Bukefalos 28 år!

Centaur

Trådstartare
Vad är era erfarenheter? Hur länge kan man ha den på? Hur lång tid tar det innan det börjar verka? Finns det risk att skada mulen?? Vilken sort är bäst? Hur exakt sätter man på den?

Jag tycker egt att det är grymt, men jag kanske blir tvungen att testa det ändå pga hästen är fruktansvärt spruträdd och veterinären är han ännu mer rädd för.... :crazy: Lugnande i munnen funkar inte, blir livsfarlig, fortfarande rädd men noll koll på vad han gör så han kan skada båda sig själv och andra....
 
Sv: Brems

Varför tycker du att det är grymt?
Jag har inte så många erfarenheter av brems, särskilt inte på min egen häst så jag vet inte så mycket om hur lång tid det tar och så. Men man ska snurra den neråt för att inte påverka andningen.
 
Sv: Brems

Vilken jobbig situation!

Jag har aldrig haft någon som jag behövt bremsa men har träffat på två med skilda resultat. Ett halvblod som inte klarade tandvården och han lyfte hela människan i bremsen och var inte ett dugg lugnare...en annan, en ponny ryckte till och bremsade sig själv, så att säga och svimmade:eek: ...

En arab jag hade en kort tid var fullständigt hysterisk för sprutor och jag vande henne vid att hänga en säck/filt/jacka över huvudet sen kunde jag spruta henne själv:D...Lugnande hade ingen effekt på henne alls:crazy: ...men när hon inte såg nåt stod hon bra...
 
Sv: Brems

bremsen hjälper direkt. man lägger öglan runt "läppen" och skruvar handtaget (har en sådan "vanlig". handtag i en ände och öglan i den anndra) sedan varierar man "trycket" genom att snurra hårdare - lösare. givetvis får man ha lite "känsla" för vad som är "lagom", när hästen väl står still behöver man ju inte ta mer, utan bara variera med "lättare" tryck.

hade en ung hingst som fått en riktigt otäck stick skada i ett framknä, första vet. som kom ut gav bara pencillin och tyckte vi skulle avvackta, efter 5 dagar va han inte märkbart bättre, så jag ringde ut en annan vet. eftersom han fick pencillin kunde han inte ge domecedan (kan vara dödligt i kombination) utan vi fick förlita oss på bremsen när vet. gick in i knät med sonden för att mäta djup och riktning. undersökningen tog över 1 tim. och det gick jättebra.

men uuuha vad nervös jag va att jag skulle "tappa" greppet på bremsen eller något när vet. höll på.

du fick inte vacc. själv med vet. närvarande ? (min fd. granne gör det varje år med sin pålle, då funkar det bra.)
 
Sv: Brems

Fick brämsa min gamla ponny ibland eftersom hon hade sina egna åsikter om vad hon skuller göra och inte. Känns bättre att använda bräms än att riskera att häst och människa skadar sig, tex vid sprutor osv.
 
Sv: Brems

Vad är era erfarenheter?
Egentligen ganska små, men faktiskt goda. Har inte sett någon häst få problem av att vara bremsad.

Hur länge kan man ha den på?
Jag vet inte, men tar alltid av den så snart det bara går. Har den bara på under de mest kritiska momenten.

Hur lång tid tar det innan det börjar verka?
Någon minut, max. Det syns ganska tydligt på hästen.

Finns det risk att skada mulen??
Sitter den på alldeles för länge och för hårt så finns nog den risken.

Vilken sort är bäst?
Jag tycker att metallklämman är helt oslagbar! Den är lättare att få på plats, sitter bättre på plats och går att använda även om man är ensam.
Hur exakt sätter man på den?
Jag hänger bremsen över högerarmen, tar tag i mulen med samma hand och trär bremsen över mulen med vänsterhanden. Sedan håller surrar jag snöret om skänklarna och knäpper ev. fast haken i grimman. Man kan hålla den för hand också, men då måste man ju vara två.
Har man satt den i grimman måste man vara väldigt noga med att inte surra för hårt, hålla noga uppsikt över hästen hela tiden och ta av den så fort det bara går!

Jag tycker egt att det är grymt, men jag kanske blir tvungen att testa det ändå pga hästen är fruktansvärt spruträdd och veterinären är han ännu mer rädd för.... Lugnande i munnen funkar inte, blir livsfarlig, fortfarande rädd men noll koll på vad han gör så han kan skada båda sig själv och andra....

Det är inte grymt att använda brems, så länge man gör rätt. Hästen blir ju som "drogad", och slappnar oftast av väldigt bra.
Elvira hade ett besvärligt sår i våras och bremsades nästan dagligen under ca 2 veckor. Hon protesterade nästan inget när jag trädde på bremsen, och stod som ett ljus "med ett lyckligt leende" hela tiden jag pysslade med såret.
 
Sv: Brems

Jag har bara "positiva" erfarenheter av brems. Det jag tycker är bra är att det verkar direkt när man sätter på den och slutar verka direkt när man tar av den. Så har det iafl varit på de hästar jag vart med och bremsat. Hade en unghäst som skadade sig illa och såret blev sen fult (mitt i rötmånaden) så honom bremsade vi dagligen, blev farligt annars. Han hade inget emot det alls, fast det blev några dagar i rad.

Men har hört att det tydligen inte funkar på alla hästar.
 
Sv: Brems

En parentes:
Penicillin och domosedan fungerar utmärkt ihop. Däremot finns risk för hjärtarytmier (hjärtat tappar takten, kan vara dödligt) om man samtidigt ger domo och trimsulfa (Hippotrim, Tribrissen m fl).

till TS
Bremsens effekt är ju inte att hästen ska få så sabla ont i mulen att den inte törs röra sig. Istället har man kunnat visa att bremsningen gör att stora mängder endorfiner (= kroppens eget morfin, dvs smärtstillande) frigörs. Bremsen verkar också lugnande.

Det enda man ska tänka på är att snurra den åt rätt håll; alltid börja framåt-nedåt, annars finns risk att blodkärlen i mulen skadas. Eller om det var nerverna? Öh.. Något skadas iallafall! Den bör inte heller sitta för länge och det kan vara bra att gnugga mulen efteråt.

Jag håller med om att det ser grymt ut! Och det är inte alla hästar det fungerar på. Om det fungerar kommer effekten omedelbart.
 
Sv: Brems

att pencillin och domesedan inte ska ges ihop är uppgift som jag fått av vår veterinär (jobbar med häst på klinik, men åker även ut om det behövs) enligt honom kan hästen dö och det va inget han tyckte man skulle chansa på.
 
Sv: Brems

Det är ändå ett felaktigt påstående. Kanske använde veterinären felaktigt "penicillin" istället för "antibiotika", vad vet jag.
 
Sv: Brems

ja, vad vet jag :angel: jag är inte veterinär. men vår häst stod på pencillin för sin fula stickskada (gick runt ledkapslen, men hade tack och lov inte skadat något vitalt), och det va därför han inte ville sedera :confused: så det blev till att bremsa.
 
Sv: Brems

Hej,

Det brukar vara så att hästen antingen svarar på brems eller inte. Bremsar man en mottaglig häst så märks inverkan direkt! Det är alltså inte fråga om hur lång tid det tar. Hästen blir liksom paralyserad och det är ju just den effekten man vill ha.

En som inte är mottaglig är precis likadan som innan man bremsade - om inte värre - efter att man satt på bremsen. En sån häst ska man inte bremsa.

Mvh QP
 
Sv: Brems

Centaur skrev:
Vad är era erfarenheter? Hur länge kan man ha den på? Hur lång tid tar det innan det börjar verka? Finns det risk att skada mulen?? Vilken sort är bäst? Hur exakt sätter man på den?

Jag tycker egt att det är grymt, men jag kanske blir tvungen att testa det ändå pga hästen är fruktansvärt spruträdd och veterinären är han ännu mer rädd för.... :crazy: Lugnande i munnen funkar inte, blir livsfarlig, fortfarande rädd men noll koll på vad han gör så han kan skada båda sig själv och andra....


Har du provat att helt enkelt ha en medhjälpare med som täcker för ögat på hästen (ögat på sidan där sprutan tas). det brukar räcka även på ängsliga/rädda saker!

kanylen känner de inte om man sticker rätt. det är injektionen som brukar vara problemet. ser de inte så brukar det ordna sig..... men du kanske har provat det redan....
har han skadat sig? :( :confused:
 
Sv: Brems

Jag har en sån där som ser ut som en tång. Har iofs en sån med ett rep med, men den funkar inte på min häst.

Det är säkert jättehemskt, men ibland måste man för att ge sprutor till exempel. Har just genomgått en penicillinkur och efter förra gången hon fick det är hon lite smått rädd för sprutor. 40 ml går ju inte jättefort att ge heller.

På min häst tar det ett par min innan det börjar verka, hon rycker ett par gånger innan. Vissa hästar verkar det på en gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Brems

Han släpper inte ens vet. intill sig, och absolut inte med spruta/något i handen. Och han känner sticket, för han slänger sig. Skulle jag kunne "smygspruta" medan jag borstade så kanske kanske det skulle gå. Har provat att stå i vägen så han inte ser, och ge han morötter, men han kastar sig undan så fort vet. närmer sig. Förra året provade vi med en kvinnlig vet. och det gick aningens bättre, hon fick iaf komma nära honom..

Han har inte skadad sig, men han ska snart vaccineras... :crazy: Och tänderna borde kollas över.
 
Sv: Brems

Bremsa inte för länge år gången bara så är det ingen fara! kolla så att hästen inte blir lila/blå på insidan av läppen. Om man tex klipper en häst som inte står still så får man vara beredd på att göra många pauser...då kan det vara bättre att få en veterinär att skriva ut lugnande medel, men det gör de sällan.
 
Sv: Brems

när man bremsar så utsändras ett endorfin som är lugnande, men dett händer inte på alla hästar, jag jobbar på en hästklinik, och har varit med om både delarna, hästar där det bara blir värre och hästar som blir lika lugna som om de hade fått en spruta lugnande... en sak som kan lugna dig är att om du är rädd för blodsbrist så kan kroppen klara sig utan blod i en "lem" i minst 30 min utan att göra en minsta skada!
 
Sv: Brems

Min valack hatar brems. Han tar av den om han tycker den är på för länge, han bara kastar huvudet upp och ner och skakar på det, spelar ingen roll om man håller i bremsen hårt eller om man sätter fast den i grimman, han tar av den ändå.
Stoet behöver jag aldrig bremsa.
Har varit med om hästar som verkligen har exploderat.. en som flög fram och upp med frambena, livsfarligt.
Man ska aldrig stå framför en häst som är bremsad just därför.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 058
Senast: Pilot
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 004
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 378
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp