Bremsa innan ridning?

S

senap

Har varit och kollat på en ponny till dottern som verkar helt perfekt. Den enda nackdelen är att han är lite knölig att lyfta bakbenen på. Inga problem att borsta och sätta på benskydd och så, men just när man ska lyfta är det lite knixigt, han kan kicka ibland. Måste bremsas när hoslagarn ska sko i bak. Ok, tänkte jag inga större grejer, det finns ju fler hästar som är sådana. Men så slog det mig härom natten (svårt att sova är det är hästköp på gång), hur gör man innan tex tävling som man måste brodda? Kan man bremsa en häst strax innan man ska rida? Hur länge sitter effekten i av bremsning? Försvinner den direkt när man lossar på bremsen, eller sitter effekten i ett tag efteråt? FÅR man överhuvudtaget bremsa på tävlingsplats? Om man inte kan göra detta så betyder ju det att man inte kan åka på tävlingar på gräs, och vi har ju tänkt oss lite fälttävlan också, och det blir ju också uteslutet om man inte kan brodda på tävlingsplatsen. Jag har ingen erfarenhet av bremsning, vet knappt hur man gör, ( teoretiskt vet jag ju det såklart, men har aldrig gjort det) eftersom mina pärlor alltid varit underbara i hantering.
 
Någonting är ju fel när det inte går att lyfta ett bakben, fixa till det felet så behöver du inte oroa dej. (Jamtland som känner sej så PRÄKTIG när hon svarar på det viset... ;) )

Å andra sidan försvinner bremsverkan när du tar bort bremsen.

Jenny
 
Självklart så vore ju det det bästa, men det vet man ju aldrig om det går. Och eftersom jag ännu inte köpt hästen, så vill man ju veta lite hur det verkar, ifall det inte går att få bort. Annars köper jag ju inte den hästen.
 
Är det bara där det hänger så skulle nog jag köpa hästen. Även om det inte går att träna bort så är det inte så "stort" fel att det skulle påverka mitt val.

Jenny
 
Nej, det var ju så jag tänkte först också. Men om det nu är så att man blir tvungen att välja bort alla tävlingar där man behöver brodda, tex fälttävlan, så blir ju plötsligt problemet stort. Det är därför jag undrar hur det funkar med broddning på tävlingsplats.
 
Jag tror inte det är något som helst problem. Min häst hade en ögonskada i somras som gjorde att vi bremsade honom för att kunna behandla. Typ tre sekunder efter att bremsen tagits bort var han som vanligt igen. MYCKET bättre än att ge lugnande eller nått sånt. Effekten försvinner omedelbart. Och min pålle är sån att han blir "hög" på att bremsas. Han försvinner in i en annan värld, helt borta blir han. Så oroa dej inte för det!

Måste även erkänna att jag personligen skulle ha inhandlat ett par rejäla transport skydd och broddat hästen på hemmaplan!

Jenny
 
Jag skulle fundera om han hade något fel i ryggen eller bakbenen.
Röntga innan köp.
 
Jag får sälla mig till de som säger att han har nog ont. Så jag skulle inte köpa ponnyn utan en ORDENTLIG utredning från topp till tå.

Har han å andra sidan inte ont efter undersökning så får man jobba bort det.
 
Sånt brukar ofta vara ett resultat av ryggont.... :smirk: Jag tillhör dom som anser att brems ej är acceptabelt, och jag skulle verkligen ALDRIG köpa en ponny som måste bremsas stup i kvarten.... :crazy:

Köp en annan ponny!
 
Är du alltid emot brems? Varför?

I just det här fallet kan jag förstå¨att folk reagerar på brems användningen då det förmodligen finns ett fel någonstans, men jag kan inte förstå folk som är emot brems överhuvudtaget.

Brems är helt underbart när det fungerar och används på rätt sätt. Min pålle hade en rejäl ögonskada i somras, han va nere på Strömsholm och blev opererad och hela köret. När dom skulle behandla ögat så försökte dom droga honom, han var så borta att han nästan inte kunde stå innan dom fick röra ögat. Satte dom däremot på honom en brems så stod han blickstilla, han böev verkligen borta av att ha brems. Och direkt när bremsen är borttagen så släppte effekten. Kan det bli bättre?

Själv använde jag inte brems då jag behandlade honom, och fick bråka rätt bra på honom en del dagar, men när veterinären kom på återbesök så bremsade vi för att hon skulle kunna se ordentligt.

Så jag kan inte riktigt hålla med om att brems är så vederstyggligt som en del säger.

Jenny
 
Alltså, att inte kunna lyfta bakbenen på en ponny eller en häst, indikerar på fel någonstans i kroppen.

Det kan då finnas olika orsaker, antingen enstaka eller flera olika.

Hasen är det första jag tänker på. Sen är det knäna, sen är det si-lederna, sen är det kruppans muskulatur, sen är det ländryggen.

Ändå, så är inte detta ens i närheten av alla fel det kan vara, för att hästen inte vill lyfta. Det kan tom. sitta mentalt, om hästen haft problem innan, numera bara tror sig ha ont vid lyft, och inte vågar känna efter.

Att ÖHT tänka tanken att sälja en häst med dessa problem är ett mysterium för mig. Att dessutom tänka tanken att köpa en häst som man måste stilla smärtan, obehaget på, på något vis alls...ja...det talar ju för sig själv.

Vill ni ha en hållbar häst, köp en frisk. Vill ni lägga ut en massa pengar och bli besvikna, köp en söndrig häst.

Att bara tänka tanken, att bara liksom förlika sig med tanken..."det enda som behövs är att bremsa" innan man tagit reda på ORSAKEN till VARFÖR man måste detta, är rent åt helvete!
Ursäkta mig, men det tycker jag verkligen är på låg nivå!
 
Till C_L (och många andra, fast inte just i denna länken)Tänk att jag förundrar mig ständigt vad otroligt fördömmande många är här på bukefalos. Har man inte samma åsikt som någon annan så är man fullständigt dum i huvudet.
Snacka om låg nivå.
Anledningen att man frågar en sak, är ju att man vill ta hjälp av någon annan som har erfarenhet av problemet. Jag tycker tvärt om vad du tycker att det visar på mognad och kunskap att inse att man kan inte allt, och då tar man hjälp med det.
 
Nu gäller det en ponny, inte stor häst. Vi vet ingenting (inte senap heller) om ponnyns bakgrund. En ponny som aldrig lärt sig lyfta ordentligt bak, kan fortsätta och ha det som en olat hela livet. Det är mer hanteringsproblem som detta med ponnys änn med hästar. Eftersom det oftast är barn som hanterat ponnyn så har den troligtvis vunnit och kunnat fortsätta. Och har det gått innan så kan man fortsätta med tramset. Ponnys med ideer vet vi väl alla hur det kan vara och det behöver inte alls vara något fysiskt fel utan likaväl att hanterings fel.

Kolla upp ponnyn rejält. Rygg, ben hela alltet. Hittar ni ingenting så är det bara att konstatera att det är en olat. Har ni tid och lust och kunskap och ponnyn är värd jobbet så köp den och jobba bort det här. Annars avstå.

Plättlätt (när det inte är ens egen häst det gäller ;))
 
Jag skulle då inte kalla en ponny exemplarisk om man måste bremsa den vid hovslagning, broddning osv...

Finns det verkligen inga fler ponnier att titta på? Det vore ju skönt om dottern kunde fixa broddar och dylikt på sin häst själv. Det är inte säkert att det alltid passar att någon är i stallet när hon är det.

:)
 
så fort man tar bort bremsen så släpper efekten.

jag bremsade min häst nyss när veterinären var här. han reste sig hela tiden när vi skulle ta ett nytt blodprov (har varit sjuk). han blev genast mycke lugnare och höll sig på backen iallafall :crazy:

efter släpptes han i hagen som vanligt och man märkte inget på honom att han varit bremsad i läppen innan.
 
Helt seriöst, är detta en riktig tråd eller bara påhittad??
Är den påhittad är det inte något roligt skämt, är den riktig är det något allvarligt fel på den som säljer.

En brems är inte något verktyg som ska anvädas titt som tätt, det är inte därför det finns överhuvudtaget. Visst kan de användas i nödfall, MEN - då ska det också finnas en orsak till det hela. De gånger Jag har använt en brems, tja...under de 20 år jag har varit i kontakt med hästar har det väl hänt max 10 gånger (utan överdrift). Jag är inte emot bremsning alls, behövs det så gör det - men för att kunna hantera hästen vid hantering av bakbenen...? :confused: Helt uteslutet i min värld i alla fall.

Att bremsa är inte bara något "man gör", det gör J*ligt ont på hästen, därav att de blir lugna. Det måste finnas en tanke bakom, annars är det rätt så meningslöst. Och, det skulle ju inte förvåna mig om hästen till slut blir huvudskygg, om den blir bremsad titt som tätt - för vem vill ha ett snöre om näsan titt som tätt - för att den har ONT?! För det är det som är problemet (99% säker på det iaf).

En koll av Hela hästen (inkluderar i mina ögon både röntgen osv, samt equiterapeut eller liknande) vore inte fel innan ett eventuellt köp, både för Er och hästens skull.
Detta är inte riktat till trådskrivaren, utan det är reaktioner på säljaren...förstår inte hur man har hjärta att sälja en vän som uppenbarligen Inte mår bra.

Jenny ~ som ber om ursäkt för sitt grymt dåliga humör idag..
 
Jag med dig Snuffsan. Alltid att det skallv ara så att hästen har ont om den har en olat. Självklart måste man ju utesluta smärta, men det verkar som om ingen nånsin stött på en häst med en olat eller helt enkelt att den inte kan. Båda mina två D-ponnyer hade lite svårt att lyfta bakbenen när vi köpte dem, men de har lärt sig. Den ena kickade och den andra hängde på en.
 
Ja men du fick ju hjälp.. :confused:
Du fick reda på att det är fel att köpa en häst / ponny utan att ordentligt kolla upp den först. Hade jag skrivit typ " ÅÅÅ det gör inte något klart du kan bremsa den varje dag" Vad hade det hjälpt? Vare sig din plånbok eller hästen.

Jag ser alldeles för mkt varje vecka vad det gäller hästar och deras ägare, i 9 av 10 fall handlar problem med att lyfta bakbenen om att hästen/ponnyn har låsningar någonstans i bakdelen. Det kan vara en petitess att få loss det, men det har även varit spatt och andra allvarliga saker många ggr.

At bara vifta bort saker som olater har i alla fall jag lärt mig är fullkomligt idiotiskt.

Det jag skriver på dessa sidorna är inte hämtade från "Håll hästen frisk" eller hästfynd, det är baserat på kunskap och erfarenhet, saker som jag upplevt, sett och lärt mig om.

Vill ni fortsätta vifta bort saker som olater, Fine, men fråga inte här på forumet om ni inte vill ha svar!!!

Ja, ponnyer är ett släkte för sig, det vet vi alla, men de ska banne mig beredas samma chans som hästarna om de visar obehag, inte få en brems om snoken bara för att den inte vill lyfta bak!
Jag fattar inte problemet egentligen????!!!!

:confused:
 
Min förra foderhäst gjorde det, kickade när man löft bak benen, men det berode på att han hade ont i korset.

Har ni vet.besiktat ponnyn?
En del hästar han ju också vara bak rädda.
Men oftast går det att träna bort med lite träning och en bestämd lyftare.
Men kanske inte så lämpligt åt en ung tjej kanske.

Lycka till med hästköpet.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 877
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp