Brev från KTH Bioteknologi kom idag

Gnist

Trådstartare
Ja gissa vem som såg ut som :confused: när jag såg det brevet i postlådan ;)

Visade sig vid öppnande innehålla en del intressanta saker.. Eller vad tycker ni?

Det stod lite bla bla etc. i början men kontentan var att tydligen är min herr Röd härstammar rak ned från en av de ursprungliga släktlinjerna och med hjälp av ett skrapprov från kindens insida från honom och x antal andra hundar från andra ursprungliga släktlinjer, så ska de försöka fastställa:

* Hur lika de skandinaviska och ryska/sibiriska hundraserna är
* När dessa raser blev husdjur
* Om det har skett inkorsning av varg efter att de skandinaviska raserna blev husdjur

Givetvis ställer jag upp med ett litet skrapprov från jycken och det ska bli mycket intressant att se vad de kommer fram till i slutänden.

Tydligen har de i tidigare forskning visat att alla hundar har ett gemensamt ursprung från kinesisk varg, men att det troligtvis skett inkorsning av varg hos skandinaviska hundar och det vill de nu detaljstudera.

Om jag vill (vilket jag givetvis vill :D ) så får jag den tidigare artikeln från -03 hemskickad i pdf-format via mailen och den ska bli mycket intressant att läsa.
 
Sv: Brev från KTH Bioteknologi kom idag

Coolt! All for science :D
 
Sv: Brev från KTH Bioteknologi kom idag

Jätte intressant!

Har själv blivit kontaktad vid tre tillfällen och fått lämnat skrapprov vid två och päls - med hårroten - vid ett tillfälle.

Be om att få en återkoppling så du får ta del av de resultat de kommer fram till! Det brukar vara super intressant.

/Swat
 
Sv: Brev från KTH Bioteknologi kom idag

Intressant. Jag hörde i helgen en föreläsning av upphovsmannen till projektet, Peter Savolainen KTH, på Adventure Dog Conference. De har gjort enorma framsteg sedan de började!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp