna kan få ngt tillbaka för fina hästar. Marknadsplats, det köps/säljs.
Men jag instämmer med tidigare inlägg, vill du veta "allt" är det bara att lusläsa all info som finns, titta på alla bedömningar och unghästtävlingar du kan, finns ingen quick fix. Du är ung? Gå med i Unga uppfödare.
 
Sv: breeders trophy

Ett mycket bra försök, förstod mycket mer av de du skrev, de gjorde mig i alla fall lite klokare. Men jag läser så mycket jag hittar och kan. Jo, jag är ju bara 18 så de kanske kan vara något jag ska kolla upp. Tack så mycket!!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 203
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 548
Senast: Myelin
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 173
Senast: Estivuz
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 452
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp