Buck

Trådstartare
jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge.

jag har varit länge låst vid att det ska vara frontutlastning, men har kommit fram till att man kan snickra ihop en lucka att öppna liknande front utlastningarnas övre lucka så att hästen kan titta ut (är bara det jag använder nuvarande till.)

fastnar ofta vid att det dyker upp gamla brenderup boggie släp för inga pengar alls. men deras problem med ruttna väggar och ingen frontutlastning har gjort att jag snabbt kollat vidare.

men är de så dåliga egentligen? tycker mycket om själva släpets lösningar, med vettiga sadelkammare som inte tar plats för hästen, hård lucka bak, hyfsad ventilation och öppningsbara fönster på de flesta.
inredningen tänker jag att man kan byta ut, och då sätta in thules panikbommar fram och en stolpe så att man kan ta bort mellanväggen till bredåkaren och fälla frambommen för den svårlastade hästen. mellanvägg går att snickra ihop själv då jag gärna har en som är hel.

vad tycker ni om brenderup från 80-90talet? vad ser ni som positivt vs negativt?
 
putt putt, ingen som ägt en brenderup och har några kloka reflektioner över dem?
 
Har ägt en Brenderup. Aldrig mer. För liten dörr till sadelkammaren (förstörda sadlar), för liten skötardörr med löjligt hög tröskel (skaderisk enorm).

Noll säkerhetslösningar, skador i väggarna vanligt eftersom taket leder ner vatten i väggarna.
 
Har ägt en Brenderup. Aldrig mer. För liten dörr till sadelkammaren (förstörda sadlar), för liten skötardörr med löjligt hög tröskel (skaderisk enorm).

Noll säkerhetslösningar, skador i väggarna vanligt eftersom taket leder ner vatten i väggarna.
Har redan planerat för attt behöva byta väggarna och försöka ta silikon eller ngt för att hindra vattnet, och då i samma veva vända på sadelkammaren, göra större dörr + stötardörr på båda sidorna eller en öppningsbar lucka runt ett av fönsterna så att hästen kan titta ut, + byta bommar och ev mellanvägg till hög så att man har en stolpe.
Men hur är de i rymd? Åk komfort? Buller osv.
Det andra kan man bygga om mer eller mindre :p.
 
Har redan planerat för attt behöva byta väggarna och försöka ta silikon eller ngt för att hindra vattnet, och då i samma veva vända på sadelkammaren, göra större dörr + stötardörr på båda sidorna eller en öppningsbar lucka runt ett av fönsterna så att hästen kan titta ut, + byta bommar och ev mellanvägg till hög så att man har en stolpe.
Men hur är de i rymd? Åk komfort? Buller osv.
Det andra kan man bygga om mer eller mindre :p.
Det låter som om du mer eller mindre skall bygga om hela transporten. Är det inte bättre att lägga dom pengarna (och tiden) på något som är mer som du vill ha det från början?
 
Köp en som är som du vill ha den. Det är m e m omöjligt att få vägg/takanslutningen bra. Det är grundkonstruktionen som är fel.
 
Kanske du skulle titta efter en Böckman eller Wiliams, de hade vettiga lösningar i stil med vad du söker redan på sena 70 talet.
 
Va? Ifor har väl fortfarande ingen vettig säkerhetslösning?

Glömde bort att Ifor och Williams gick ihop på 80 talet och Ifors design blev gällande i det sammanslagna sällskapet, men Williams på 70 talet hade bra vagnar. Har ju även Gaupen och BK även om det kanske inte blev såld så många av dem i Sverige.
 
Gaupen är ju helt oförändrat en Värmlandsvagnen. Och jag finner absolut ingen anledning att rekommendera ett släp från 70-talet, vilket jag utläser att du gör.

Du får gärna redovisa Williams säkerhetslösningar innan de blev IW.
 
Gaupen är ju helt oförändrat en Värmlandsvagnen. Och jag finner absolut ingen anledning att rekommendera ett släp från 70-talet, vilket jag utläser att du gör.

Du får gärna redovisa Williams säkerhetslösningar innan de blev IW.
Gaupen är ju helt oförändrat en Värmlandsvagnen. Och jag finner absolut ingen anledning att rekommendera ett släp från 70-talet, vilket jag utläser att du gör.

Du får gärna redovisa Williams säkerhetslösningar innan de blev IW.

Kan tyvärr inte komma ihåg om det var Williams eller Böckman som hade "snabb" utlösning på bakre bommen/bommarna (typ gärdsgårdsgrind lås) på mellanväggen, annars var väl "snabb utlösningen" till bommarna fram och bak utifrån och övrigt "säkerhets tänk" något som kom i slutet av 90 talet...
 
Köp en som är som du vill ha den. Det är m e m omöjligt att få vägg/takanslutningen bra. Det är grundkonstruktionen som är fel.
Ska ha pengar till det också ;). Det jag vill ha kostar minst 45" beg. Och det har jag inte. Ett istället köpa ett ok släp för 10" och renovera det för 10" under en 2-3 år det kan jag dock :). Så får man sen förhoppningsvis ett släp som går att sälja för åtminstone 20" beroende på hur marknaden är då.
 
Har egentligen ingen lust att köpa ett släp som är äldre än det jag har nu, och böckmann tycker jag inte om öht.
Hade jag haft råd med ett ok ifor så hade jag haft ett redan nu, och lika så hade jag köpt en star, kylinge eller thule direkt om det bara var rätt pris på den.
 

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 696
Senast: MaRomer
·
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 588
Senast: Jesna
·
Utrustning ska köpa ny trailer nu. mina krav är; *Glasfiber *Boggie *Mjuk mellanvägg *sadelkammare *fällbara panikbommar utifrån så långt...
Svar
10
· Visningar
1 202
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp