Brev från Finland

Wille

Trådstartare
Jag har finsk släkt och har nu fått ett brev från Finland. Tyvärr begriper jag inte vad som står, men fattar att det står något om testamente och på ett ungefär vad resten av texten handlar om. Vart vänder man sig för att få det översatt? Vill ju inte att vem som helst läser brevet heller och har inte riktigt pengar att betala en professionell översättare.
 
Jag har finsk släkt och har nu fått ett brev från Finland. Tyvärr begriper jag inte vad som står, men fattar att det står något om testamente. Vart vänder man sig för att få det översatt? Vill ju inte att vem som helst läser brevet heller och har inte riktigt pengar att betala en professionell översättare.
Kan du inte använda google translate? Bara skriv av brevet in i datorn. :)

Edit: visar det sig sedan att det är viktigt med exakta detaljer kan du ta det då tänker jag.
 
Kan du inte använda google translate? Bara skriv av brevet in i datorn. :)

Edit: visar det sig sedan att det är viktigt med exakta detaljer kan du ta det då tänker jag.
Ja, får väl ta det någon dag när jag orkar. Det är flera sidor långt. Men kan ju hoppa över de avsnitt som innehåller namn och adresser.

Finska är fan sjukt svårt. Man vrickar ju tungan.
 
Ja, får väl ta det någon dag när jag orkar. Det är flera sidor långt. Men kan ju hoppa över de avsnitt som innehåller namn och adresser.

Finska är fan sjukt svårt. Man vrickar ju tungan.
Provade nu att översätta ett finskt ord till svenska. Fattade ingenting. Ordet skulle betyda Charter. Låter inte vettigt alls i sammanhanget.
 
Provade nu att översätta ett finskt ord till svenska. Fattade ingenting. Ordet skulle betyda Charter. Låter inte vettigt alls i sammanhanget.
Google kan vara knepigt. Skriv hela meningar istället så får du mer sammanhang även om något enstaka ord blir fel.
Annars finns det ju massvis med andra gratis översättningstjänster online som kanske gör ett bättre jobb.
 
Google kan vara knepigt. Skriv hela meningar istället så får du mer sammanhang även om något enstaka ord blir fel.
Annars finns det ju massvis med andra gratis översättningstjänster online som kanske gör ett bättre jobb.
Orden jag försökt översätta är rubriker. Sedan kommer namn och adresser.

Det jag hittills kunnat lista ut är namnet på den avlidne.

Känner att jag också skulle behöva hjälp av en juridiskt kunnig. Vet t.ex. inte vad en legat är. Googlade men begrep inte så mycket. För ovanför detta så översatte jag en annan rubrik som skulle betyda Aktieägare i dödsboet.
 
Orden jag försökt översätta är rubriker. Sedan kommer namn och adresser.

Det jag hittills kunnat lista ut är namnet på den avlidne.

Känner att jag också skulle behöva hjälp av en juridiskt kunnig. Vet t.ex. inte vad en legat är. Googlade men begrep inte så mycket. För ovanför detta så översatte jag en annan rubrik som skulle betyda Aktieägare i dödsboet.
Jag tror också att du eventuellt kan behöva juridisk hjälp, jag tänkte mer för att få en översikt av innehållet för att avgöra om det var nödvändigt eller inte. :)
 
Är det handskrivet eller datorskrivet?

Om det är datorskrivet så kan du öppna Google translate, använda kamerasymbolen för att fota och få översättning av allt utan att måsta skriva själv.

Det finns många jurister som har gratis rådgivning en kvart och som kommer upp genom googling ”gratis juridisk rådgivning”.
 
Begrep inte hur det funkade. Skrev in ett ord där och fick ett stycke text på finska som jag tror förklarade vad ordet betyder.
Du skriver "översätt följande text till svenska:" och så klistrar du in texten. Men det är ingen mening med enstaka ord, det är om du vill översätta hela.
 
Är det handskrivet eller datorskrivet?

Om det är datorskrivet så kan du öppna Google translate, använda kamerasymbolen för att fota och få översättning av allt utan att måsta skriva själv.

Det finns många jurister som har gratis rådgivning en kvart och som kommer upp genom googling ”gratis juridisk rådgivning”.
Hade ingen aning. Men nu har jag lyckats översätta testamentet i alla fall. Gick klart enklare än att skriva in det för hand.

Tack för tipset! :)
 
Orden jag försökt översätta är rubriker. Sedan kommer namn och adresser.

Det jag hittills kunnat lista ut är namnet på den avlidne.

Känner att jag också skulle behöva hjälp av en juridiskt kunnig. Vet t.ex. inte vad en legat är. Googlade men begrep inte så mycket. För ovanför detta så översatte jag en annan rubrik som skulle betyda Aktieägare i dödsboet.
Legat är ett föremål eller en summa pengar som är specificerat till en person i ett testamente. Detta ska delas ut innan man gör fördelningen till de andra arvingarna.
Tex. I testamentet står det att Lisa ska få bilen och Stina 10 000kr. Då räknas de sakerna/pengarna inte med i totalsumman som sen ska delas mellan arvingarna.
 
Ifall du önskar hjälp med det juridiska kan du bolla lite med mig på PM.

Jag är jurist och har jobbat en hel del med just familjerätt, främst bouppteckningar.
Tack! Jag känner att det nog inte finns så många frågetecken längre. Lyckades få testamentet och brevet från advokaten översatt. Resten såg ut som en lista på arvingar/legater och info om tillgångar samt kostnader i samband med dödsfallet. Nu behöver jag bara lämna lite info till advokaten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 188
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 030
Senast: Angel
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp